با انتشار بیانیه‌ای صورت گرفت:

انتقاد فعالان رسانه‌ای و فرهنگی حامی انقلاب اسلامی از نشریه "یالثارات"/ قوه قضاییه با این نشریه برخورد کند

کدخبر: 2062923

رویه اخیر این نشریه در شرایط فعلی کشور و در زمانی که جبهه فرهنگی انقلاب سعی در گفتگو و حل منطقی مسائل را در جهت بهبود وضعیت فرهنگ کشور دارد، بسیار مشکوک و قابل توجه است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، جمعی از فعالین رسانه ای و فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از عملکرد نشریه یالثارات، خواستار برخورد قضایی با آن شدند.

متن این بیانیه، به شرح زیر است:

ادع الی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالتی هی احسن (نحل، آیه 125)

ای جماعت نه اگر بیش، کمی عار کنید

مسئله نقد فرهنگی در کشور با توجه به مسایلی که در مدیریت فرهنگی وجود دارد، مسئله مهمی است که دلسوزان هیچ گاه از آن غافل نبوده اند، اگر روزی تهاجم فرهنگی و روز دیگر ناتوی فرهنگی مورد بحث بود، امروزه دیگر بحث نفوذ فرهنگی مطرح است و اختلالات فرهنگی و اقدامات ضد فرهنگی از درون کشور و از درون ساختارهای رسمی و یا به ظاهر همراه، سرچشمه می گیرد.

حرمت قلم آن قدر بالاست که خداوند متعال در قرآن به آن سوگند خورده است و اسلام عزیز همواره چه در آیات قرآن چه در روایت امر و سفارش به نیکویی کلام و موعظه حسنه و زبان نرم و جدال احسن کرده است. برهمین اساس نیز نویسندگان مومن و متعهد جبهه فرهنگی انقلاب همواره در نوشته‌های خود منطق و استدلال و گفتگو را منشا حرکت و اثر خود دانسته و هیچ گاه قلم بر ناسزا و ناصواب نرانده‌اند.

روزنامه‌نگاران و منتقدان جبهه انقلاب، درباره فرهنگ و هنر و انواع قالب های مختلف فرهنگ‌ساز ازجمله سینما، ادبیات، تئاتر، موسیقی، تجسمی و ..... و مدیریت کلان فرهنگی کشور همواره انتقاداتی جدی داشته‌اند و سعی کرده‌اند در عین حفظ صراحت و دوری از محافظه‌کاری، انتقادات خود را با استدلال‌های منطقی، قابل درک و محکم بیان کنند و به همین دلیل هیچ گاه از هیچ گفتگو و مناظره ای فرار نکردند.

اما متاسفانه اخیرا در یکی از مطبوعات کشور که مع الاسف نام مبارک سیدالشهدا علیه السلام را نیز یدک می‌کشد و شوربختانه منتسب به جبهه انقلاب نیز هست، شاهد اوج‌گیری ادبیات سخیف، غیردینی، توهین‌آمیز و غیرشرعی هستیم که هیچ نشانی از رعایت اخلاق و ادب و شرع در آن نیست.

ما گرچه شاید در بسیاری موارد، پس از طرح انتقادات اساسی‌تر، به شرایط پوشش و حجاب اهالی هنر نیز انتقاد داشته باشیم و آن را در شان هنرمند ایرانی ندانیم، اما نسبت ناروا به هنرمند را هم درست نمی دانیم. ما نیز به بسیاری از اتفاقات سیمای جمهوری اسلامی انتقاد داشته و داریم و همواره سعی در نقد مصلحانه تریبون اصلی جمهوری اسلامی کرده‌ایم، اما این انتقادات از نظر ما هیچ‌گاه مجوزی برای اینکه فردی را به دلیل اختلاف سلیقه و نگاه، مرتد و بی دین بخوانیم نبوده است.

بر همین اساس، بسیاری از اهالی رسانه‌ای جبهه فرهنگی انقلاب از همان ابتدا به فیلم "فروشنده" نیز انتقاداتی جدی داشته‌اند و به دلایلی کاملا متنی و در داخل اثر، آن را فیلمی مضر و ضدفرهنگی دانسته‌اند، اما برای انتقادات خود دلیل و برهان مشخص نیز ارائه‌کرده‌اند و حاضرند در هر تریبونی با مخالفان به بحث بنشینند و خود را به قضاوت عموم مردم قرار دهند.

مسئله‌‌ی اساسی اما این است که ما با آثار سر و کار داریم، نه آدم‌ها و افعال و رفتار خصوصی‌شان. بنابراین بر این نظریم که مطلب اخیر نشریه یالثارات در خصوص سه تن از عوامل سینمای ایران - با حفظ انتقادات اصولی ما به هر سه تن - خلاف شرع و ادب، تهمت و قذف و دارای حد شرعی و اشاعه فحشا و کبیره است که متاسفانه نه‌تنها باعث حل شدن مشکلات فرهنگی نخواهد شد، بلکه اتفاقا باب نقد سالم و فنی را نیز خواهد بست و بحث‌های اساسی را نیز به حاشیه خواهند راند.

رویه اخیر این نشریه در شرایط فعلی کشور و در زمانی که جبهه فرهنگی انقلاب سعی در گفتگو و حل منطقی مسائل را در جهت بهبود وضعیت فرهنگ کشور دارد، بسیار مشکوک و قابل توجه است.

بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم و باز باید بر آن تاکید کنیم که الگوی ما، در نقد فرهنگی و ورود مصلحانه و متفکرانه به عرصه فرهنگ، سید شهیدان اهل قلم؛ شهید بزرگوار سیدمرتضی آوینی است که هیچگاه در مطالب و آثارش ورود اینچنینی را ندیدیم و حتی اگر حرفی مخالف اکثر بدنه سینما وجود داشت، با منطق و دلیل آن را بیان می‌نمود و با حفظ صراحت بیان هیچ‌گاه چارچوب‌های اخلاقی و شرعی را زیرپا نگذاشت و نقد فرهنگ و هنر را به حریم خصوصی افراد تعمیم نداد.

با این‌همه اینک سئوال اصلی و درخواست مجدانه از قوه محترم قضاییه و دادستان محترم این است که چرا اجازه سواستفاده از عنوان مذهبی این نشریه را به عده‌ای هتاک و بی‌ادب داده است تا ضمن تداوم انتشار و توهین‌های خود، به چهره جریان اصیل مذهبی و انقلابی کشور خدشه‌ای جبران‌ناپذیر وارد کند در حالیکه اساسا این اقدامات نه‌تنها مورد تایید جبهه فرهنگی انقلاب نیست، بلکه صد در صدمخالف شئون و شرع و قانون نیز هست.

در پایان تاکید می کنیم، ضمن حفظ اختلافات و انتقادات جدی به جریان روشنفکری و نفوذ در فرهنگ کشور، اقداماتی از قبیل نشریه مذکور را خطا و ناصواب و مستحق برخورد قضایی می دانیم.

و السلام علی من اتبع الهدی

جمعی از روزنامه نگاران و خبرنگاران و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب

اسامی امضا کنندگان نامه به ترتیب حروف الفبا

آذرپندار مهدی

آسوپار کبری

اسلامی شیدا

ابیلی امیر

احدی مهدی

اخوان محسن

اخوان منصوره

اسدیان محمدجواد

اسلامیان سجاد

اسماعیلی وردنجانی مصطفی

اشناب ابوالفضل

اکبرزاده احمد

اکبری محمد

باقری محمدرضا

بکائی فاطمه سادات

پاریاب محمد

تولایی میثم

ترکاشوند فاطمه

جابری ایمان

جعفری زهرا

جلیلی سیده سمانه

چهره افروز روح الله

حاجی‌آبادی سیدمهدی

حسینی مهدی

خانعلی زاده مهدی

خداجویان مهدی

خوشبختی مهرداد

دهقان رضا

دانش آشتیانی نغمه

رستمی حسین

رمضانعلی میثم

زارعیان مسعود

ذوعلم احمد

سالمی احسان

سلمانی سمانه

شاطری علیرضا

شهبازی محمدرضا

شیخ صراف محمدمهدی

صابونچی علی

صادقی سمانه

صالح سها

صدری نیا علی

صفا امیرعلی

طالبی جواد

طاهری جمال

علی رمضانی زهرا

علیزاده محمدصادق

عمرانی محمد جواد

فهیم آرش

فروغی مسعود

فهیم محمدتقی

فیرزومندی هادی

فیروزفر مریم

قاسمی الهه

قلهکی علی

کریمی زارچی مهدی

کوشافر زهرا

ماندگاران محمدرضا

ملاعبدالله قمصری روزبه

ملوندی علیرضا

موسوی سید مهدی

مهدی زهرا

مهرابی دلجو مجید

مهرآفرین ایزد

نجمی احمد

نوروزی امین

نوروزی محمد

نوری مهدی

وحیدزاده محمدرضا

وفایی نیکو صادق

یامین پور حامد

ارسال نظر: