سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

همکاری روسیه و آمریکا در خصوص سوریه ادامه خواهد داشت

کدخبر: 2065577

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است، گروه همکاری دیپلمات‌های مسکو و واشنگتن در خصوص سوریه همچنان درباره شرایط این کشور جنگ‌زده در ارتباط هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از این، جان کری، وزیر خارجه آمریکا خطاب به همتای روسی‌ خود هشدار داده بود که واشنگتن برای تعلیق همکاری دوجانبه با مسکو در سوریه آماده است؛ مگر این که روسیه گام‌هایی برای پایان دادن به عملیات ارتش سوریه در حلب برداشته و پایبندی آنها به آتش‌بس را تضمین کند.

پس از آن، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره گروه همکاری مشترک مسکو - واشنگتن در امور سوریه اظهار کرد: به اعتقاد من زمانی که ما صحبت از قطع همکاری خود در خصوص سوریه می‌کنیم، در واقع درباره گروه حاضر در ژنو سخن می‌گوییم و این که آنها را به آمریکا باز خواهیم گرداند.

تونر ادامه داد: در حال حاضر این گروه‌های همکاری در ژنو مستقر هستند اما سوال اینجاست که این گروه‌ها تا چه زمانی در ژنو خواهند ماند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تداوم مذاکرات درباره سوریه در شرایط فعلی اظهار کرد: گمان می‌کنم این گروه‌ها همچنان با هم در ارتباطند و اگر ما تصمیم بگیریم که دیگر در این مذاکرات شرکت نکنیم مقامات خود را به کشور باز می‌گردانیم.

پیش از این فرمانده ستاد کل ارتش روسیه اظهار کرده بود که کارشناسان روسی به منظور از سرگیری مذاکرات با آمریکایی‌ها در خصوص راه‌های بهبود شرایط در سوریه به ژنو سفر کرده‌اند.

به گفته وی، وزرای دفاع و خارجه این کشور نیز برای تداوم اقدامات مشترک روسیه و آمریکا در روند صلح سوریه آماده هستند. با این حال لاوروف و کری بار دیگر بر ضرورت بازگشت به اصول اصلی توافق آمریکا و روسیه که با هدف حل درگیری‌ها در سوریه ایجاد شده بود، تاکید کردند. درگیری‌ها در حلب هفته گذشته پس از اعلام پایان آتش‌بس یک هفته‌ای تشدید شده است.

در این میان، تونر در بخش دیگری از اظهاراتش به توافق اکتبر سال گذشته مسکو و واشنگتن در سوریه اشاره و عنوان کرد: این توافق به دلیل اهمیتش باقی مانده است و از شرایط موجود تاثیر نگرفته و بقای آن بسیار حائز اهمیت است.

آمریکا و مسکو در اکتبر سال ۲۰۱۵ توافقی را برای کاهش درگیری‌ها و حفظ امنیت پروازها در عملیات‌های دو کشور در سوریه به امضا رساندند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر: