تشدید تدابیر امنیتی سفارت چین در پایتخت قرقیزستان

کدخبر: 2069545

معاون رئیس شورای سیاسی چین در دیدار با معاون نخست وزیر قرقیزستان گفت: "پکن" برای تأمین امنیت بیشتر سفارت خود در بیشکک، گروهی از نگهبانان زبده چینی را به این کشور اعزام می‌کند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: امروز «ما پیحوآ» معاون رئیس شورای مشورتی سیاسی چین با «محمدقالی ابوالقاضی‌اف» معاون نخست وزیر قرقیزستان دیدار کرد.

طرفین در این دیدار مسئله همکاری‌های امنیتی بین 2 کشور را مورد بررسی قرار داده و پیرامون اقدام تروریستی انجام شده در اواخر ماه اوت سال جاری علیه سفارت چین در بیشکک گفت‌وگو کردند.

«ما پیحوآ» در این رابطه گفت: اخیرا سفارت چین در قرقیزستان مورد حمله تروریستی قرار گرفت که در نتیجه آن، چند نفر زخمی شدند و به خود ساختمان سفارت خساراتی وارد شده است.

وی افزود: این اقدام تروریستی بر تمام منطقه تأثیر گذاشت ضمن آنکه اوضاع در آسیای مرکزی برای همه کشورهای منطقه حائز اهمیت است.

به گفته این مقام چینی، هم قرقیزستان و هم چین در همکاری نزدیک با یکدیگر جوانب این اقدام مجرمانه را پیگیری کرده و به نتایج مشخصی دست یافته‌اند.

«ما پیحوآ» همچنین تصریح کرد: پکن در نظر دارد تا برای حفاظت بیشتر از سفارت خود در بیشکک، گروهی از نگهبانان زبده چینی را به این کشور اعزام کند تا کارمندان سفارت بتوانند با آرامش و آسایش به کار خود ادامه دهند.

ابول‌قاضی‌اف نیز با اعلام ابراز تأسف قرقیزستان در مورد وقوع این اقدام خرابکارانه، اظهار داشت: در این راستا، نهادهای انتظامی و امنیتی قرقیزستان کار مهمی را انجام می‌دهند و مسئله تأمین امنیت بیشتر سفارت چین در قرقیزستان باید مورد بررسی قرار گیرد و که می‌توان راه‌حلی برای این مسئله پیدا کرد.

در تاریخ 30 اوت سال جاری یک تروریست انتحاری با خودرو به خود را به داخل سفارت چین در بیشکک رساند و در داخل حیاط سفارت، خودش را منفجر کرد.

در نتیجه این اقدام تروریستی 3 کارمند سفارت مجروح شدند.

در حال حاضر هویت 8 نفر که با این اقدام تروریستی ارتباط داشتند، شناسایی شده است که 5 نفر از آنها دستگیر شده‌ و 3 نفر دیگر تحت تعقیب هستند.

طبق اطلاعات کمیته امنیت ملی قرقیزستان، افراد تحت تعقیب در استانبول قرار دارند و فرد تروریست انتحاری نیز اویغور بوده است.

ارسال نظر: