در نشست خبری مطرح شد؛

سردار جلالی: آماده اجرای سند دفاع بین‌المللی سایبری با چندکشور همسو هستیم

کدخبر: 2069201

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار داشت: تدوین سند نظام بین المللی سازمان پدافند غیر عامل میان ایران و چند کشور همسو در سال آتی ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری تشریح برنامه های هفته پدافند غیرعامل که صبح امروز در محل سالن شهید آبشناسان این سازمان با حضور اصحاب رسانه و با شعار مصون سازی و پایداری کشور با اقدامات و عمل به پدافند غیرعامل برگزارشد با اشاره به اساسنامه مصوب شده توسط رهبر معظم انقلاب گفت: پدافند غیرعامل وظیفه رصد و پایش تهدیدات، ایجاد آمادگی و مصون سازی زیر ساخت های کشور و نیز مقابله با تهدیدات را بر عهده دارد. پدافند غیرعامل یک ارگان حاکمیتی و دستگاه امنیتی است که با کشف تهدیدات و اتخاذ تصمیمات با یاری ستاد کل نیروهای مسلح به منظور اهداف سازمان به کمک دستگاه های اجرایی شتافته است.

وی در ادامه افزود: ما دارای یک نقش فرا دستگاهی در تمام ارگان های نظامی، بخش خصوصی و نیز سه قوه کشور هستیم که به همین منظور به صورت سازماندهی شده برای رسیدن به اهداف این سازمان، ورود پیدا کرده ایم.

سردار جلالی درخصوص هدف از هفته پدافند غیر عامل گفت: مهمترین اهدافی که در هفته پدافند غیرعامل دنبال میشود عبارت است از : تغییر مفاهیم پدافند غیرعامل در باور عمومی در حوزه های مختلف، ایجاد فرهنگ پدافند غیرعامل در سطح کشور، افزایش سطح علمی، افتتاح مراکز مرتبط با سازمان است.

رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور در خصوص برنامه های هفته این سازمان ادامه داد : از 2 لغایت 8 آبان سال جاری برنامه های هفته پدافند غیرعامل برگزار خواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما امسال هر روز را با یک شعار دنبال میکنیم؛ روز نخست را اقتدار ملی و خودباوری و جهاد علمی است که به همین منظور در دانشگاه امام حسین (ع) جشنواره علمی سلمان فارسی را برگزار خواهیم کرد.

روز دوم از پدافند غیرعامل باشعار مصون سرمایه ها و سازی زیر ساخت های ملی ، روز سوم مصون ساز کشور با عمل ، روز چهارم توانمندی اقدام و عمل ، روز پنجم مقابله با تجهیزات نوین و در روز شنبه 8 آبان ، مصون سازی و جهاد مردمی نام گذاری شده است.

سردار جلالی در خصوص اقدامات و رویکرد سازمان پدافند اظهار داشت: ما توانستیم با اقدامات مختلف در حوزه های گوناگون نظامی و غیر نظامی، بازدارندگی جامعی را برای کشور ایجاد کنیم و این در حالی است که در اطراف ما جنگ های بسیاری وجود دارد و تعارض منابع ما با ابرقدرت ها در منطقه را شاهدیم، ولی از پایداری امنیتی خوبی برخورداریم که این نشان می دهد ما توانستیم نمایش قدرت داده، تولید قدرت و انباشت قدرت انجام دهیم.

سردار جلالی ادامه داد: توانمندی ما در بخش های پدافند و دفاعی توانسته این بازدارندگی را ایجاد کند و امنیت پایدار را به وجود آورد که این ناشی از قدرت ملی کشور در هر دو بخش نظامی و غیر نظامی است و به همین منظور است که امروز دیگر تهدید نظامی برای ما اولویت محسوب نمی شود که این نیز به دلیل همان تولید و انباشت قدرت است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: بحث دیگر تهدید اقتصادی است که رهبر معظم انقلاب هم بارها در این خصوص گفته اند و این طور که به نظر می آید تدابیر برجام هم نتوانسته ما را از این جنگ دور کند و همچنان تهدید اقتصادی به عنوان یکی از جدی ترین تهدیدات در سال های آتی برای ما مطرح است و دشمن فکر می کند می تواند قدرتش را در این حوزه به ما اعمال کند. تهدیدات زیستی و بیولوژیکی که شامل حوزه های غذایی، دام و... می شود نیز یکی از تهدیدهای جدی است که اکثر اساتید و کارشناسان این حوزه معتقدند برخی بیماری های موجود در دنیا شامل ایدز، آبولا و امثال اینها محصول دستکاری بیولوژیکی آزمایشگاه های آمریکا هستند. چرا که استراتژی جنگ خاموش زیستی همچنان جزء تهدیدات آمریکائی ها به حساب می آید.

وی افزود: بحث دیگر، تهدید نفوذ است که در حوزه فرهنگی، آموزشی، علمی و بخش های مختلف دشمنان به دنبال اجرایی کردن آن هستند و تهدید نظامی از جنس جنگ های نیابتی هم برای ما مطرح است.

جلالی گفت: در بخش های غیر نظامی هم ما توانسته ایم برای زیرساختهای حیاتی در کشور، فضاهای مصون و صددرصد امن تولید کنیم که اگر در شرایط تهدید بودیم بتواند ما را ایمن دارد.

وی گفت: ما برای هر ۵ استان پرتویی و هسته ای که در کشور داریم، برنامه های خوب و اقدامات جامعی را لحاظ کرده ایم که در این میان هر یک از مسئولان استانی که مرتبط با برنامه های ما هستند، وظایف مشخصی را دارند و از آمادگی خوبی برخوردار هستند.

سردار جلالی گفت: در حوزه شیمیایی هم برای مدیریت و کنترل آمادگی هایمان، مانورهایی را انجام داده ایم که بتوانیم مجروحان شیمیایی را با اقدامات پدافندی که انجام می دهیم، به بخش عادی منتقل کنیم و در این حوزه نیز از آمادگی بالایی برخورداریم.

وی بیان کرد: رویکرد آتی ما در حوزه مربوط به شهرها، توسعه فعالیت های سازمان پدافند است، چرا که جمعیت بالایی در شهرها وجود دارد و این تمرکز جمعیتی، ایجاد کننده نوعی بی نظمی است که ما سعی کردیم این موضوع را با گرایش مدیریت شهری (کنترل حوادث) و گرایش شهرسازی و موضوع زیرساختهای شهری شامل مترو، پل، آب، برق، گاز و غیره دنبال کنیم.

سردار جلالی اضافه کرد: رزمایش دفاع ملی به صورت جمعی قرار است در سال آتی انجام شود و کلیه دستگاه های مرتبط را در این خصوص می خواهیم به آمادگی لازم برسانیم و از سامانه های پایه و اساسی در کشور حمایت کنیم که این جزء رویکردهای اصلی ما به حساب می آید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: تدوین سند نظام بین المللی سازمان پدافند غیر عامل میان ایران و چند کشور همسو در سال آتی انشاءالله اجرایی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که ایران تا چه میزان به استانداردهای بین المللی مرتبط با پدافند نزدیک است گفت: استانداردهای جامعی در این خصوص وجود ندارد، چون تهدیدات در کشورهای مختلف متفاوت است. ممکن است آن تهدیدهایی را که کشور ما با آنها مواجه است، کشورهای دیگر چنین چیزی را نداشته باشند. به طور مثال مسئله آب برای ما یک تهدید به حساب می آید و راهکارهای مقابله ای با آن را فراگرفته ایم، اما کشوری مثل آلمان اصلا چنین تهدیدی را برای خود نمی بیند و لذا شیوه مقابله ای با آن را ندارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به این سوال که ساخت گوشی های همراه ایمن برای مسئولین که از سوی سازمان پدافند مطرح شده بود در چه وضعیتی است اظهار کرد: طرح این موضوع را به هیئت دولت فرستاده ایم و در حال حاضر این طرح در دست بررسی کمیسیون سیاسی-امنیتی دولت است. ما ملاحظاتی را داریم در استفاد مسئولین از گوشی های هوشمند و لذا به دو وزارتخانه دفاع و صنعت و معدن گفته ایم که اقدامات اولیه جهت ساخت گوشی های داخلی را انجام دهند که البته تاکنون چندان موفق نبوده اند.

وی ادامه داد: ما در تلاشیم گوشی های هوشمند موجود را بتوانیم ایمن کنیم که این کار را کرده ایم اما همچنان مشکلات این قبیل گوشی ها پابرجا است.

سردار جلالی در پاسخ به سوال مبنی بر پیگیری سازمان پدافند غیرعامل در خصوص پیشنهاد پدافند غیرعامل در برنامه توسعه ششم دولت پاسخ داد: این برنامه به مجلس ارائه شده و ما همچنان منتظر پاسخ دولت هستیم.

وی در پاسخ به سوال این که آیا هارد های وسترن، دارای ویروس های جاسوسی است، پاسخ داد: این موضوع در حال بررسی است و ما به نتایج قطعی نرسیده ایم.

سردار جلالی در پاسخ به این سوال که مسئله برجام تا چه اندازه در کاهش تهدیدات کشور موثر بوده است گفت: موضوع برجام که به موافقت رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی رسید، یک تصمیم ملی است که می تواند دستاوردها و محدودیت هایی را برای ما داشته باشد اما ما به دلیل بدعهدی های آمریکائی ها، تاکنون نتوانسته ایم از مزایای برجام استفاده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشورگفت: قدرت ملی کشورها با توافق ایجاد نمی شود که با توافق هم از بین برود. بلکه مولفه های مختلفی را از قدرت باید بهره مند باشیم که هستیم.

ارسال نظر: