پورابراهیمی:

بخشی از برنامه اقدام ایران برای تعهد با FATF در تضاد با منافع ملی است

کدخبر: 2069052

رئیس کارگروه ویژه بررسی FATF گفت: از نظر ما بخشی از "برنامه اقدام" ایران برای تعهد با کارگروه ویژه اقدام مالی واقعاً با منافع ملی در تضاد است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما به تشریح دومین جلسه کارگروه ویژه بررسی FATF (کارگروه ویژه اقدام مالی) پرداخت و افزود: به دلیل اهمیت این موضوع، از اولین هفته های تشکیل مجلس دهم، موضوع بررسی FATF را آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: تشکیل کارگروه بررسی FATF، پس از ارائه گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی در صحن علنی مجلس بود که گزارشی دادم و جمع بندی این شد که کمیسیون اقتصادی مجلس گزارش مشخصی از موضوع FATF به صحن علنی ارائه کند.

پورابراهیمی اظهار داشت: جلسه عصر امروز کارگروه ویژه بررسی FATF، دومین کارگروه بود که ذیل کمیسیون اقتصادی مجلس تشکیل شد و گزارش ها و محورهای مهمی در جلسه امروز مطرح و ارزیابی شد.

وی افزود: آنچه مشخص است و ما می توانیم به آن استناد کنیم این است که اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران به عنوان اکشن پلن (برنامه اقدام) در قبال تعهدات به FATF عملیاتی و اجرا کند از نظر ما بخشی از آنها واقعاً با منافع ملی در تضاد است و باید در جمع بندی نهایی آنها را به شکلی مورد ملاحظه قرار دهیم.

رئیس کارگروه ویژه بررسی FATF اظهار داشت: اینکه جمع بندی نهایی کمیسیون اقتصادی درباره FATF به شکلی خواهد بود که ما در قالب یک طرح، دولت را ملزم به رعایت منافع ملی برای پیگیری همکاری با FATF کنیم و یا اینکه توصیه های خاصی به دولت داشته باشیم و یا هر گونه پیشنهاد دیگر، منوط به جمع بندی گزارش کارگروه ویژه بررسی FATF است.

پورابراهیمی افزود: بر اساس مصوبه امروز کارگروه ویژه بررسی FATF قرار است هفته آینده نشست های تخصصی با وزارت اطلاعات، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی داشته باشیم و پس از آن جلسه ای هم با شورای عالی امنیت ملی خواهیم داشت و پس از آن جمع بندی نهایی گزارش این کارگروه را به کمیسیون اقتصادی ارائه خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پس از تصویب گزارش کارگروه ویژه بررسی FATF در کمیسیون اقتصادی مجلس، گزارش به هیئت رئیسه مجلس ارسال خواهد شد و با صلاحدید هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی یا غیرعلنی گزارش نهایی اعلام خواهد شد.

وی درباره طرح یک فوریتی الزام دولت به تصویب توافق ایران با FATF در مجلس گفت: طرحی که پیش نویس آن توسط تعدادی از نمایندگان نوشته شده بود بعد از گزارش وزیر اقتصاد و مأمور شدن کمیسیون اقتصادی برای تهیه گزارشی از توافق ایران با FATF سرانجام این طرح، منوط به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره FATF خواهد بود.

پورابراهیمی اظهار داشت: این طرح منوط به گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی درباره توافق ایران با FATF است.

گروه ویژه اقدام مالی(Financial Action Task Force) - به اختصار FATF - از سال 1989 زیر نظر گروه G7 (متشکل از کشورهای امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان ، ایتالیا ، کانادا و ژاپن) ایجاد شده و مأموریت آن مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در نظام بانکی جهانی عنوان شده است.

ارسال نظر: