افراسیابی:

بی‌سوادی در حوزه رسانه هراس دارد/ نداشتن سواد رسانه‌ای فرصت را به تهدید تبدیل می‌کند

کدخبر: 2064904

دبیرکل همایش ملی سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی با انتقاد از وضعیت سواد رسانه‌ای مردم در جمهوری اسلامی ایران گفت: رسانه هراس ندارد اما بی سوادی در حوزه رسانه هراس دارد که باید به این موضوع توجه کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، برنامه «اینجا چراغی روشن است» رادیو گفت و گو با موضوع سواد رسانه ای و آسیب شناسی فضای مجازی و با حضور محمدصادق افراسیابی مدرس دانشگاه و دبیرکل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، شراره عبدالحسین زاده، مدرس دانشگاه و متخصص ارتباطات سیاسی، غلامرضا مندوزیی؛ مدرس دانشگاه رسانه، رضا نامی؛ نایب رییس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه ایران و سجاد خسروانیان؛ کارشناس ارشد فرهنگ و رسانه روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

محمدصادق افراسیابی؛ مدرس دانشگاه و دبیرکل همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در این برنامه گفت: ما امروز با یک موضوع روبرو هستیم که فضای مجازی و رسانه های نوین دنیایی از فرصت ها برای ما هستند. از طرفی دیگر همین رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی اگر مهارت استفاده را نداشته باشیم می تواند به تهدید تبدیل شود.

وی با یادآوری اینکه سواد رسانه ای دو بعد دارد یک بعد بومی سازی سواد رسانه ای است و یک بعد آموزش مهارت های سواد رسانه ای به عموم مردم است، اظهارداشت: در همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی روی دو بخش کار و اعلام کرده ایم خانواده ها، معلمان، مجریان، مدیران و کارشناسان در سازمان های فرهنگی و رسانه ای می توانند تجربیات خود را مکتوب و تحت عنوان گزارش های تجربی و کاربردی برای همایش ارسال کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: سواد رسانه ای یک نوع رژیم مصرف می دهد که متناسب با این رژیم مصرف باید از هر رسانه درست استفاده کنیم.

افراسیابی با تاکید بر اینکه چاره ای نداریم جز اینکه مهارت های سواد رسانه ای را افزایش دهیم تا افراد در رسانه ها غرق نشوند، اظهارداشت: افراد باید با افزایش سواد رسانه ای استفاده بهینه از رسانه ها داشته باشند.

وی همچنین به نقش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در تولید ثروت اشاره کرد و گفت: اگر از فضای مجازی به درستی استفاده کنیم می تواند کارآفرین و ثروت آفرین باشد.

** نباید رسانه هراسی را تقویت کنیم/ آموزش سواد رسانه ای اصل باشد

سجاد خسروانیان کارشناس ارشد حوزه فرهنگ و رسانه نیز در این برنامه گفت: همه افراد در زندگی روزمره در تعاملات و رفت آمدهایی که دارند و حریم خصوصی که برای خود قائل هستند خود به خود یکسری موارد و قوانین را رعایت می کنند اما در فضای مجازی تمامی این قوانین و شرایط را نادیده می گیریم و نسبت به آن بی توجه هستیم و می خواهیم متناسب با آن کارها را پیش ببریم و همین امر باعث شکل گیری آسیب می شود.

وی با تاکید بر اینکه نباید رسانه هراسی را تقویت کنیم افزود: تمامی رسانه ها دارای ظرفیت هایی هستند که باید از این ظرفیت ها استفاده کنیم و ویژگی مثبت رسانه ها را خوب بشناسیم و سواد رسانه ای را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سواد رسانه ای یک نوع درک مبتنی بر مهارت است که ما باید براساس آن درست را از نادرست و میزان استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را تشخیص دهیم.

این کارشناس ارشد حوزه فرهنگ و رسانه گفت: از سوی دیگر وقتی سواد رسانه ای مردم ما پایین باشد به طور طبیعی به سمت یکسری هنجارها و بسترهای نادرستی می رویم که این بسترها جرم ها را شکل می دهد که این جرم ها می تواند خودکشی، قتل، طلاق، خیانت، معضلات اخلاقی باشد.

**سواد رسانه ای را باید از دوران کودکی به افراد آموزش دهیم

شراره عبدالحسین زاده؛ مدرس دانشگاه و متخصص ارتباطات سیاسی نیز در این برنامه گفت: فضای مجازی مثل هر پدیده نوظهور دیگری آسیب هایی نیز به همراه دارد ولی با نگاه تمام منفی نمی شود به آن نگاه کرد چرا که پیامدهای بسیاری برای تعاملات فرد در فضای مجازی می آورد.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد در تالارهای گفت و گو بی اعتمادی کاذبی که در دنیای واقعی خیلی کمتر فرد اعتماد می کند و در دنیای مجازی به دلیل نبودن یا پوشش نقص های ارتباطی فرد می تواند کامل اعتماد داشته باشد، این اعتماد تنها در تالارهای گفت و گو نیست به هر محتوا و تبلیغی و شکل پیام رسانه ای اعتماد وجود دارد.

عبدالحسین زاده درباره هویت فردی در فضای مجازی نیز گفت: هویت فردی از منظر فرد کنشگر در فضای مجازی، آن چیزی است که دوست دارد باشد و آن چیزی نیست که واقعیت دارد. لایک گرفتن و هیجان برای مورد پذیرش قرار گرفتن آن چیزی است که دیگران دوست دارند از آنچه من هستم ببینند، تمام این ها یک داده های روانکاوی و روانشناسی است.

وی ادامه داد: فرد ممکن است در ارتباط گیری فضای واقعی دچار ضعف باشد ولی می تواند در فضای مجازی ارتباط را برقرار کند هویت فردی او ممکن است برای تعاملاتی باشد که در ابعاد دیگر زندگی اش ارتباط مفیدی را بسازد. آنچه منفی است ممکن است فرد در این فضای ارتباطی کاملا انزوا شود و به تعاملات بیرونی خود نتواتند بپردازد.

**سواد رسانه ای نقش مهمی در اقناع همگانی دارد

غلامرضا مندوزیی؛ مدرس دانشگاه رسانه و دانشکده خبر نیز در این برنامه گفت: سواد رسانه ای توانایی دستیابی و تجریه و تحلیل ارزیابی و خلاقیت رسانه ای ایجاد رسانه جدید و ارتباطات بر پایه اطلاعات است.منظور ما از سواد رسانه ای شناخت و خصوصیات و پتانسیل ها و ویژگی ها و کاربردهای رسانه برای مخاطب رسانه ای است.

وی افزود: رسانه ها امروز محورهای اصلی تفکر جامعه بشری را تعیین می کنند و خیلی اهمیت دارند بدین لحاظ مخاطبان رسانه ها از یک طرف و از طرف دیگر صاحبان رسانه ها موظفند سواد رسانه ای داشته باشند وآن را ارتقا دهند.

وی ادامه داد: سواد رسانه ای به این معنی که کاملا تکنولوژی رسانه و رسانه های ارتباطی در مورد رسانه را بشناسند و مهارت های استفاده از رسانه و تکنیک های اقناع را یاد بگیرند و عملکرد منفعلانه در مقابل رسانه نداشته باشند.

این استاد دانشگاه گفت: سواد رسانه ای در حقیقت یک واژه کلی است و هر کس از منظر خودش تحلیل خود را از سواد رسانه ای دارد. برای ایجاد سواد رسانه ای سه مرحله باید اتفاق بیفتد مرحله اول این است که کاربران رسانه ها و مخاطبان رسانه ها برنامه ریزی مشخصی در استفاده از رسانه های موردنظرشان داشته باشند.

مندوزیی یادآور شد: مرحله دوم یادگیری مهارت های ویژه استفاده از رسانه ها و هم درک ویژگی پیام است که برای درک ویژگی پیام باید بدانیم طراح پیام چه کسی است، از چه منبعی حاصل می شود، قالب و فرم پیام چیست، مخاطبان پیام چه کسانی هستند و محتوای ما از چه چیزی تشکیل شده و هدف از پیام و فرستنده آن چه بوده است؟

وی ادامه داد: مرحله سوم مرحله ای است که سواد رسانه ای اتفاق می افتد باید مخاطب به جنبه های نامحسوس تر رسانه توجه کند و نگاهش نگاه انتقادی به رسانه باشد.

**استعدادهای فراوانی در حوزه تولید نرم افزار در کشور داریم

رضا نامی؛ نایب رییس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه ایران نیز در این برنامه با بیان تاریخچه ای از شکل گیری رسانه ها در دوره های مختلف تاریخی گفت: در حال حاضر در اطراف ما پر از پیام هایی است که از رسانه های مختلف دریافت می شود و این پیام ها روی روح و روان ما تاثیرگذار است.

وی افزود: مخاطب باید بررسی کند در کل فضایی که در آن زندگی می کند پیام هایی است که توسط رسانه های مختلف به او ارسال می شود.

نامی با اشاره به ظرفیت های تلفن همراه به عنوان یک رسانه اظهارداشت: تلفن همراه حق انتخاب در گزینش و دریافت پیام را به ما می دهد در حالی که در دیگر رسانه ها مثل روزنامه، بیلبوردها و بنرهایوب سایت ها نمی توانیم انتخاب کنیم.

نایب رییس انجمن تولیدکنندگان نرم افزار تلفن همراه ایران همجنیندرباره نظارت بر نرم افزارهای تلفن همراه در کشور نیز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکسری آیین نامه به تولید کنندگان می دهد که در آن آیین نامه ها بایدها و نباید ها مشخص شده است و تولید کنندگان همه این ها را رعایت می کنند و بازارهای نرم افزار سیستم ممیزی دارند و نرم افزارها را چک می کنند.

نامی به ظرفیت های موجود در کشور در حوزه تولید نرم افزارهای تلفن همراه اشاره کرد و یادآور شد: ما در کشور پسر 12 ساله ای داریم که نرم افزار تلفن همراه طراحی کرده است و استعدادهای فراوانی در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: برخی نرم افزارهای خارجی مثل و مانند آن را در کشور داریم و مردم اگر متوجه شود محصولی وجود دارد که همان کیفیت خارجی را دارند و نیازهای آنان برطرف شود حتما از آن استفاده می کند اما چون معمولا تولید کنندگان ما نوجوان و جوان و شرکت های دانش بنیانی هستند که توان تبلیغات محصولات خود را ندارد مردم کمتر از محصولات آنان اطلاع دارند.

وی ادامه داد: از طرفی نیز در کشور ما کسی عادت نکرده است تا برای بدست آوردن نرم افزاری پول خرج کند.

ارسال نظر: