سالگرد حمله "اشتباه" آمریکا به بیمارستان قندوز؛

بیش از ۷۰ حمله به مراکز درمانی "پزشکان بدون مرز" طی یک سال

کدخبر: 2066246

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد که در یک سال گذشته از زمان حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در "قندوز"، بیش از هفتاد حمله به مراکز درمانی تحت حمایت این سازمان در یمن و سوریه صورت گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین »، به نقل از خبرگزاری آلمان، سازمان پزشکان بدون مرز روز یکشنبه اعلام کرد که در یک سال گذشته از زمان حمله هوایی به بیمارستان پزشکان بدون مرز در "قندوز"، بیش از هفتاد حمله به مراکز درمانی تحت حمایت این سازمان در یمن و سوریه صورت گرفته است .

این گزارش در آستانه سالگرد حمله هوایی به بیمارستان قندوز منتشر شده که به کشته شدن ۴۲ تن انجامید. حمله‌ای که پس از آن آمریکا ادعا کرد "به اشتباه" و با تصور حمله به یک مقر طالبان صورت گرفته است .

حملاتی از این دست به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل منجر شد، اما بر اساس اعلام سازمان پزشکان بدون مرز بیمارستان‌ها و مراکز این گروه همچنان مورد حملاتی قرار گرفته است .

این سازمان می‌گوید در یک سال گذشته در کشورهای یمن و سوریه، ۷۷ حمله به مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان صورت گرفته است .

در این زمینه سازمان پزشکان بدون مرز بار دیگر از شورای امنیت خواسته است که قطعنامه خود در مورد حمایت از مراکز درمانی در مناطق جنگ‌زده را که در بهار امسال صادر شده، اجرایی کند .

گزارش خبرگزاری آلمان حاکی است که از زمان حمله هوایی سال گذشته به بیمارستان قندوز، صدها هزار تن از ساکنان شمال شرقی افغانستان از خدمات و مراقبت‌های درمانی محروم مانده‌اند .

در این زمینه رئیس شعبه بلژیک پزشکان بدون مرز روز یکشنبه در کنفرانسی خبری در کابل گفته است که این سازمان به دنبال بازگشایی درمانگاه قندوز است، اما هنوز جدول زمانی مشخصی برای این موضوع وجود ندارد .

پزشکان بدون مرز در اردیبهشت امسال هم با ابراز ناامیدی از "نشست جهانی انسان‌دوستانه" اعلام کرده بود که نقض قوانین انسان‌دوستانه بین‌المللی، از جمله حمله به بیمارستان‌ها و غیرنظامیان، بدون آن‌که کاسته شود، همچنان ادامه دارد .

در هفته‌های گذشته نیز خبرهای مختلفی در مورد حمله به مراکز درمانی از جمله مراکز تحت پوشش پزشکان بدون مرز منتشر شده بود .

ارسال نظر: