گزارش گاردین از قحطی، سوتغذیه و مرگ کودکان یمنی؛

یا بمب‌های عربستان یمنی‌ها را می‌کشد یا گرسنگی!

کدخبر: 2068048

نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، با حمله به زیرساخت مورد نیاز برای توزیع مواد غذایی در یمن، آن را عملا فلج کرده و موجب گسترش سوءتغذیه شدید در مقیاسی بسیار بزرگ شده‌اند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- روزنامه «گاردین» نوشت: تیم ما هنگامی که مشغول فیلمبرداری در یمن بود، به مقیاس بزرگ سوءتغذیه شدید در میان کودکان این کشور (که تاکنون بزرگترین علت تلفات این جنگ به شمار می‌رود) پی برد.

در بخش اورژانس بیمارستان کودکان شهر صنعا پایتخت یمن، چند نفر در اطراف یکی‌ از تخت‌ها جمع شده‌اند. پزشکان در حال معاینه «عطان» 5 ماهه هستند که بر روی تختی در کنار کودک دیگری که دست و پا می‌زند، دراز کشیده است. او بسیار کوچک و نحیف است و تنفس سریع و کم‌عمقی دارد. پدر او با چشمانی عینکی، در حالی که مادرش لوله اکسیژن را نزدیک صورت پسرش نگه داشته، خیره شده است. مادر یک نقاب بر صورت دارد و تنها چیزی که از صورت وی قابل رؤیت است، چشمان اوست. هیچ اشکی در چشمانش نیست اما نگاهی وحشتناک و آمیخته با ترس دارد. یکی از پزشکان، دیوانه وار در حال بررسی وضعیت کودک است و فورا سوال می‌کند: «آخرین باری که غذا خورده است کی بوده؟» هیچ پاسخی در کار نیست.

* نه پول برای غذا هست، نه پولی برای درمان

«عطان» به سوءتغذیه شدید مبتلا است. او درست مثل مادرش گرسنگی کشیده است. مادر «عطان» به دلیل تغذیه ناکافی و بسیار کم، دیگر قادر به شیر دادن به فرزند خود نبود. او سعی کرد فرزند خود را با شیر بز تغذیه کند اما کودک دچار اسهال شد.

«عبدالعزیز»، پدر این کودک 5 ماهه گفت که «عطان» حدود یک ماه است به این مشکل دچار شده است اما آنها از عهده مخارج آمدن به صنعا که در 50 کیلومتری محل زندگی آنها قرار دارد، بر نمی‌آمدند. مدت زیادی طول کشید تا بتوانند برای این سفر پولی قرض کنند و کودک خود را به بیمارستان بیاورند. جایی که آنها زندکی می‌کنند، هیچ کاری نیست و قیمت‌ها در مغازه‌ها سر به فلک کشیده است و «عزیز» ناچار است در تکه زمینی که متعلق به شخص دیگری است، کشاورزی کند. اما زمانی که او اجاره را به صاحب زمین پرداخت می‌کند، تقریبا هیچ چیز برای تغذیه خانواده باقی نمی‌ماند. از او سوال کردم اصلا چیزی می‌خوری؟ جواب داد:‌«آرد. فقط آرد. یادم نمی‌آید آخرین بار کی بود که سبزیجات و گوشت خوردم.»

* نتیجه حملات عربستان: سوتغذیه کودکان

تا به امروز بزرگترین تلفات جنگ یمن را افراد دچار سوءتغذیه تشکیل می‌دهند. بیش از 6000 نفر در بمباران و جنگی که ائتلاف سعودی برای شکست شورشیان «حوثی» و حامیان «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور سابق یمن به راه انداخته،‌ کشته شدند. صالح، سال گذشته بخش زیادی از کشور را به تصرف خود درآورد و «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور جدید را بیرون کرد.

صدها هزار کودک در یمن، درست مثل «عطان» از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و احتمالا میلیون‌ها نفر در مراحل اولیه سوءتغذیه هستند. آمار در کشورهایی مانند این غیرقابل اعتماد هستند اما به گفته پزشکان، روزانه عده بسیار زیادی با همین مشکل به بخش اورژانس مراجعه می‌کنند.

سوءتغذیه، شرایط بیمارانی که مشکل دیگری دارند را وخیم‌تر کرده است. همانطور که ایستاده بودیم و به «عطان» نگاه می‌کردیم، خانواده دیگری که یک کودک تقریبا 6 ساله را حمل می‌کردند، با دستپاچگی وارد بخش شدند. در عرض چند ثانیه پزشکان ماساژ قفسه سینه انجام دادند و از اکسیژن کمک گرفتند اما واضح بود که خیلی دیر شده است. در عرض چند ثانیه گریه‌ها و داد و فریاد مادر کودک، تمام بخش اورژانس را پر کرد. پسرک مالاریا داشت اما به گفته پزشک، وی به علت سوءتغذیه شدید، توانی برای مبارزه با این بیماری نداشت. وی گفت، حدود 40 درصد از مواردی که به اینجا می‌آیند، بر اثر سوءتغذیه اوضاعشان بدتر می‌شود.

* عربستان زیرساخت های واردات مواد غذایی به یمن را نابود کرد

در جنوب قلمرویی که به تصرف شورشیان درآمده، بندر حدیده در جوار دریای سرخ قرار دارد. اینجا جایی است که بخش عظیمی از کالاهای وارداتی به کشور وارد می‌شد. یمن تقریبا به طور کامل به واردات مواد غذایی متکی است اما این بندر از نخستین مناطقی است که توسط ائتلاف سعودی بمباران شد. جرثقیل‌های غول پیکیری که برای خالی کردن بار کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، توسط بمب‌های هدایت شونده نابود شدند. این بدان معناست که در حال حاضر، تنها کشتی‌هایی که قادر به خالی کردن بار خود هستند که روی عرشه خود،‌ جرثقیل‌های کوچک دارند. همین مسئله باعث می‌شود که کل فرآیند باراندازی، به طرز زجرآوری کند شود.

انبارهای مواد غذایی،‌ سیلوهای ذخیره سازی و مخازن نگهداری موجود در اسکله نیز مورد حمله قرار گرفته‌اند. به جز بندر،‌ پل‌های سراسر کشور نیز بمباران شدند و این موجب شده تا حمل و نقل جاده‌ای به کاری آهسته و خطرناک تبدیل شود. زیرساخت مورد نیاز برای توزیع مواد غذایی در یمن، عملا فلج شده است.

عربستان سعودی اصرار دارد که زیرساخت‌های غیرنظامی را مورد هدف قرار نداده است و هدفش بمباران بندر غیرنظامی نبوده بلکه یکی از موقعیت‌های نظامی حوثی‌ها بوده است. با این حال، فرقی نمی‌کند که هدف آنها تاسیسات غیرنظامی باشد یا خیر، در هر صورت، سعودی‌ها به آنها حمله می‌کنند.

جرثقیل‌های بندر حدیده توسط نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی بمباران شدند که در نتیجه، باراندازی کشتی‌ها با مشکل بسیاری مواجه شده است.

مدیر بندر،‌ قطعات بمبی را که بعد از حمله هوایی جمع‌آوری شده بود، به من نشان می‌دهد. هیچ شماره سریالی برای کنترل وجود ندارد اما مردم معتقدند که این بمب‌ها دقیقا از همان نوع سلاح‌هایی هستند که علیه کارخانه‌های نزدیک حدیده مورد استفاده قرار گرفتند و دیده‌بان حقوق بشر آنها را ثبت کرده است. این‌ها بمب‌های هدایت شونده «پیووی» ساخت انگلیس هستند که آمریکا و انگلیس از زمان آغاز جنگ در سال گذشته، آنها را به ارزش 3 میلیارد یورو به عربستان سعودی فروخته است و نیروی هوایی عربستان، از جت‌های جنگنده «یوروفایتر تایفون» استفاده می‌کند. تعجبی ندارد که مردمی که در اینجا کار می‌کنند، انگلیس را بخشی از ائتلافی بدانند که آنها را مورد حمله قرار داده است.

روستاهای اطراف حدیده نیز از بحران سوءتغذیه رنج می‌برد. یک تیم سیار از پزشکان و پرستاران، تا جایی که می‌توانند به آنها کمک می‌کنند اما آنها منابع اندکی در اختیار دارند. والدینی که به آنها گفته می‌شود فرزندان خود را به بیمارستان ببرند، اغلب از عهده مخارج این کار برنمی‌آیند.

ما با کودکی به نام «بسام» ملاقات کردیم. وزن او حتی از وزن زمان تولدش در چند ماه گذشته کمتر است. پدر او راننده یک تاکسی موتور سیکلت بود اما هیچ کس نمی‌تواند پولی به او پرداخت کند. او از عهده مخارج سفر به شهر برنمی‌آمد. بنابراین ما این خانواده را با ماشین خودمان به شهر بردیم و آنها را در بیمارستان پیاده کردیم. بخش سوءتغذیه سازمان ملل در حدیده، پر از موارد مشابه است.

در بازگشت خود به شهر صنعا، ما بار دیگر به بیمارستان کودکان رفتیم تا وضعیت کودکانی که قبلا از آنها فیلم برداری کردیم را پیگیری کنیم. «عطان» در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود اما دو روز پیش جان خود را از دست داد و والدینش او را در گورستانی در شهر دفن کردند. افسوس که آنها حتی نمی‌توانند برای دیدار مزار فرزند خود به اینجا بازگردند.

ارسال نظر: