بررسی منش آیت‌الله خزعلی در گفتگو با حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی:

آیت‌الله خزعلی در حمایت قاطع از رهبری، ذره‌ای کوتاه نیامد

کدخبر: 2063114

آیت الله خزعلی ثابت قدم و استوار پای کارانقلاب ونظام اسلامی ایستادند و در این راه لحظه‌ای تردید به خود راه ندادند. با اینکه در معرض امتحانات الهی بودند، اما تا آخرین دم حیات در خط مستقیم حرکت کردند و بنده باید عرض کنم بعد از رحلت حضرت امام ، ایشان در توجه، علاقه و ارادت به مقام معظم رهبری، ذره‌ای کوتاه نیامدند.

گروه تاریخ « نسیم آنلاین »، محمدرضا کائینی- حجت الاسلام غلامحسین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، از جمله شاگردان آیت الله خزعلی است که در دوران تحصیل در حوزه علمیه قم، ازدرس تفسیر ایشان بهره گرفته است. وی در گفتگویی جنبه های گوناگونی از شخصیت استاد را برشمرده و آنها را ستوده است. متن این مصاحبه پیش روی شماست.

جنابعالی از جمله شاگردان ومعاشران مرحوم آیت الله خزعلی در مقطع تحصیل هستید. شخصیت استاد رادرآن دوره وادوار بعد،چگونه دیدید وشناختید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت آیت‌الله خزعلی که از اساتید برجسته حوزه علمیه قم و از شاگردان بارز و مبارز حضرت امام(ره) بودند، ویژگی‌‌ها و خصوصیات تقریباً منحصر به فردی داشتند. صرف نظر از امتیازات عمومیشان، ایشان پدر شهید بودند، آن هم در زمانی که انقلاب اسلامی درحال اوج گیری بود. یادم هست آن وقت در قم بودم و یکی از فرزندانشان،حسین آقا در جریان راهپیمایی های آن دوره به شهادت رسید. این یک امتیاز بزرگ است.

امتیاز دیگر ایشان این بود که حافظ کل قرآن مجید بودند و علاوه بر حفظ قرآن، مفسر بزرگی نیز بودند. سال‌ها در مسجد فاطمیه قم، در آن زمان که مزاجشان هم مناسب بود، شب‌ها جلسات تفسیر قرآن مجید برگزار می‌کردند و جمعی از طلاب، فضلا، روحانیون وحتی بزرگان حوزه، در آنجا برای استماع درس تفسیر ایشان جمع می‌شدند .خاطرم هست آن‌قدر ازدحام می شد که هر کسی که موفق نمی‌شد زودتر به مسجد وارد شود و پای جلسه درس ایشان بنشیند،باید در بیرون شبستان مسجد می ایستاد. یک مقدار که طول می‌کشید دیگر مسجد ظرفیت و گنجایش پذیرش نداشت و مسجد برای استفاده از جلسات تفسیر ایشان پراز علاقمندان می‌شد.

ویژگی بارز دیگر ایشان حفظ کامل نهج‌البلاغه است. کسی را سراغ ندارم که هم حافظ کل قرآن و هم حافظ نهج‌البلاغه باشد، آن هم با عنایت به معانی بلند نهج‌البلاغه. این هم ویژگی دیگری است.

خصوصیت دیگرشان این است که خطیب بزرگواری بودند. در گذشته‌های دور، ایشان از خطبای بنام بودند و سال‌های سال در منابر و مجالس تبلیغی در ماه مبارک رمضان مشغول بودند.

درعرصه خطابه، ایشان یکی از سخنرانان انقلابی بودند و هم از این بابت، زندان ها و تبعیدهای فراوانی را تجربه کردند.

از این جنبه از شخصیت ایشان چه تحلیلی دارید؟

آنچه که فعالیت های مرحوم آیت الله خزعلی رادرعرصه تبلیغ برجسته می‌کند، مسئله مبارزات ایشان است. ایشان دست بیعت به حضرت امام دادند و تا آخرین لحظه حیات مبارک حضرت امام، علی‌رغم همه جزر و مدها، شداید و مشکلات،بر بیعتشان ایستادند. الان الحمدلله رب العالمین نظام اسلامی تشکیل شده است و شاید نسل امروز ما نتوانند تصور کنند مبارزان قدیم -که تعداد اندکی بودند که حضرت امام را یاری کردند، چه زجرها کشیدند، چه رنج‌ها بردند، چه زندان‌ها کشیدند و چه شکنجه‌هایی دیدند. ایشان یکی از آنها بودند. ثابت قدم و استوار پای کارانقلاب ونظام اسلامی ایستادند و در این راه لحظه‌ای تردید به خود راه ندادند. با اینکه در معرض امتحانات الهی بودند، اما تا آخرین دم حیات در خط مستقیم حرکت کردند و بنده باید عرض کنم بعد از رحلت حضرت امام ، ایشان در توجه، علاقه و ارادت به مقام معظم رهبری، ذره‌ای کوتاه نیامدند.

با عنایت به ارتباط جنابعالی با هردو بزرگوار،از ارتباط صمیمی آنها چه خاطراتی دارید؟

بنده از نزدیک شاهد بودم و می‌دیدم. هر وقت خدمتشان می‌رسیدم و با ایشان ملاقات می‌کردم، از خواسته‌های قطعی و جدی ایشان، این بود که: سلام مرا خدمت آقا برسانید! در این مسئله اصلاً تردید نداشتند. علتش هم این بود که این افراد می‌دانند در این کشور چه اتفاقی افتاده است. حضرت آقا در سخنرانی روز 14 خردادشان در مرقدحضرت امام، جمله‌ای را فرمودند که بسیار پرمعناست. فرمودند: از کارهای بسیار بزرگ امام این بود که حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را برانداخت! این چیز کمی نبود. یعنی از زمانی که این کشور نامی در دنیا پیدا کرده شاهنشاهی بوده است، چه قبل از اسلام و چه پس از آن به نحوی دیگر. حضرت امام این هنر را داشتند و این کاربزرگ را کردند و ایشان در راه تشکیل نظام اسلامی در محدوده خودشان، هر چه توانایی داشتند کوشش و فعالیت کردند و با همه ناتوانی‌های جسمی،در راستای اهداف دینی ومعنوی شان کوشا بودند. از جمله این فعالیت ها، تشکیل بنیاد بین‌المللی غدیر بود. یکی از ویژگی‌های بسیار برجسته ایشان، ارادت و عشق فوق‌العاده‌شان به اهل‌بیت(ع) و امیرالمؤمنین(ع) بود و این تنها راه نزدیکی به خداست که الحمدلله ایشان در این راه بودند.

همانطور که اشاره کردید،جنابعالی در درس تفسیر ایشان حاضربودید. از این محافل درسی چه خاطراتی دارید؟

بله،بنده در جلسات تفسیر ایشان شرکت می‌کردم. لحظه‌ای که شروع به تفسیر می‌کردند، فضلا و طلابی که شرکت داشتند، نوعاً تفسیر ایشان را یادداشت می‌کردند و می‌نوشتند، چون مطالب ایشان بسیار بکر و نو بودند. ایشان خدمت علامه طباطبایی هم تلمذ داشتندواز دانش والای ایشان هم بهره‌مند بودند. به یک معنا قرآن را نوش و با همه وجود لمس کردند! از خود ایشان شنیدم سحرها همیشه برنامه تلاوت قرآن، شاید بیش از یک جزء داشتند و یکی دو ساعت قرآن را مطالعه می‌کردند.قرآن نقشی پررنگ ومهم در زندگی ایشان داشت.رحمت الله علیه رحمه واسعه.

ارسال نظر: