مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران:

صادرات نفت خام تولیدی کشور هیچ گاه صفر نخواهد شد/میدان پارس جنوبی با افت شدید گاز روبه رو می شود

کدخبر: 2063365

علی کاردر گفت: در سال های آتی و با بهره برداری از طرح های پالایشگاهی، درصد کمتری از نفت خام تولیدی کشور صادر می شود، اما این میزان هیچ گاه صفر نخواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: توسعه میدان‎ها، افزایش ضریب بازیافت مخازن، فعالیت‎های دانش بنیان و حتی رونق ساخت داخل تجهیزات نفتی، بدون تامین منابع مالی لازم دست یافتنی نیست.

علی کاردر در دهمین همایش علمی و کاربردی اقتصاد مقاومتی انجمن مدیریت ایران که با موضوع «صنعت نفت و تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی» در دانشگاه خاتم برگزار شد، اقتصاد مقاومتی را سیاستی بسیار هوشمندانه عنوان کرد و افزود: اگرچه شاید عنوان عبارت «اقتصاد مقاومتی» در ذهن برخی، معنای انزوا و نبود تعامل در سطوح بین‎المللی را تداعی می‎کرد، اما واقعیت این است که سیاست‎های یادشده، همه ابعاد را مدنظر دارد و الگوی جامع رشد و توسعه اقتصادی است.

وی گفت: مقام معظم رهبری در تعریف اقتصاد مقاومتی، بر حفظ روند رو به رشد اقتصادی و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور تاکید کرده‎اند.

وی یادآور شد: بی شک افزایش ظرفیت تولید، امکان نقش آفرینی و اثرگذاری صنعت نفت ایران را در بازارهای جهانی افزایش می‎دهد؛ واقعیتی که نقش آفرینی امروز صنعت نفت عربستان در دنیا موید آن است.

وی به تبیین برنامه بیست ساله افزایش تولید هیدروکربورهای مایع در کشور طی سال‎های ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ پرداخت و گفت: صنعت نفت، صنعتی سرمایه‎بر است و اگر سرمایه مورد نیاز آن تامین نشود و اقدام‎های لازم برای توسعه آن صورت نگیرد، با افت شدید تولید مواجه خواهد شد.

کاردر، نیاز به فناوری را پس از سرمایه، اولویت دیگر این صنعت خواند و افزود: به طور مثال، میدان گازی پارس جنوبی از سال ۱۴۰۲ به بعد، با افت شدید تولید گاز روبه رو می شود که مقابله با این چالش، مستلزم بکارگیری فناوری های روزآمد و تامین منابع مالی است.

به گفته این مقام مسئول، با تغییر سیاست ها و افزایش تولید گاز و جایگزینی آن با سوخت‌های مایع، میلیاردها دلار فرآورده نفتی که در نیروگاه ها مصرف می شد، به بازارهای صادراتی سوق داده شد.

وی با اشاره به نیاز شرکت ملی نفت ایران به حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‎گذاری برای تحقق هدف های توسعه ای این شرکت در برنامه های ششم توسعه، گفت: بررسی های ما نشان می دهد ۸۰ درصد این سرمایه باید از خارج کشور تامین شود.

کاردر ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید، اجرای طرح های توسعه ای جدید، افزایش ضریب بازیافت و هر آنچه در برنامه های توسعه ای و اقتصادی کشور برای صنعت نفت هدفگذاری شده است، بدون تامین منابع مالی مورد نیاز دست یافتنی نیست.

وی متذکر شد: حتی قراردادهایی که بین شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه ها در زمینه توسعه فناورانه مخازن امضا شده است، در صورت تامین نشدن سرمایه مورد نیاز صنعت نفت نمی تواند اثربخش باشد.

کاردر ضمن اشاره به قراردادهای همکاری با دانشگاه ها به منظور شناسایی راهکارهای افزایش ضریب بازیافت از مخازن، درباره ضرورت پیاده سازی روش های ازدیاد برداشت گفت: در بسیاری از مخازن قدیمی مانند گچساران، می توان با بهره مندی از فناوری های نوین ازدیاد برداشت به ظرفیت تولیدی فراتر از ظرفیت فعلی دست یافت.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، مهم ترین چالش فناوری پیش روی این شرکت را افزایش ضریب بازیافت از مخازن عنوان کرد.

کاردر با تاکید بر ضرورت تسریع روند برداشت از میدان های مشترک، گفت: عراق که از کشورهای رقیب ایران در چند میدان مشترک به شمار می رود، برای افزایش ظرفیت تولید نفت خود برنامه های بسیاری دارد و می تواند تولید روزانه خود را در آینده ای نزدیک به ۶ میلیون بشکه برساند.

وی یادآور شد: در دوران تحریم، نفت خام عراق گزینه ای بود که بیش از نفت خام های تولیدی در کشورهای دیگر، جایگزین نفت خام ایران در پالایشگاه های جهان شد.

کاردر با اشاره به برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به بیش از پنج میلیون بشکه در روز، افزود: با برنامه ریزی های انجام شده، یک میلیون بشکه از این میزان تولید از محل میدان های غرب کارون که غالب آنها مشترک است، تامین خواهد شد.

وی در واکنش به اظهارنظر برخی مبنی بر این که «نیازی به تولید بیشتر نیست و بهتر است ذخایر برای نسل های آینده باقی بماند»، گفت: در برخی از کشورهای دنیا، برداشت حداکثری از مخزن به طور قانونی تعریف شده است و مکلفند حداکثر برداشت را داشته و از درآمدهای حاصل برای توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور خود استفاده کنند.

کاردر اضافه کرد: ما معتقدیم باید به طور صیانتی از مخزن برداشت و درآمدها را در مسیر توسعه کشور به بهترین شکل هزینه کرد.

وی به ظرفیت قراردادهای جدید برای انتقال فناوری به کشور در سه سطح خبر داد و گفت: سطح سوم انتقال فناوری که در این قراردادها دیده شده، انتقال فناوری ساخت تجهیزات است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، توسعه و تنوع بازارهای صادراتی را از برنامه های این شرکت خواند و گفت: در سال های آتی و با بهره برداری از طرح های پالایشگاهی، درصد کمتری از نفت خام تولیدی کشور صادر می شود، اما این میزان هیچ گاه صفر نخواهد شد.

کاردر در این زمینه، با بیان این که برخی معتقدند صادرات نفت خام باید به طور کامل از چرخه صادراتی کشور حذف شود، یادآور شد: خام فروشی، پدیده خوبی نیست اما برای حفظ تنوع سبد صادراتی اجتناب ناپذیر است.

ارسال نظر: