مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران:

۳۱ پروژه فرهنگی و هنری در منطقه ۱۲ تهران احداث شده است

کدخبر: 2067842

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران از اجرای ۲۷۷ پروژه منطقه ای و فرامنطقه ای در پایتخت خبر داد و گفت: بیشترین تعداد پروژه های فرهنگی ، هنری و ورزشی مربوط به مناطق ۳ و ۱۲ تهران است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مهندس علیرضا جعفری مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی در سخنانی، گفت: با اشاره به اینکه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی از سال 1384 تا کنون تعداد 277 پروژه را در مناطق 22 گانه شهر تهران کار کرده است، گفت: بیشترین تعداد پروژه های کار شده در سطح منطقه 3(در راستای تبدیل اراضی عباس آباد به قطب فرهنگی و گردشگری) و منطقه 12 ( در راستای حفظ بافت تاریخی و ارتقای کیفیت زندگی )است.

وی به پردیس سینمایی ملت، موزه شهید بهشتی، خانه موزه شهید مطهری، باغ کتاب تهران، سراسر نمای مقاومت و باغ موزه دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: مرمت و استحکام بخشی مسجد ولیعصر و قدمگاه امام سجاد (ع) در روستای خین خرمشهر، موزه شهید چمران در دهلاویه و مطالعه گنجینه دفاع مقدس مشهد و محوطه آن از جمله پروژهای فراشهری کار شده است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی با بیان اینکه این شرکت طی 10 سال اخیر اقدام به احداث فضاهای فرهنگی بسیاری در مناطق 22 تهران کرده است، گفت:از 277 پروژه فرهنگی و هنری احداث شده در این مدت،تعداد 31 پروژه مربوط به منطقه 12 است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه حفظ هویت و فرهنگ و تعلق خاطر شهروندان به شهر از مهمترین عوامل بازدارنده در مرگ شهرهاست، گفت: به همین دلیل دسترسی آسان و ارزان به فضاهای فرهنگی، رویکرد مدیریت شهری در توسعه فضاهای فرهنگی به شمار می آید .

جعفری چهار محور توسعه از جمله توسعه اقتصادی،اجتماعی، محیط زیست، حکمروایی مناسب را به عنوان اصل اساسی برای توسعه یافتگی شهرها عنوان کرد و گفت:به همین دلیل در راستای تحقق مطالبات شهروندان مدیریت کلانشهرها نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیک و تدوین برنامه ای مناسب در راستای تحقق این مطالبات است .

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت تعریف مدیریت فرهنگی، حقوق شهروندی، فرهنگ کار و فعالیت، افزود: فرهنگ شهروندی مبتنی‌ بر آموزه‌های دینی در کنار حفظ هویت فرهنگی ، اجتماعی و تاریخی شهرها در قالب فضاهای فرهنگی منجر به ظهور و بروز شهرهای اسلامی می شود .

وی به دو رویکرد سخت افزاری (کالبدی) و نرم افزاری(رفتارهای شهروندان) در مدیریت شهری اشاره و خاطر نشان کرد: توسعه سخت افزاری (کالبدی) به عنوان پروژه های محرک توسعه نیازمند تدوین نقشه راه در حوزه توسعه کالبدی و فضایی است .

به گفته مهندس جعفری این نقشه راه باید بر اساس استانداردهای کاربری های هفت گانه شهری (آموزش، مسکن،تجارت، خدمات، فضای سبز،مسایل فرهنگی،اجتماعی و اداری )در تمام نقاط شهر(شمال، جنوب، غرب و شرق) مورد توجه قرار گیرد .

وی با اشاره به اینکه باید از حرکت شهرها به سمت نارکارآمدی یا نقطه مرگ شهرها جلوگیری کنیم، گفت: کالبد شهرها در شکل گیری کیفیت محیطی و سبک زندگی بسیار تاثیر گذار است، چرا که شکل و کالبد شهرها متأثر از هویت و فرهنگ شهروندان است .

جعفری به مدیریت فرهنگی شهرها در کلانشهرهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت:اگر این دو امر مهم همزمان با هم رشد و پیشرفت داشته باشد،شهری خلاق، اخلاق مدار، پویا، قانونمند خواهیم داشت .

وی با تاکید بر اینکه رویکردی فرهنگی در توسعه شهری منجر به شکل گیری شهر خلاق می شود، گفت: سرمایه انسانی خلاق، کیفیت زندگی بالا، ایجاد زمینه های نوآوری بخشی از ویژگی های شهرهای خلاق به شمار می آید .

به گفته مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران فضاهای فرهنگی در بخش سخت افزاری به عنوان محرک توسعه منجر به تغییر الگوی رفتارهای اجتماعی به واسطه تاثیر مکان بر رفتارها شهروندان می شود .

وی ادامه داد:باید دسترسی به فضاهای فرهنگی آسان و ارزان باشد، چرا که در این صورت شاهد خواهیم بود فضاهای فرهنگی در سبد زندگی ساکنان شهر برای پر کردن اوقات فراغتشان نقش مهمی ایفا می کند و همین ظرفیت توسعه یافتگی در بخش سخت افزار زمینه های لازم را برای توسعه فرهنگی اجتماعی فراهم می کند

ارسال نظر: