پیامدهای دستور اولاند برای تخریب کامل اردوگاه کاله؛

این کودکان "حقوق بشر" ندارند

کدخبر: 2065372

بیش از هزار کودک به تنهایی در کمپ کاله سر گردانند و فعالان حقوق بشری هشدار می‌دهند با عملیاتی شدن برنامه تخریب کمپ، این کودکان نیز به سرنوشت کودکان پناهجویی دچار شوند که در اوایل سال میلادی جاری مفقود شدند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به بررسی وضعیت اسفناک کودکان پناهجو در کمپ کاله پرداخته و نوشت:

هیچ راه دیگری برای کودکانی مثل «ایناس» که تمام پس انداز خانواده و 8 ماه زمان خود را برای سفر از جنوب اتیوپی به شمال فرانسه صرف کرده، وجود ندارد. رویایی که وقتی جنگل (اردوگاه کاله) تعطیل شود، به کابوس تبدیل خواهد شد. نوجوان 17 ساله بدون همراه که در ماه ژانویه وارد اردوگاه کاله شده است، می‌گوید: «من اینجا هستم تا به انگلیس برسم، تمام فکر و ذکر من همین است. من برنامه دیگری ندارم.»

القای احساس عدم اطمینان موجب ایجاد ترس و وحشت در میان کودکان بدون همراه حاضر در این اردوگاه شده است. در روز شنبه، موسسات خیریه اعلام کردند که نشانه‌هایی از «حمله عصبی» را مشاهده کرده‌اند. برخی هشدار دادند که نوجوانان از ترس از دست دادن شانس رفتن به انگلیس، دست به کارهای خطرناکی می‌زنند. برای مثال، آنها تلاش می‌کنند از کامیون‌هایی که به سمت بندرگاه حرکت می‌کنند، بالا بروند.

* استقبال مردم محلی از پراکنده سازی جمعیت مهاجران

«اینکا سورل»، از اعضای مرکز غیررسمی زنان و کودکان اردوگاه گفت: «کودکان مایل به انجام کارهای پرمخاطره هستند. آنها بیشتر شبها با ترس از اینکه تمام اینها از آنها گرفته شود، بیرون می‌روند. اینجا ترس و وحشت واقعی بر کودکان غلبه کرده است. بزرگسالان دست کم گزینه‌هایی پیش رو دارند.

به بزرگسالان و خانواده‌ها گفته شده است که به اردوگاه‌های پذیرش کوچکتر در سراسر فرانسه منتقل خواهند شد. پراکنده سازی جمعیت مهاجران به شدت مورد استقبال مردم محلی قرار گرفته است. در بین نظرسنجی‌ها که حاکی از حمایت قاطع از «ماری لوپن»، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی ضدمهاجرت فرانسه است، سرنوشت «جنگل»، مرکز صحنه سیاسی این کشور را اشغال کرده است.

* جان این کودکان ارزشی ندارد

هفته گذشته، نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه فرانسه، که بار دیگر قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، گفت که وی انگلیس را مجبور خواهد کرد که یک مرکز مهاجرتی برای رسیدگی به تقاضای پناهندگی افرادی که در اردوگاه کاله در بلاتکلیفی به سر می‌برند، باز کند. انتظار می‌رود روز دوشنبه، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در اردوگاه کاله، تصمیم خود را مبنی بر برچیده شدن اردوگاه و پراکنده ساختن جمعیت آن در 164 مرکز پذیرش، مورد تاکید قرار دهد.

این به نظر باورنکردنی است که آسیب‌پذیرترین ساکنان «جنگل» (پناهندگان کودک بدون همراه)، بزرگترین بازندگان این پیامد سیاسی خواهند بود. «جس ایگان» از سرویس پناهندگان جوان اردوگاه گفت که این سازمان در حال حاضر پیشنهاداتی به مقامات فرانسوی با تاکید بر نیاز به فرستادن کودکان آسیب‌پذیر به خانه‌های امن در سراسر فرانسه، ارائه داده است. هفته گذشته، کمیسیون ضدبرده داری انگلیس هشدار داد که کودکان حاضر در اردوگاه کاله در معرض خطر بردگی و سوءاستفاده قرار دارند.

* دولت انگلیس، مسئول مرگ نوجوان 14 ساله

در میان بسیاری از امدادگران، بیشترین خشم نسبت به رویکرد دولت انگلیس در مواجهه با این مسئله و قصور آن در تعهد خود در مورد کمک به پندهندگان کودک، ‌وجود دارد. به گفته «ایگان»، «آنها مسئول یکی از قتل‌های اخیر هستند؛ کودکی که در انگلیس دارای خانواده بود اما به خاطر فرآیند کند پذیرش، جان خود را از دست داد.»

وی به «رحیم الله» 14 ساله اشاره می‌کند که 9 روز پیش در جاده اصلی به سمت «کاله»، بر اثر برخورد کامیون کشته شد. این نوجوان به لحاظ قانونی حق پیوستن به برادر خود در منچستر انگلیس را داشت اما به خاطر عدم پیشرفت فرآیند انتقال،‌ دچار سرخوردگی و ناامیدی شده بود.

روز جمعه، پس از درخواست 3400 یورو برای بازگرداندن وی به کشورش، جسم بی‌جان او با هواپیما به افغانستان بازگردانده شد. پناهندگان داخل اردوگاه 860 یورو از این مبلغ را جمع ‌آوری کردند. «عبدل»، یکی از هموطنان «رحیم الله» از ولایت «یغمان» در افغانستان، که در ماه فوریه وارد اردوگاه شده بود، به جمع‌آوری این مبلغ کمک کرد. وی می‌گوید: «در حال حاضر همه ما ترسیده‌ایم. ما احساس می‌کنیم که دولت انگلیس مسئول مرگ این نوجوان است. برخی فکر می‌کنند که راه حل این است که در فرانسه بمانند.»

برای بسیاری از کودکان پناهنده، «جنگل»، با تمام درهم ریختگی و کثافت خود، و هزاران کیلومتر فاصله از خانه، به تنها منبع ثبات تبدیل شده است.

* زندگی در بلاتکلیفی، سلامت روانی کودکان را تحت تاثیر قرار داده است

«امیلی کاریگان»، که از ابتدای سال جاری با کودکان بدون همراه کار کرده است، گفت: «عده زیادی از این کودکان، بیش از یک سال است که در اینجا به سر می‌برند. در اینجا، تنها چیز باثباتی که آنها دارند، مرکز جوانان، چهره بزرگسالانی که آنها را می‌شناسند و می‌توانند به آنهااعتماد کنند و رستوران بچه‌ها است؛ این برای آنها به طرز غیرقابل باوری استرس‌زا است. وی گفت، زندگی در بلاتکلیفی، سلامت روانی آنها را تحت تاثیر قرار داده است. ما نشانه‌هایی از ضربه روحی، اختلال استرس پس از سانحه را در این کودکان مشاهده کرده‌ایم.»

وقتی «کاریگان» صحبت می‌کرد، «صفی» 15 ساله از شرق افغانستان، که به مدت یک سال در جنگل به سر می‌برد، از راه می‌رسد. او مودب است و به زحمت لبخند می‌زند اما بسیار خجالتی و کمرو است.

* ترس و وحشت از پایان خشونت‌آمیز اردوگاه کاله

حتی باوجودی که مقامات فرانسوی خود را برای تخریب اردوگاه آماده می‌کنند، کودکان زیادی وارد اردوگاه می‌شوند. سازمان‌های امداد به پناهندگان، به افزایش 51 درصدی کودکان بدون همراه در ماه گذشته، با ورود روزانه 11 کودک اشاره کرده‌اند.

«کاریگان» گفت که آنها شاهد افزایش چشمگیری در تعداد دختران بدون همراه بودند که در دو ماه گذشته وارد کمپ شده‌اند. اغلب کودکان اتیوپیایی‌ به طور متوسط 16 سال سن داشتند. «کاریگان» گفت:‌ «آنها دختران زیر سن قانونی هستند و من واقعا از این می‌ترسم که آنها از خطراتی که آن بیرون منتظرشان است، خبر ندارند.»

بسیاری از پناهندگان، از یک پایان خشونت آمیز وحشت دارند. «چارلی ویت برد»،‌ عضو خیریه «کر فور کاله» گفت که پلیس ضد شورش، بیشتر بعد از ظهرهای هفته گذشته، در اردوگاه از گاز اشک آور استفاده کرده است و احساس می‌کند که این رویارویی غیرقابل اجتناب بود. او گفت: «پلیس می‌خواست صحنه را به یک نمایش قدرت تبدیل کند و می‌توانست از این هم بدتر شود.» و کودکانی که انگلیس هنوز از پذیرفتن آنها خودداری می‌کنند، فقط مجبور خواهند بود که بدن کمک کسی، از عهده مسائل و مشکلات خود برآیند.

این حوادث در حالی روی می دهد که با تخریب بخش هایی از کمپ در اوایل سال میلادی جاری، 129 بچه مفقود شدند و کمیسیونر کودکان انگلیس میگوید دولت فرانسه نتوانست سرپناهی برای این کودکان فراهم کند.

حالا که اولاند در نخستین بازدید خود بار دیگر وعده داده است که این کمپ به طور کامل نابود می شود، نگرانی ها بار دیگر افزایش یافته است.

جوزف ناتون، مسئول موسسه خیریه "کمک به پناهجویان" می گوید که در حال حاضر 1022 کودک بدون خانواده و به تنهایی در کمپ کاله سرگردانند. این کودکان باید جزء اولویت دولت قرار بگیرند و باید نیازهایشان تامین شود.

ارسال نظر: