گزارش «نسیم آنلاین»: کارهایی که ایرانی‌ها هم می‌توانند انجام دهند به خارجی‌ها سپرده می‌شود!

افزایش عجیب قراردادهای مشکوک با خارجی‌ها در وزارت راه

کدخبر: 2067508

واگذاری معماری حاشیه آزادراه به یک شرکت خارجی، اولین تصمیم عجیب مدیران وزارت راه و شهرسازی در واگذاری امور پیش پا افتاده به بیگانگان نیست چراکه این وزارتخانه در ماه‌های اخیر قراردادهایی مانند طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با شرکت DBI آلمان و کیترینگ بین‌المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن منعقد کرده بود.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- قراردادهای عجیب و غریب وزارت راه و شهرسازی با شرکت های خارجی ادامه دارد و بعد از امضای قراردادهای طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با یک شرکت آلمانی و کیترینگ بین المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن، این بار معماری حاشیه آزادراه تهران - شمال به یک شرکت ایتالیایی واگذار شده است.

علی نورزاد، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مصاحبه خود با ایرنا در تاریخ 5 مهرماه گفت: «ایتالیایی ها با ارائه نخستین طرح معماری و زیباسازی آزادراه تهران - شمال، کار خود را در قطعه یک این آزاد راه آغاز کردند. در فراخوان عمومی، یک شرکت ایتالیایی برای انجام معماری تمام مناطق آزاد راه تهران - شمال انتخاب شد تا معماری پل ها، تونل ها و حاشیه این آزاد راه را متناسب با فرهنگ و سنن ایرانی اسلامی بر عهده بگیرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران - شمال یکی از زیباترین جاده های کشور است، گفت: «طراحی و معماری این آزادراه به نحوی انجام خواهد شد تا هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت ببرند».

نورزاد با اشاره به قرارداد شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با شرکت ایتالیایی یادآور شد: «امضای قرارداد با شرکت ایتالیایی به مراحل نهایی رسیده و آنها نخستین طرح خود را برای قطعه یک این آزادراه ارائه دادند و کار خود را نیز در این منطقه آغاز کرده اند. برای بهتر شدن معماری این آزادراه، نظرات خود را با این شرکت ایتالیایی مطرح کرده ایم تا ضمن بومی سازی، معماری آن با فرهنگ و معماری ایرانی - اسلامی همخوانی داشته باشد. منابع مالی قرارداد با ایتالیایی ها از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین می شود و از منابع خارجی و فایناس در این قرارداد استفاده نخواهد شد».

واگذاری معماری حاشیه آزادراه به یک شرکت خارجی، اولین تصمیم عجیب مدیران وزارت راه و شهرسازی در واگذاری امور پیش پا افتاده به بیگانگان نیست چراکه این وزارتخانه در ماه های اخیر قراردادهایی مانند طراحی ساختار سازمانی برای راه آهن با شرکت DBI آلمان و کیترینگ بین المللی دونا با یک شرکت اتریشی برای تامین غذای شرکت راه آهن منعقد کرده بود.

امضای چنین قراردادهایی با شرکت های خارجی در اموری که هم از لحاظ فناوری و ارائه خدمات از پیچیدگی های منحصر بفردی برخوردار نیست و هم توان اجرای آن در داخل کشور وجود دارد قطعا با اجرای اقتصاد مقاومتی در تعارض بوده و مهر تائیدی بر بی کفایتی مسئولین تصمیم گیر در این زمینه است.

علاوه بر این، معماری حاشیه یک آزاد راه مطابق با فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی توسط یک شرکت غربی به همان اندازه بی ربط است که حل مشکل آب کشور با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه هسته ای (برجام).

سوال اصلی درباره این اقدامات وزارت راه و شهرسازی این است که تا چه زمانی قرار است هزینه های این گونه تصمیمات غیرکارشناسی که احتمالا ریشه در غرب زدگی برخی مدیران دولتی دارد، از جیب بیت المال پرداخته شود؟! ضرورت دارد نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه ها به صورت فعالانه تری حضور داشته باشند و مانع از کم توجهی برخی مدیران دولتی به منافع ملی شوند.

نویسنده: سیدمیثم لاجوردی

ارسال نظر: