شاه حسینی عنوان کرد:

آمریکا از تجاوز جنگی، دفاع مقدس میسازد، ما از دفاع مقدسمان چه می سازیم؟

کدخبر: 2064827

دکتر مجید شاه حسینی گفت: وقتی آمریکا از تجاوز جنگی خود فیلم دفاع مقدسی می سازد، ما از دفاع مقدس خود چگونه باید فیلم بسازیم؟ سینمای بی بو و بی خاصیت به درد نمی خورد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، بخش سینمای راهبردی با محوریت فیلم تک تیر انداز و با حضوردکتر مجید شاه حسینی و علاقه مندان به این حوزه در سالن شماره 3 پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، شاه حسینی با اشاره به کریس کایل قهرمان فیلم «تک تیرانداز»، گفت: کایل نگاه سیاسی ندارد و صرفا بر اساس یک شاهد عینی به عراق رفته است. فردی که به صورت داوطلب در طول 4 دوره به عراق می رود و 160 نفر از عراقی ها را می کشد. در سال 2009 زمانی که به آمریکا باز می گردد دچار بیماری روحی است و توسط دوست خود در سال 2013 کشته می شود.

وی در ادامه افزود: در فیلم به این سوال ها که چرا مشکل روانی پیدا می کند و چرا توسط دوست خود کشته می شود پاسخ داده نمی شود. آمریکا همیشه از شهرهای مسلمان نشین که دشمن او هستند یک کلیشه نشان می دهد کلیشه ای نخ نما که هیچ کس پیدا نمی شود از او بپرسید چرا همیشه این تصویرها شبیه هم هستند. صحنه هایی در فیلم می بینید که انگار داریم زامبی ها را می بینیم. واقعا این شهرها کجا پیدا می شود که ما نمیدانیم.

شاه حسینی با بیان اینکه آمریکا فیلم می سازد تا جنگ هایش را توجیه کنید، گفت: یادمان نرود آمریکا تعداد زیادی فیلم ساخته است که در آن بیگانگان به آمریکا حمله کرده اند و مردم این کشور به خود حق می دهند تا اسلحه دست بگیرند و از کشور خود دفاع کنند. حال آنکه این حق را به زنان و کودکان دیگر کشور ها نمی دهد. مردم دیگر کشورهایی که آمریکا به آنجا حمله کرده است، حق ندارند بجنگند و آمریکا حتی حق دارد کودکان آنها را نیز بکشد چون آن کودکان نیز دشمن محسوب می شوند.

وی افزود: آمریکا در این فیلم یک قاتل را در موقعیت هایی همسری خوب و مهربان و پدری دلسوز نشان می دهد که فقط در موقعیت هایی بر حسب وظیفه در عراق 160 نفر را می کشد.

شاه حسینی با اشاره به اظهار نظر مایکل مور که گفته بود "تک تیراندازها ترسوترین ها در جنگ هستند به خاطر اینکه در جایی امن کمین می کنند و از پشت سر تیر می زنند"، اظهار کرد: آنقدر به مایکل مور و چند منتقد دیگر که خود از معترضین به جنگ افروزی های آمریکا هستند، فشار می آورند که آنها مجبور می شوند حرف خود را پس بگیرند و از این فیلم دفاع کنند.

این مدرس سینما با اشاره به اینکه داستان این فیلم داستان یک قهرمان است، گفت: آمریکا با ساخت چنین فیلم هایی می گوید نه تنها از جنگ افروزی های منطقه ای خود پشیمان نیست بلکه قادر است از یک قاتلی که مزدور است، به خاطر پول به جنگ رفته و مشکل روانی پیدا کرده است، قهرمان جنگی بسازد.اما اگر ما نتوانیم از 8 سال دفاع مقدس و رزمندگانی که با انگیزه دینی جنگیده اند، فیلم قوی بسازیم و در فیلم هایمان رزمندگانی شرمنده از جنگ را نشان دهیم چه می شود؟

وی با اشاره افزود: چند سالی است که باید ذره بین دست بگیریم و به دنبال فیلم های واقعی سینمای دفاع مقدس باشیم. خیلی از فیلم های ساخته شده در سال های گذشته ضعیف هستند. چیزی از ارزش های دفاع مقدس را در آنها نمی بینیم.

شاه حسینی با بیان اینکه فرهنگ ما با شور و حماسه و ایثار ممزوج است، اظهار کرد: معنی ندارد زمانی که می خواهیم فیلم دفاع مقدسی بسازیم با فرهنگ یونیسف فیلم بسازیم، سینمای بی بو و بی خاصیت به درد نمی خورد. وقتی دشمن ما از تجاوز خود فیلم دفاع مقدسی می سازد، ما از دفاع مقدس خود چگونه باید فیلم بسازیم؟

وی با اشاره به اینکه بخشی از سینمای ما به سینمای قهرمان محور قائل نیست که حالا بخواهد فیلم قهرمان محور بسازد، گفت:رزمندگان ما شعار نبودند، قهرمان بودند و اگر ما نمی توانیم از این قهرمان ها، فیلم خوب بسازیم، مشکل ما است نه اینکه قهرمان نداشته باشیم.

شاه حسینی در انتها خاطرنشان کرد: ما به دفاع مقدس و رزمندگان آن مدیونیم و نسل آنیده ما حق دارند تا با ابزار سینما از این دفاع مقدس اطلاع داشته باشند. هیچ کس به نیابت از ما فیلم دفاع مقدسی نخواهد ساخت.

ارسال نظر: