می‌توانستیم به جای یک طلا، حداقل ۴ طلا در پارالمپیک بگیریم

هادی‌زاده: اینکه نتایج لندن با ریو مقایسه شود کار صحیحی نیست

کدخبر: 2065405

رئیس انجمن دو و میدانی جانبازان و معلولین گفت: به نظرم اینکه نتایج لندن با ریو مقایسه شود کار صحیحی نیست. نسبت به لندن بسیاری از ماده‌ها و کلاس‌ها حذف شده و تغییرات عمده‌ای در قوانین ایجاد شده بود.

به گزارش « نسیم آنلاین » و به نقل از فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین، با پایان یافتن بازی‌های پارالمپیک ریو، علی‌اصغر هادی‌زاده، رئیس انجمن دو و میدانی و سرپرست تیم اعزامی به این بازی‌ها در خصوص عملکرد ملی‌پوشان گفت: در پارالمپیک ریو و در رشته دوومیدانی، نمایندگان 149 کشور شرکت کردند و رقابت بین 1100 ورزشکار برگزار شد. از این میان 660 نفر ورزشکار مرد در 95 ماده و 440 ورزشکار زن در 82 ماده طی این ایام به رقابت پرداختند.

وی افزود: ملاک انتخاب ما برای اعزام به پارالمپیک در بخش مردان نفراتی بود که به رنکینگ نفر چهارم IPC رسیده باشند و در بخش بانوان نیز نفراتی که تا رنکینگ پنجم IPC بودند انتخاب شدند. بنابراین باید بررسی دستاوردهای ریو در رشته دوومیدانی بر اساس ملاک‌های انتخاب تیم ملی صورت گیرد. تیم دوومیدانی در مجموع موفق به کسب یک نشان طلا، 6 نقره و 5 برنز شد که تعداد مدال‌های نقره و برنز به نسبت لندن افزایش یافت و در طلا با کاهش روبرو بودیم.

سرپرست تیم دوومیدانی در پارالمپیک خاطر نشان کرد: در مجموع به آنچه باید تیم دست پیدا می‌کردیم، رسیدیم، البته این به معنی رضایت کامل نیست و معتقدم بهترین ورزشکاران ما بدترین نتیجه را گرفتند و از آنها انتظار طلا داشتیم که به نقره یا برنز ختم شد. اگر بخواهیم 26 ورزشکار اعزامی را دسته بندی کنیم، 13 ورزشکار بسیار موفق عمل کردند، 3 ورزشکار در حد انتظار ظاهر شدند، 5 ورزشکار تلاش کردند، اما به رکوردهای مورد نظر نرسیدند و 5 نفر هم اصلا موفق نبودند که از این 5 نفر دو نفر به دلیل مشکلات جسمی که در ریو برای آنها پیش آمد نتوانستند موفق باشند.

هادی‌زاده در پاسخ به سوالی که پیرامون عدم اطلاع رسانی قوانین و مقررات به ورزشکاران و مربیان مطرح شد گفت: با صراحت اعلام می‌کنم تمام مربیان و ورزشکاران با قوانین و ضوابط ریو آشنا بودند و حتی به ورزشکاران به صورت شخصی نکاتی تذکر داده شده بود. مشکل اینجا بود که در مسابقات جهانی قطر که سال گذشته و به منظور کسب سهمیه در آن شرکت کردیم، داوری با اغماض همراه بود و چون یکسری از خطاها در قطر گرفته نشده بود، ورزشکاران با این ذهنیت در ریو حضور یافتند و خطاهایی که آنجا از آنها گرفته نشده بود، در ریو مشکل ساز شد. البته همه این موارد به اطلاع ورزشکاران رسیده بود و بحث داوری هم متغیر است و نفرات ثابت نیستند و در مسابقات مختلف تغییر می‌کنند.

رئیس انجمن دوومیدانی تصریح کرد: به نظرم اینکه نتایج لندن با ریو مقایسه شود کار صحیحی نیست. نسبت به لندن بسیاری از ماده‌ها و کلاس‌ها حذف شده و تغییرات عمده‌ای در قوانین ایجاد شده بود. به عنوان مثال حردانی که در لندن 2 مدال گرفت، در این مسابقات به نشان برنز دست یافت که این نشان هم بسیار ارزشمند است چرا که مواد اصلی وی در ریو برگزار نشد و او در ماده‌ای جدید شرکت کرد و مدال گرفت. به دلیل همین تغییرات ما از همراه داشتن بسیاری از نفرات لندن محروم شدیم.

وی افزود: به نظرم بسیاری از نتایج خوب و قابل قبول ریو توسط ورزشکاران جدیدی که بعد از لندن روی آنها کار شد به دست آمد، نفراتی مثل حیدری، امیری، قلعه ناصری، پاکباز، محمدیان و هر سه نماینده خانم افرادی بودند که جدید اضافه شدند و عملکرد خوبی داشتند. البته در بخش خانم‌ها متقیان به رکوردهای خوبی دست پیدا کرد و کسب عنوان چهارمی پارالمپیک بسیار ارزشمند است. سلطانی و جهانگیری هم رکوردهایی کمتر نسبت به تمرینات و داخل کشور به ثبت رساندند.

هادی‌زاده اظهار داشت: در مورد عدم دست‌یابی ورزشکاران به مدال باید کمی با دید متفاوت نگاه کرد. از 1100 ورزشکاری که برای دوومیدانی به ریو آمدند تنها 300 نفر با مدال بازگشتند و این فشردگی و نزدیکی رقابت‌ها را می‌رساند. از نظر من کسب سهمیه پارالمپیک و حضور در این رویداد مهم یک افتخار بزرگ است و اگر با مدال آوری هم همراه باشد که مایه مباهات، اما باید از نگاه صرف به مدال و انتظار داشتن از تمام ورزشکاران که روی سکو بروند، خودداری کرد.

رئیس انجمن دوومیدانی در پایان گفت: کسب مقام چهارم و پنجم پارالمپیک هم افتخار است و حتی در پارالمپیک برای نفراتی که تا فینال می‌رسند و در جمع 8 ورزشکار برتر قرار می‌گیرند، حکم صادر می‌شود و این نشان دهنده اهمیت این جایگاه هست. در مجموع شرایط ورزشکاران خوب بود، اما تکرار می‌کنم که می‌توانستیم بسیار بهتر از این باشیم و به جای یک طلا، دست کم 4 طلا بگیریم. امیدوارم در دوره‌های بعدی پارالمپیک این رشته قدرتمندتر ظاهر شود.

تیم ملی دوومیدانی ایران با 23 ورزشکار مرد و 3 ورزشکار زن در مجموع به 12 نشان شامل یک طلا، 6 نقره و 5 برنز دست یافت و نیمی از مدال‌های کاروان ایران به نام این رشته ثبت شد.

ارسال نظر: