«نسیم آنلاین» گزارش می‌دهد:

از رضا کیانیان تا رضا امیرخانی؛ هنرمندان ایرانی چه کتاب‌های دفاع مقدسی خواندند؟

کدخبر: 2065189

حدیث هشت سال دفاع مقدس، حدیث مقاومت یک ملت است؛ در این گزارش به سراغ هنرمندان و نویسندگان رفتیم تا کتاب‌های مورد علاقه‌شان در حوزه دفاع مقدس را بدانیم.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین »؛زهرا جعفری- حدیث هشت سال دفاع مقدس، حدیث مقاومت و مظلومیت ملتى است که در راه دفاع از کیان مکتب، انقلاب وشان جان‌ دادند. حکایت ماندگار دلاورى شهیدان و شاهدانى است که با خون و جانشان سطر سطر تاریخ این مرز و بوم را نگاشته‌اند.

هفته دفاع مقدس که می آید همه و همه یاد می کنند از آن روزها؛ روزهایی که فراموش نمی شوند. در این گزارش به سراغ هنرمندان و نویسندگان رفتیم، تا از آنها درباره کتاب‌های مورد علاقه شان در این حوزه بپرسیم.

...

محمدحسین لطیفی، کارگردان: کتاب مورد علاقه ام "دا" است و علت آن ترسیم حال و هوای خرمشهر است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت: کتاب "دا" چون به خوبی توانست صحنه‌های مظلومیت خرمشهر در اوایل جنگ را به تصویر بکشد.

نرگس آبیار، کارگردان: "پل معلق" نوشته محمدرضا بایرامی چون نگاه واقعی یک سرباز در دوران جنگ به پیرامونش را روایت کرده است.

ستاره اسکندری، بازیگر: "دا" چون تصویرسازی‌ها جذاب، عینی، ملموس است و این واقعی بودن‌ها آدم را جذب کتاب می‌کند.

محمدحسین مهدویان، کارگردان: "دا" به خاطر صراحت در پرداختن به جزئیات.

بهاره رهنما، بازیگر: کتاب "پوتین‌های مریم" نوشته مریم امجدی است؛ کتاب های دفاع مقدس یک جور وقایع نگاری است و چیزی که ارزش کار را بالا می برد، نوع ادبیات و روایت ادبی است؛ نویسنده درام را خیلی خوب پرورانده و به شدت پلان داستان را می شناخت.

نفیسه روشن، بازیگر: کتاب "پرندگان خارزار" که براساس این کتاب یک اقتباس صورت گرفت؛ و سریالی به اسم "قفسی برای پرواز" ساخته شد.

کورش سلیمانی، بازیگر: "داستان‌های شهر جنگی" نوشته حبیب احمدزاده به جهت اینکه نگاه رئالیستی، دقیق و قابل لمسی از جنگ را ارائه می کند.

همچنین "شطرنچ با ماشین قیامت" که کتاب قابل اعتنایی است و کتاب "دا" که کتابی است ماندگار و برای آیندگان راهگشا است.

پرستو صالحی، بازیگر: کتاب "دا" چون از دیدگاه یک زن به جنگ نگاه کرده بود و برای من که یک زن هستم خیلی جذاب بود.

پروانه معصومی، بازیگر: کتاب "دا" چون روشن کننده یک مقطعی از شروع جنگ بود که هیچ چیز درباره آن نمی دانستیم و "پایی که جا ماند" به خاطر دردهایی که انها را به تصویر کشیده است.

عباس غزالی، بازیگر: "پایی که جا ماند" نقطه قوتش علاوه بر توصیف دقیق و لحظه به لحظه ایثارگران از منظر ادبی هم بسیار کار خوبی بود و در ذهن خواننده می ماند و ترسیم می شود؛ به شدت قوه تصویرسازی را در ذهن مخاطب روشن می کند.

رضا کیانیان، بازیگر: کتاب "دا" چون عواطف انسان را درگیر می کند و مستند است و همین مستند بودن جذابیت کار را بالا می برد.

پولاد کیمیایی، بازیگر: یک کتابی خواندم در مورد خاطرات یک خلبان و عملیاتی که در یک فرودگاه انجام شد اما اسم کتاب را به خاطر ندارم؛ ولی کتاب بسیار جذابی بود.

علی انصاریان، فوتبالیست و بازیگر: کتاب "دا" چون تلخی‌های جنگ را به خوبی روایت می کند؛ همچنین کتابی را از خاطرات و زندگی نامه شهید باکری خواندم که بسیار جذاب بود.

کیومرث پوراحمد، کارگردان: "شطرنج با ماشین قیامت" چون رمان تاثیرگذار و منحصر به فردی است و جمع شدن یک سری از افراد با دیدگاه های متفاوت را روایت کرده است.

"داستان های شهر جنگی" نوشته حبیب احمدزاده چون ملت ها را از دولت ها جدا کرده است و نشان داده است که در جنگ ملت عراق نیز آسیب دیدند.

جمال شورجه، کارگردان: کتاب "دا" چون حضور اقشار مختلف در جنگ و نحوه زندگی که در آن ایام بوده است را به تصویر کشیده.

ابراهیم حسن بیگی، نویسنده: کتاب "عقاب های تپه شصت" نوشته محمدرضا بایرامی یکی از کارهای با ارزش است که نقش مسائل عاطفی را در رمان به خوبی نشان داده است.

محمدکاظم مزینانی، نویسنده: "من قاتل پسرتان هستم" نوشته احمد دهقان به خاطر نگاه متفاوت و انسانی به پدیده دفاع مقدس و اینکه برخواسته از تجربه های شخصی نویسنده است که مسئله مهمی است.

رضا امیرخانی، نویسنده: "سفر به گرای 270 درجه" به خاطر جلوه جدیدی که نشان داد.

"نخل‌های بی‌سر" غلامعلی فراست.

"عقاب های تپه شصت" از لحاظ نگاه و ورود طبیعت به جنگ

راضیه تجار، نویسنده: کتاب های "نیمه پنهان ماه" کتاب هایی بود که در زمان خودش تاثیرگذار بود و فاصله بین مخاطب و نویسنده بسیار کم شد و حضور شخصیت هایی که محوریت داشتند جذاب دلنشین و بودند.

ارسال نظر: