کوثر البشراوی، مجری جنجالی شبکه‌های عربی در هم‌قصه:

۲۶ سال طول کشید تا توانستم با سید حسن نصر‌الله گفت‌وگو کنم!

کدخبر: 2065793

هم‌قصه این هفته میزبان کوثر البشراوی؛ مجری سابق شبکه‌های MBC، العربیه و الجزیره بود. کوثر قصه پیوستن به گروه مؤسس MBC و اتفاقاتی که منجر به استعفایش شد را برای بینندگان هم‌قصه روایت کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، هم‌قصه این هفته میزبان کوثر البشراوی؛ مجری سابق شبکه‌های MBC، العربیه و الجزیره بود. کوثر قصه پیوستن به گروه مؤسس MBC و اتفاقاتی که منجر به استعفایش شد را برای بینندگان هم‌قصه روایت کرد. او همچنین به بیان مختصری از فعالیت‌های رسانه‌ای خود طی 26 سال گذشته پرداخت و ماجرای آخرین مصاحبه‌اش را که با رهبر حزب‌الله لبنان انجام‌شده بود با شور شوق زیادی تعریف کرد.

کوثر البشراوی دختر پدری تونسی و مادری ایتالیایی است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را به‌عنوان مجری اخبار از تلویزیون دولتی تونس آغاز کرده و سپس به‌عنوان یکی از اعضای گروه مؤسس به کمپانی رسانه‌ای MBC پیوسته است. این شبکه در ابتدا با نگاه تقریب ملت‌های عرب به یکدیگر و از بین بردن سوظن‌های استعمار ساخته آغاز به فعالیت کرد. البشراوی در عین اعتقاد به چشم‌انداز MBC همواره انتقاداتی را متوجه سیاست‌های مسئولین می‌دانست. انتقاداتی که موجب تحولی بزرگ در مسیر حرفه‌ای او شد. البشراوی در نهمین قسمت هم‌قصه به روایت ماجرا‌هایی که پس‌ازآن تا امروز، در زندگی حرفه‌ای خود تجربه کرده است پرداخت.

در ابتدای گفت‌وگو سید روح‌الله رضوی مجری هم‌قصه پس از خوش‌وبش مختصری که نشان‌دهنده آشنایی او با البشراوی پیش از برنامه داشت، از کوثر درباره چگونگی ورودش به عرصه فعالیت رسانه‌ای پرسید که وی گفت: «اعتراف می‌کنم تصادفاً وارد این حرفه شدم، کاملاً خلاصه، هیچ‌وقت خواب رسانه رو هم نمی‌دیدم، ابداً در ذهنم نبود که یک روز نزدیک یا دور وارد این حوزه بشم، من به همراه خواهرم وارد ساختمان رادیو و تلویزیون تونس شدیم، یعنی خواهرم برای تست یک برنامه تلویزیونی رفته بود و من فقط همراهیش می‌کردم، خواهرم امتحان داد ولی به‌جاش من وارد تلویزیون شدم.»

این مجری و برنامه‌ساز تونسی تبار پس از بیان نحوه ورودش به تلویزیون دولتی تونس با سؤال رضوی به سراغ چگونگی همراه شدنش با گروه مؤسس MBC رفت و توضیح داد: «از چهره‌های تلویزیون ملی تونس بودم، سال ٩٠ میلادی پروژه اولین شبکه ماهواره‌ای چندملیتی مطرح شد که برای اولین بار در تاریخ کل رسانه‌های عرب‌زبان اتفاق می‌افتاد، از تلویزیون تونس سه نفر بودیم. سه چهرۀ معروف از تلویزیون تونس و در چارچوب قرض گرفتن نیروی کار مأمور به آنجا شدیم من جزو حلقه‌ای هستم که در تأسیس و قبل از افتتاح به این پروژه ملحق شده و در واقع از جمعی هستم که کل شبکه‌های ماهواره‌ای عربی رو پایه‌گذاری کرده‌اند.»

پس‌ازاین البشروای به سراغ آغاز اختلافاتش با مدیران MBC رفت. او که به‌شدت احساساتی شده بود با چشمانی خیس گفت: «یه برنامه توی ام بی سی ساختن که یکی از خانم‌ها برنامه‌اش رو از تخت خواب پخش کرد، درحالی‌که لباس‌خواب تنش بود. من واقعاً دیوانه شدم. رفتم پیش مدیرکل و تنها هم نبودم. ما خواستیم با این سیستم مقابله کنیم و با این برنامه بجنگیم. من از کسانی بودم که علیه این مسئله جنگ به راه انداختم. یعنی‌چی؟ ما از کشور هامون میایم که بعد از هشت سال یکی بیاد برنامه‌اش رو از تخت خواب اجرا کنه و پرت‌وپلا بگه؟ مگه تو از پول سعودی تأمین نمیشی؟ سعودی! تو راضی میشی که زنت چنین کاری انجام بده؟ آیا راضی میشی که دخترت چنین کاری بکنه؟ اگه راضی نمیشی که بچه‌هات چنین کاری انجام بدن حق نداری که برای بچه‌های تونس و مراکش و الجزایر رضایت به چنین کاری بدی. چنین حقی نداری. نه تو، نه مالت، نه رسانه‌ات، نه هیچ چیز دیگه‌ات همچین حقی به تو نمی‌ده. چون ما خیابونی نیستیم. ما از خیابون نیومدیم. ما زن‌های رسانه‌ای جهان عرب هستیم، ما از کنار درد اومدیم. از خونه‌هایی اومدیم که معنی کرامت و شرف و مقاومتُ می‌دونن.» کوثر پس از این ماجرا اختلافتاش با شبکه جدی‌تر از گذشته ‌می‌شود تا جایی که مجبور به استعفا می‌شود. استعفایی که با موافقت سریع مسئولین شبکه مواجه می‌شود. این موافقت سریع به گفته وی نشان دهنده میزان شکاف عمیقی بود که میان آن‌ها شکل گرفته بود.

در ادامه گفت‌وگو این مجری مشهور تونسی غمگینانه و در حالی که خیسی چشمانش به روی گونه‌هایش کشیده شده بود گفت: «ازم می‌پرسن چطور شد که تغییر کردی ام یوسف؟ چه شد که ناگهان طرفدار مقاومت شدی؟ من بهشون نگاه می کنم و جا می خورم که یعنی چی؟ مگه طرفدار اسرائیل بودم که تبدیل به طرفدار مقاومت بشم؟ اگه یک مرد وجود داره که یک فیلم کوتاه داشته باشه که بگه من روزی ضد مقاومت یا ضد فلسطین بودم بیاره. اگه حتی یه فیلم کوتاه هست، خیلی کوتاه حتی ١٠ ثانیه که یکی ببینه من دارم می‌رقصم یا مردم رو به رقص بر جنازه‌های این امت رنج کشیده دعوت می‌کنم اونو برام بیاره، اگه انسانی منو دیده که اخلاق رو زیر پا می‌ذارم اونو برام بیاره و منو محاکمه کنه. هر کسی که من تأثیر منفی روی اخلاق بچه‌هاش یا خانواده‌ش گذاشتم بیاد بگه.»

کلمات کوثر البشراوی هر لحظه سریع‌تر ادا می‌شدند تا در نقطه‌ای به اوج خود رسیدند. جایی که او صحبت از دیدار و مصاحبه با سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان به میان آورد. با ذکر نام سید، چهره او که با مرور خاطرات تلخ گذشته در هم رفته و کلافه به نظر می‌رسید، کمی خنده از خاطره‌ای خوش تحویل گرفت و دوباره با همان لحن قبلی ادامه داد: «ازم پرسیدی که راهی که تا ملاقات رفتی کوتاه بود؟ منظورت راهی بود که با ماشین میرن. بهت میگم که مسیر من به سمت سید حسن ٢٦ سال طول کشید. توی تونس سوار هواپیما شدم رفتم به سمت لندن تا راهمو به ضاحیه پیدا کنم.راه من ٢٦ سال طول کشید تا این شانس رو پیدا کنم که با حضرت شرافت، چشم در چشم بشم و رو در روش بشینم. یک ساعت و دو ساعت طول نکشیده. لازم بود از سعودی و کویت و موریتانی و لیبی و الجزایر بگذرم، لازم بود از لندن و آمریکا و پاکستان و ایران بگذرم تا بفهمم چرا ضاحیه، محل تولد عقل و روحه. این سرنوشتی بود که خودم انتخاب کردم و هیچ کس مجبورم نکرد انتخابش کنم.»

کوثر البشراوی درباره همکاری با العربیه و قطع همکاری آن‌ها نیز صحبت کرد. به گفته وی شبکه در خلال انتفاضه مردم فلسطین به حمایت از اسرائیل پرداخت و درباره ظلمی که به مردمی فلسطین می‌شد سکوت اختیار کرد. همین موضع خشم کوثر را برانگیخت و زمینۀ جدایی او از این شبکه را فراهم کرد. جدایی که به معنای خداحافظی با حقوق چند ده هزار دلاری و زندگی در رفاه و آرامش بود.

پس از این صحبت‌ها گزارش‌ مردمی و سوالات مردم از مهمان برنامه پخش شد. خانمی از کوثر پرسیده بود اگر یک‌بار دیگر به عقب بازگردد همین مسیر را انتخاب می‌کند؟ که او در پاسخ گفت: «آدم وقتی تصمیم می‌گیره به فکر و اعتقادش و به پایبند باشه، عضوی از یک حزب یا مزدور نیست. یعنی این کار رو انجام نمیده چون پولشو بهش دادن. این آدم از شکست نمی‌ترسه چون خودش خواسته. تصمیمش اینه و خودش قیمتشو پرداخت می‌کنه.»

در پایان برنامه نیز این خبرنگار برجسته جهان عرب گفت که پس از مصاحبه با سید حسن نصرالله دیگر آرزویی به جز مصاحبه با رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای ندارد .

ارسال نظر: