یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

حضور "زیگمار گابریل" در ایران ضد اقتصاد مقاومتی است/ آلمان به دنبال صادرات کالا به ایران است!/ با وزیر اقتصاد آلمان قرارداد نبندید

کدخبر: 2066633

رجایی گفت: آن‌ها تنها به دنبال افزایش صادرات کالاهای نهایی و تصاحب بازار ۸۰ میلیونی ایران هستند. با شروط مطرح شده نشان دادند که تا وابسته کردن صد در صد ایران به چیز دیگری راضی نمی‌شوند.

سید محمد کاظم رجایی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگاراقتصادی « نسیم آنلاین » در رابطه با سفر وزیر اقتصاد و صدراعظم آلمان به ایران بیان داشت: حضور زیگما گابریل در ایران اصلا جنبه اقتصادی ندارد، زیرا با بیان شروطی که مطرح کرده نشان داده به دنبال مسائل دیگری است.

وی افزود: برقراری رابطه با اسرائیل و تعطیلی صنایع موشکی از جمله شرایط مطرح شده از جانب وی بود و در حال حاضر نیز امضای قراردادها را به این موضوعات موکول کرده است، بنابراین عملیاتی شدن کلیات این امضاها شبیه بقیه امضاهایی است که تاکنون صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشروط کردن قراردادهای اقتصادی توسط وی، وجهه ایرانی را لگدمال کرد، و این نشان داد که دیپلماسی ما در نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی قرار داشته و بسیار منفعلانه است و حاضر است تا بسیاری از منافع را فدای تعامل با اروپا کند، در صورتی که شروط مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد آلمان نشان داد که طرف مقابل ما حاضر نیست به راحتی تعامل با ایران را بپذیرد.

وی ادامه داد: تمامی این مسائل نیز به این دلیل اتفاق می افتد که برخی از مسئولان ما معتقد هستند که حل مشکلات اقتصادی ما جز با اتصال به زنجیره اقتصادی ممکن نیست، لذا این‌ها دائما در مقابل معیارهای آمریکا و اروپا که در رأس این زنجیره قرار دارند کوتاه می آیند.

رجایی گفت: وزیر اقتصاد آلمان نیز به راحتی جنبه اقتصادی سفرش را منتفی کرد و الان مشخص نیست که معنا و مفهوم امضاهایی که با ایشان صورت می گیرد چه معنا دارد، آیا این شروط جدی نبوده است یا این امضاها؟

وی اظهار داشت: برخورد برخی از مسئولان بسیار با ذلت همراه بوده است، و خوشبینانه این است بگوییم که این افراد شناخت درستی از این شخصیت‌ها ندارند.

این اقتصاددان تأکید کرد: رییس دستگاه دیپلماسی ما که در برابر خودی‌ها غرش می‌کند و فریاد می زند در مقابل زیاده خواهی آن ‌ها لبخند زده و یا سکوت می کند و به راحتی می گذرد و تحمل این وضعیت واقعا سخت شده است.

رجایی تصریح کرد: آن چه مسلم است این است که هر کشوری به دنبال منافع خود است، وضعیت اقتصادی غرب نیز سال‌ها است که وخیم است و هنوز از وضعیت بحرانی در نیامده است، بنابراین کشوری مانند آلمان نیز به دنبال صادرات کالاهای نهایی و تصاحب بازار بزرگ 80 میلیونی کشور ما است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آن ها هر گز دانش فنی را به ما نداده و نخواهند داد، تجربه گذشته نیز این را ثابت می کند، قراردادهایی که با فرانسه هم بسته ایم همین موضوع را نشان می دهد.

ارسال نظر: