تأثیر سیاست خارجه واشنگتن بر افراط گرایی آمریکایی‌ها؛

اف‌بی‌آی: ما تروریست تولید می‌کنیم!

کدخبر: 2068127

نتایج مطالعات اف‌بی‌آی نشان داد که اقدامات نظامی آمریکا در خارج از مرزهایش، به فعالیت‌های تروریستی در این کشور دامن می‌زند و افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند با قربانیان حملات آمریکا یا هم وطنانشان ابراز همدردی می‌کنند و به اقدامات خشونت‌آمیز روی می‌آورند.

گروه بین الملل « نسیم آنلاین »- پایگاه آمریکایی "اینترسپت" در گزارشی افشا کرد که نتایج پژوه هش های آمریکایی هم اثبات می کند که تروریسم در خاک ایالات متحده معلول سیاست های خارجی و مداخله های واشنگتن است و نه عامل آن:

نتایج مطالعات اف بی آی نشان می‌دهد که خشم علیه عملیات‌های نظامی ایالات متحده در خارج از این کشور، رایجترین انگیزه برای افراد درگیر در پرونده‌های تروریسم وطنی است. این گزارش همچنین هیچ الگوی منسجمی درباره شناسایی افراط گرایی ارائه نداده است تا بتوان بر اساس آن اقدامات خشونت‌آمیز آینده را پیش‌بینی کرد.

در این مطالعه که در سال 2012 توسط یک واحد در بخش مبارزه با تروریسم اف بی آی انجام شده، تحلیلگران اطلاعاتی و عوامل خاص FBI در سراسر ایالات متحده به بررسی نزدیک به 200 مورد از افراط گرایان خشونت طلب وطنی پرداخته‌اند. نتایج این بررسی نشان داده است که این افراد مسلح اغلب بر این باورند که ارتش ایالات متحده در حال ارتکاب جنایت در کشورهای مسلمان است و به این ترتیب، آرمان خشونت آمیز آنها قابل توجیه می‌باشد.

از سویی دیگر، روابط آنلاین و قرار گرفتن در معرض تبلیغات نظامی انگلیسی زبان و ایدئولوژی‌هایی مانند آنچه انور العولقی به آن معتقد است نیز به عنوان " عوامل کلیدی " افراط گرایی مطرح هستند . اما نارضایتی نسبت به اقدام نظامی ایالات متحده به مراتب بیشتر از موارد دیگر در ایجاد انگیزه برای افراط‌ گرایی‌های وطنی نقش داشته است، به طوریکه این عامل 18 درصد از انگیزه این افراد را تشکیل می‌دهد و نسبت به عواملی مانند " درک شرایط جنگی علیه اسلام " ، " احساس تبعیض " و سایر مسائل اهمیت بیشتری دارد .

در این گزارش اشاره می‌کند که بین سال‌های 2009 تا 2012، 10 مورد از 16 حمله تروریستی موفق در ایالات متحده، امکانات و پرسنل نظامی آمریکا را هدف قرار داده است . همچنین نتایج این تحقیقات به طور کلی نشان می‌دهد که " طبیعت بسیار فردی شده افراط گریی‌ها با موضوع بورس تحصیلی خارج از کشور برای جوانان در ارتباط بوده است. به این ترتیب، تعداد زیادی از افراد، فعالیت‌ها و یا تجربیات می تواند به افراط گرایی افراطی کمک کند. به همین دلیل، پیش‌بینی اینکه چه فردی و با توجه به ترکیب چه عواملی ممکن است که به افراط‌ گرایی دست بزند، امری نه غیر ممکن بلکه بسیار دشوار است.

تمرکز صرف بر مسلمانان؛ نقطه ضعف بررسی‌های تروریسم در آمریکا

گزارش مورد بحث، با عنوان افراط گرایان خشونت‌طلب وطنی : بررسی ارزیابی‌های کلیدی تأییدشده" در تاریخ 20 دسامبر سال 2012 انجام شد و بینش جدیدی را در مورد افراط گرایی به وجود آورد. یکی از واحد‌های اف‌بی‌آی به نام " سلول ادغام آمریکا " یک بررسی را در مورد 198 عامل تروریست وطنی (فعال و از بین رفته) انجام داده که نقطه ضعف آن این است که تنها بر روی عوامل سنی این بررسی انجام شده است. اگرچه اف‌ب‌آی در این رابطه اظهارنظری نکرده، امّا، به نظر می‌رسد که در این بررسی تنها افراط گرایی خشونت‌آمیز مسلمان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در این بررسی بیش از 100 سوال از افراط‌ گرایان پرسیده شده است تا عوامل خاصی که باعث به وجود آمدن انگیزه تروریستم در آنها شده است، کشف شود. در این بررسی نقش عواملی مانند تبلیغات افراط گرایانه، شرکت در انجمن‌های اینترنتی، اعضای خانواده، وابستگی مذهبی، دانش آموزی و یا سایر سازمان‌های اجتماعی، سفر به خارج از کشور، زندان و یا تجربه نظامی، وقایع زندگی قابل توجه و نارضایتی در بروز احساسات تروریستی در افراد بررسی شده است.

جالب اینکه، نتایج بررسی نشان داد که مسائلی مانند زندان، خدمت سربازی و مسافرت‌های بین المللی تأثیر زیادی بر به وجود آمدن احساسات افراط‌ گرایانه در افراد نداشته است. به این ترتیب، در حالیکه به صورت سنتی اف‌بی‌آی معتقد است که زندانی شدن افراد نقش مهمی در رادیکال شدن آنان دارد، نتایج تحقیقات خلاف آن را ثابت کرد. این گزارش با توصیه هایی درباره تمرکز بر عواملی مانند انجمن‌های اینترنتی، رسانه‌های اجتماعی و دیگر تعاملات آنلاین و تأکید بر نظارت گام به گام بر ایجادکننده‌های انگیزه‌های رادیکالی به پایان می‌رسد.

نتایج مطالعات قبلی اف‌بی‌آی از جمله بررسی‌ای که در سال 2011 تحت عنوان "ارزیابی هوش" انجام شد، نشان داد که افزایش حضور نظامی ایالات متحده در سایر کشورها و به ویژه در افغانستان و عراق تأثیر بسزایی در افزایش افراط ‌گرایی‌های خشونت‌آمیز داشته است. از سویی دیگر، این بررسی‌ها نتوانست یک "الگوی جمعیتی" را درمیان تروریست‌ها بیابد.

جان مولر، یک دانشمند ارشد و محقق مرکز مطالعات امنیت بین‌المللی در دانشگاه ایالتی اوهایو و نویسنده کتاب " ارواح تعقیب : اداره کننده تروریسم "، تصریح می‌کند که انگیزه اصلی تروریست‌ها، چیزهایی است که در خارج از مرزهای ایالات متحده (اقدامات نظامی آمریکا در سایر کشورها) اتفاق می‌افتد. مولر ادامه داد: مردم اغلب گزارش جنایات آمریکا در سایر کشورها را می‌خوانند و عصبانی می‌شوند و از سویی دیگر، حملات آمریکا در کشورهای مختلف علیه گروه‌های متفاوت، مذاهب و یا میراث فرهنگی دیگران است و این موضوع بر افزایش انگیزه‌های تروریستی در جوانان می‌افزاید.

گزارش حملات آمریکا عامل تشدید تروریسم در جهان

این دانشمند می‌گوید: نباید تصور کرد که اطلاعات مربوط به اقدامات نظامی آمریکا توسط وب سایت‌های جهادی منتشر می‌شود و خشم مردم را برمی‌انگیزد، بلکه حتی گزارش نیویورک تایمز در مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا که یک دسته از غیرنظامیان را در افغانستان نیز می‌تواند تحریک کننده افراط گرایی باشد.

مولر ادامه می‌دهد عاملان حملات تروریستی اغلب سیاست خارجی ایالات متحده و اقدامات آمریکا را در عرصه بین‌المللی به عنوان توجیهی برای خشونت‌های خود می‌دانند. در همین ارتباط، می‌توان به اظهارات احمد رهامی، متهم به بمب گذاری در منهتن و نیوجرسی اشاره کرد که به جنگ در عراق، سوریه و افغانستان اشاره می‌کند . عمر متین، که 49 نفر را در یک کلوپ شبانه اورلاندو کشت نیز ادعا کرده که به تلافی حمله هوایی ایالات متحده علیه یک جنگنده گروه تروریستی-تکفیری داعش این اقدام را انجام داده است. تامرلان سارنیو، دیگر عامل تروریستی نیز اذعان کرد که جنگ در عراق و افغانستان و حمله برادرش در ماراتن بوستون انگیزه اصلی او برای حملات افراط گرایانه بوده است .

در بسیاری از این موارد، کارشناسان و سیاستمداران بر نقش مذهب تمرکز کرده‌اند، مثلاً؛ مارک ساگ من، افسر سابق سیا و نویسنده کتاب "جهادهای بدون رهبر: شبکه‌های تروریستی در قرن بیست و یکم " ، از تغییرات ایدئولوژیک برای توجیه اقدامات تروریستی به عنوان یک عامل اساسی یاد می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اجلاس سران کاخ سفید در تاریخ 19 فوریه سال 2015 درباره لزوم مقابله با افراط گرایی خشونت طلب سخنرانی کرد و گفت: افراط‌ گرایان موضوعی را به دروغ و به منظور توجیه اقدامات خودشان مطرح می‌کنند و می‌گویند که در حال حاضر برخورد تمدن‌ها رخ داده است. وی که در یک کنفرانس سه روز درباره تروریسم سخن می‌گفت، ادامه داد: این تصور که غرب با اسلام در حال جنگ می‌باشد، یک دروغ کریه است.

هدر دادن بودجه آمریکا برای مقابله با تروریسم

گفتنی است؛ ایالات متحده قصد دارد که میلیون‌ها دلار برای مقابله با تروریسم هزینه کند، در حالیکه این طرح مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است، چرا که در آن به انگیزه‌های اصلی بروز خشونت که همان اقدامات آمریکا در کشورهای دیگر می‌باشد، توجهی نشده است. ساگ من در این باره توضیح داده است: سیاستمداران آمریکا تلاش می‌کنند که به سیاست خارجی آمریکا و یا اقدامات نظامی ایالات متحده به عنوان یکی از عوامل اصلی تروریسم اشاره نکنند. از سویی دیگر، مقامات آمریکا از به اشتراک گذاشتن اطلاعات خام پرونده های تروریستی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق امتناع می‌کنند و این مسئله تجزیه و تحلیل تروریسم را سخت کرده است.

مهم اینکه؛ نبود بررسی‌های دقیق و بدون جهت‌گیری درباره انگیزه‌های اصلی تروریست‌ها باعث می‌شود که بر دامنه این گونه حملات افزوده گردد. توضیح اینکه، ایالات متحده همچنان به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد و طرف مقابل نیز تروریست‌ها به اقدامات افراط‌ گرایانه خود می‌پردازند. در همین ارتباط ساگ من توضیح می‌دهد که روش فعلی ایالات متحده در برخورد با مسئله تروریسم، موجب می‌شود که ریشه‌های اصلی بروز افراط گرایی به درستی فهم نشود. وی تصریح می‌کند: تروریسم در واقع واکنش به خشونت و تجاوزی می‌باشد که علیه افراد و یا گروهی انجام شده است.

کلام آخر اینکه، ادامه اقدامات نظامی ایالات متحده در خارج از مرزهای آمریکا، ناگزیر به فعالیتهای تروریستی در این کشور دامن می‌زند، به طوریکه افرادی که در آمریکا زندگی می‌کنند با قربانیان حملات آمریکا به هم وطنانشان ابراز همدردی می‌کنند و به اقدامات خشونت‌آمیز روی می‌آورند.

ارسال نظر: