گزارش «نسیم آنلاین»: چرا وزیر کشاورزی واقعیت را به رئیس‌جمهور نگفت؟

اعتراض برنجکاران به اقدام احتمالی دولت برای واردات برنج از تایلند

کدخبر: 2068017

طبق توافقاتی که در سفر اخیر حسن روحانی به تایلند انجام شده قرار است ارزش تجارت ایران و تایلند ۵ ساله از ۳۰۰ میلیون دلار به ۳ میلیارد دلار برسد که به نظر می‌رسد افزایش واردات برنج تایلندی نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: چند روز پیش خبری عجیب در رسانه‌‌ها منتشر شد که تعجب همگان را برانگیخت. به گزارش «نسیم آنلاین»، سخنگوی دولت تایلند به نقل از رئیس جمهور که اخیرا به تایلند سفر کرده، گفت که حسن روحانی تمایل خود را برای واردات برنج از تایلند اعلام کرده است. این خبر در شرایطی منتشر شد که در حال حاضر کشور مدتهاست با مشکل واردات بی رویه برنج رو به رو است و حتی ممنوعیت واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم نتوانسته جلوی واردات این محصول را بگیرد. طبق بررسی‌های صورت گرفته ایران سالانه به سه میلیون تن برنج نیاز دارد که قابلیت تولید دو میلیون و 400 هزار تن آن در کشور وجود دارد و تنها با واردات 600 هزار تن برنج می توان نیاز مردم را تامین کرد.

اما در 3.5 سال گذشته که دولت یازدهم بر مسند امور اجرایی کشور قرار گرفته واردات برنج تا نزدیک به دو میلیون تن هم رسیده و کشاورزان را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است. حالا و در این شرایط خاص ابراز تمایل رئیس جمهور برای واردات برنج از تایلند مسئله ای عجیب و غیر قابل توجیه به نظر می رسد.

جالب اینجاست که محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در این سفر، رئیس جمهور را همراهی می‌کرده و می‌توانست وضعیت بحرانی بازار برنج را به رئیس دولت یازدهم گزارش دهد تا چنین تصمیم عجیبی گرفته نشود.

از طرف دیگر بررسی آمار گمرک نشان می دهد که تراز تجاری ایران و تایلند از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید منفی شده است. سال گذشته ارزش مبادلات تجاری دو کشور به 309 میلیون دلار رسید. صادرات تایلند به ایران 217 میلیون دلار و واردات این کشور از ایران 92 میلیون دلار بوده است. بنابراین تراز تجاری ایران و تایلند منفی 125 میلیون دلار به ضرر ایران است که افزایش واردات از این کشور را بیشتر از قبل غیر قابل توجیه می‌کند.

طبق توافقاتی که در سفر اخیر حسن روحانی به تایلند انجام شده قرار است ارزش تجارت ایران و تایلند 5 ساله از 300 میلیون دلار به 3 میلیارد دلار برسد که به نظر می رسد افزایش واردات برنج تایلندی نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند.

از طرف دیگر اخیرا شرکت بازرگانی دولتی هم با واردات مقادیر زیادی برنج از آمریکا به بهانه ذخیره سازی، صدای تولید کنندگان داخلی را در آورده و حتی با واکنش وزیر جهاد کشاورزی هم مواجه شده است. در این میان علی رغم انتظارات، برنج همچنان در بازار گران است و حتی فرا رسیدن ایام محرم و احتمال افزایش عرضه برنج در بازار هم نتواست برنج را در بازار ارزان کند. در این شرایط مطمئنا افزایش واردات برنج از تایلند می تواند بازار برنج کشور را بیشتر از قبل بهم بریزد.

افزایش واردات برنج انگیزه کشاورزان را از بین می برد

در همین زمینه حسن قاسمی تولیدکننده و عرضه کننده برنج ایرانی به « نسیم آنلاین » گفت: واقعیت این است که هر بار واردات کمتر باشد کشاورز رغبت می کند تا تولید بیشتری داشته باشد و لذا در کل و در بلند مدت وابستگی ما به برنج واردتی کمتر خواهد شد اما زمانی که واردات از سر گرفته شود و تمایل زیادی به آن نشان دهیم، کشاورز نیز ترجیح می دهد به جای این که به کار سخت تولید و کشاورزی تن بدهد به سراغ کار دیگری برود و به این ترتیب امرار معاش کند، و پس از آن است که شاهد از بین رفتن تولید محصول داخل خواهیم بود زیرا دیگر کسی رغبتی به کاشت برنج ندارد.

وی افزود: بنابراین مسلم است که با واردات بیشتر به هیچ عنوان موافق نیستم این مخالفت بنده برای چنین زمانی بیشتر است زیرا تازه کشاورز امسال جانی گرفته است بهتر است با واردات انگیزه اش را از بین نبریم.

برنج تایلندی پایین ترین کیفیت را دارد

شمسی نژاد، عمده فروش و خرده فروش برنج نیز در گفتگو با « نسیم آنلاین » اظهار کرد: برنج تایلندی آن قدر کیفیت پایینی دارد که حتی دو درصد از افراد جامعه ایران هم از این محصول استقبال نمی کنند، بنابراین واردات آن هیچ مزیتی حتی برای مصرف کننده نیز نخواهد داشت.

حجت صحتی، تولیدکننده و عرضه کننده برنج ایرانی نیز در همین زمینه به « نسیم آنلاین » گفت: از آن جهت که هیچ تناسب مشخصی بین عرضه و تقاضا برای محصول برنج وجود ندارد، لذا واردات هر بار که انجام می شود در مقابل تولید داخلی قرار می گیرد و تاجران واردکننده رقیبی برای کشاورز خواهند بود و در تمامی چند سال گذشته نیز این رقابت نادرست ایجاد شده است، در صورتی که واردات باید تنها به میزانی باشد که کمبود تولید داخل را جبران کند نه این که به رقیبی برای تولید داخل تبدیل شود.

محدود کردن واردات برنج امکان خودکفایی را فراهم می‌کند

وی بیان کرد: امسال کمی وضعیت تولید داخل بهتر شده و تولیدکننده تشویق شده تا سال دیگر نیز برنج کاشت کند بنابراین در چنین شرایطی چنان چه برنج وارد کنیم بار دیگر کشاورز را دلسرد می کنیم، از طرفی نگاه به واردات نگاهی بسیار گذرا و کوتاه مدت است زیرا تنها برای مدتی مشکل مصرف حل می شود.

این تولید کننده برنج عنوان کرد: در صورتی که اگر واردات را محدود کنیم نگاهی کاملا بلند مدت خواهیم داشت نگاهی که منجر به تولید بیشتر خواهد شد و در آینده ای نزدیک ما را خودکفا کرده و دیگر نیازی به هیچ گونه واردات نخواهیم داشت.

ارسال نظر: