امیرعبداللهیان:

سردار سلیمانی سرمایه بزرگ ایران و منطقه است

کدخبر: 2063324

معاون سابق وزارت امور خارجه گفت: سردار سلیمانی به عنوان یک سردار و به تعبیر غربی‌ها یک ژنرال عالی رتبه، سرمایه‌ای بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه هستند که به همراه شهدای سپاه و ارتش در سوریه سهم مهمی در برقراری امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وطن امروز نوشت:

بیانیه تاریخی حاج‌قاسم سلیمانی علیه تفرقه‌افکنان داخلی و خارجی به سرعت آتش فتنه‌انگیزی‌ها را خاموش کرد. تحلیلگران در داخل و خارج ایران این بیانیه را نشان‌دهنده سلامت و صلابت این شخصیت بین‌المللی جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کردند سردار سپاه ایران مانند یک دژ نفوذناپذیر اجازه سوءاستفاده سیاست‌بازان غیرانقلابی از تکالیف وی را نداده و نخواهد داد. بویژه اینکه کارشناسان معتقدند این بیانیه حاج‌قاسم یک پاسداری تمام‌عیار از پیروزی‌های جبهه مقاومت در منطقه در مقابل فتنه‌انگیزی‌های دوستان سیاست‌باز آمریکایی‌ها در ایران است. «وطن‌امروز» در این‌باره سوالاتی را از حسین امیر عبداللهیان، مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل و معاون سابق عربی و آفریقای وزارت امور خارجه پرسید.

***

شما در بین رسانه‌ها و سیاسیون به واسطه مواضع و اقدامات‌تان به عنوان یک دیپلمات انقلابی معروفید؛ نظرتان درباره بیانیه حاج‌قاسم چیست؟ آیا به تحولات اخیر ارتباطی دارد یا خیر؟

اجازه بدهید اینگونه پاسخ دهم که سردار سلیمانی در سال‌های اخیر نقش ویژه‌ای در کمک به امنیت جمهوری اسلامی و منطقه ایفا کردند. علاوه بر ایشان، شهدای عزیز مدافع حرم و همچنین مستشاران نظامی در ماه‌های اخیر بویژه در سوریه و عراق، سهم مهمی در کمک به برقراری امنیت منطقه و مقابله با گروه‌های تروریستی و صهیونیسم بین‌الملل داشته‌اند. اهمیت آنچه به عنوان بیانیه سردار از آن یاد می‌شود هم در بعد منطقه‌ای و هم بین‌المللی به این جهت است که ایشان شخصا و همچنین سپاه با اعزام مستشاران نظامی به منطقه و به کشورهایی که درخواست کردند و استمداد طلبیدند، سهم مهمی در مبارزه با داعش و تروریست‌ها دارند. درباره اینکه سردار سلیمانی اشاره کردند به عنوان یک سرباز در خدمت ولایت و نظام و انقلاب باقی خواهم ماند باید بگویم ایشان به عنوان یک سردار و به تعبیر غربی‌ها یک ژنرال عالی رتبه، سرمایه‌ای بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه هستند که به همراه شهدای سپاه و ارتش در سوریه سهم مهمی در برقراری امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی دارند. من در گفت‌وگو با خانم موگرینی، مسؤول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و همچنین در گفت‌وگوهایی که با وزیر خارجه انگلیس در لندن و بروکسل داشتم، تاکید کردم شخص سردار سلیمانی و شهدای مدافع حرم و سرداران سپاه که به عنوان مستشاران نظامی در سوریه و عراق با تروریسم مبارزه می‌کنند، سهم مهمی در مبارزه با تروریسم و کمک به امنیت منطقه و جهان دارند. در این چارچوب مجموعه فرماندهی سپاه و نیروهای تحت امر سپاه در کمک به امنیت منطقه و جهان هزینه‌های بالایی را پرداخته‌اند. بنده به طرف خارجی همواره گفتم این هزینه‌های کلانی که جمهوری اسلامی چه در بعد مادی و چه انسانی پرداخت کرده نشان‌دهنده نقش پیشتاز ایران در مبارزه با تروریسم و کمک به منطقه است.

چند روزی است در سوریه آتش‌بس برقرار شده؛ سردار دهقان درباره این آتش‌بس به گونه‌ای سخن گفت که نشان از موافقت ایران با آن مشروط به عدم تقویت گروه‌های تروریستی دارد. پیش از این ایران یکبار با آتش‌بس موافقت کرد که تروریست‌ها از این شرایط سوءاستفاده کردند و حادثه خان‌طومان را پیش آوردند؛ آیا مناسبات ایران و روسیه در سویه هماهنگ است؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که هر اقدامی در سوریه باید با هماهنگی دولت سوریه باشد. اقداماتی که ایران یا روسیه در سوریه انجام می‌دهند زمانی اصولی و مورد توجه است که دولت سوریه با آن تصمیم موافق باشد. لذا قبل از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران یا روسیه بخواهد در این زمینه اظهارنظر کند، نظر دولت قانونی و مشروع آقای بشار اسد مهم است.

مقامات رسمی سوریه با برقراری آتش‌بس منوط بر شروطی موافقت کردند. از جمله این شروط این است که نباید آتش‌بس به گونه‌ای اجرایی شود که تروریست‌ها مثل دفعه قبل بخواهند از آن سوءاستفاده کنند. دولت سوریه برای اینکه در این آتش‌بس تضمینی برای عدم سوءاستفاده تروریست‌ها داشته باشد، این پیش‌شرط را گذاشت که اگر قرار است کمکی وارد منطقه شود، باید توسط نیروهای مرتبط با حکومت سوریه و یا هلال‌احمر سوریه مورد شناسایی قرار گیرد. مقامات دولت سوریه در دور جدید آتش‌بس براساس مکانیزم‌هایی با مقامات سازمان ملل و به طور مشخص با آقای استفان دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت‌وگوهایی را انجام داده‌اند.

اما درباره آنچه در این‌باره مربوط به جمهوری اسلامی ایران است باید گفت ما به طور اصولی همواره از راه‌حل سیاسی حمایت می‌کنیم. علاوه بر این در یکی از بندهای طرح 4 ماده‌ای ایران، برقراری آتش‌بس سراسری، جامع، مانع و آتش‌بسی که تروریست‌ها نتوانند آن را فرصتی برای تنفس خود بدانند، گنجانده شده است اما اینکه چگونه این امر شدنی است، بستگی به نظر نیروهای فنی در میدان دارد. قطعا مستشاران نظامی ما که در حوزه مبارزه با تروریسم به حکومت و ارتش سوریه مشورت می‌دهند ملاحظات خود را با سوری‌ها در این زمینه مطرح می‌کنند. ایران و روسیه راجع به اصل آتش‌بس منوط به عدم سوءاستفاده تروریست‌ها اتفاق نظر دارند و آتش‌بس مورد تایید 2 طرف است اما کیفیت و چگونگی برقراری آتش‌بسی که تروریست‌ها از آن سوءاستفاده نکنند، موضوعی است که باید در زمین اجرا شود و در زمین مورد بحث قرار بگیرد.

چند روزی از اجرای آتش‌بس نگذشته بود که اختلافات مسکو و واشنگتن دوباره بر سر آتش‌بس شروع شد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه اخیرا گفت آمریکایی‌ها به تعهداتشان در آتش‌بس پایبند نیستند؛ وقتی ما یک تجربه در این باره داریم تکرار آن به مصلحت است؟ یا چه مصالحی وجود دارد که دولت سوریه، ایران و روسیه به آن تن می‌دهند؟

من به عنوان فردی که با روس‌ها مذاکرات زیادی درباره مساله سوریه داشته‌ام می‌گویم روس‌ها در حمایت از مردم و دولت سوریه در مقابله با تروریسم و تحرکاتی که برای تغییر نظام سیاسی در سوریه انجام شده، اقدامات موثری داشته‌اند اما در عین حال موثرترین اقدامات توسط ارتش سوریه، مردم و رهبری سوریه با کمک مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران و به طور روشن در سطح منطقه با کمکی که حزب‌الله لبنان در امر مبارزه با تروریسم به موازات مبارزه با رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد، صورت گرفته است. درباره آتش‌بس باید بگویم هر زمان آمریکایی‌ها دیدند گروه‌های تروریستی مرتبط با دستگاه‌های امنیتی واشنگتن یا گروه‌های مسلح بی‌مسؤولیت مرتبط با دستگاه‌های امنیتی خارجی در وضعیت سخت و محاصره قرار گرفته‌اند، بلافاصله به روس‌ها فشار آوردند و ایده‌هایی را برای برقراری آتش‌بس مطرح کردند. من باور دارم این آتش‌بس‌ها از نگاه آمریکا برای خریدن فرصت به نفع گروه‌های تروریستی است اما در عین حال در مکانیزم‌های شناخته شده بین‌المللی باید دولت سوریه سطحی از انعطاف را به عنوان حکومت از خود نشان دهد تا بهانه از دست طرف مقابل گرفته شود. پذیرش آتش‌بس را من از درایت آقای بشار اسد می‌دانم که به‌رغم همه ریسک‌هایی که آتش‌بس دارد، به صورت مقطعی و زمان‌بندی شده با آن موافقت کرد و بهانه را از دست دشمنان سوریه و دشمنان مقاومت گرفت. اما حتما هم مقامات سوریه و هم کسانی که به آنها مشورت می‌دهند این توجه را داشته و دارند که طرف‌های مقابل از این آتش‌بس سوءاستفاده نکنند.

ارسال نظر: