روابط بانکی ایران با کشورهای اروپایی به روال عادی برنگشت

کدخبر: 2069662

محمد رضا نعمت زاده، افزود: در برنامه ششم توسعه، برای صادرات غیرنفتی رشد ١٥درصدی پیش بینی شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه ششم توسعه برای صادرات غیر نفتی رشدی ١٥ درصدی نسبت به سال گذشته پیش بینی شده و امیدواریم امسال این رقم محقق شود.

محمدرضا نعمت زاده در حاشیه این مراسم روز ملی صادرات افزود: در شرایطی روز ملی صادرات را جشن می گیریم که از نظر بین المللی در شرایط بهتری قرار گرفته ایم و امسال نخستین سال برگزاری مراسم روز صادرات پس از برجام است.

وی افزود:اکنون بسیاری از موانعی که به غلط علیه صادرات اعمال می شد بتدریج در حال برطرف شدن است.

نعمت زاده اظهار داشت: در داخل کشور با وضع قوانین و مقررات تسهیل کننده صادرات شاهد رفع موانع تولید و صادرات هستیم.

وزیر صنعت اضافه کرد: البته راه درازی وجود دارد و باید در زمینه های مالیاتی و بانکی اقداماتی اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز روابط بانکی ما به روال عادی باز نگشته است البته با کشورهای اروپایی و غیر اروپایی روابطی برقرار شده اما این روابط هنوز محدود است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در برنامه ششم توسعه برای صادرات غیر نفتی رشدی ١٥ درصدی نسبت به سال گذشته پیش بینی شده و امیدواریم امسال این رقم محقق شود.

نعمت زاده با تاکید بر اینکه باید صادرات را رکن اصلی توسعه کشور بدانیم گفت: افزایش صادرات افزایش تولید اشتغال و درآمد، را بدنبال خواهد داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات غیرنفتی کشور شامل خدمات و کالاهای غیرنفتی امسال باید ١٠ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و به ٦٨ میلیارد دلار برسد.

نعمت زاده، افزود: در برنامه ششم توسعه، برای صادرات غیرنفتی رشد ١٥درصدی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که افزایش ١٠ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی محقق شود، رشد صادرات غیر نفتی امسال به ٢٠ درصد خواهد رسید.

نعمت زاده اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال ٢٨.٥ میلیارد دلار کالاهای غیرنفتی و خدمات صادر شده است.

وزیر صنعت افزود: در سال ١٣٥٨، حدود ٦٠٠ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که در آن زمان نسبت صادرات غیرنفتی به کل صادرات حدود چهار درصد بود، این رقم اکنون به ٧٠ درصد ارتقا پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این که صادرات نباید مانع داشته باشد و در هیج کشوری برای صادرات مانع و محدودیت قائل نمی شوند، گفت: صادرات علاوه بر مسایل خارجی به دو عامل داخلی بستگی دارد؛ نخست مباحث مرتبط با دولت و قوای حاکمیت و دوم عواملی که به تولیدکنندگان و صادر کنندگان بر می گردد.

وی تصریح کرد: صادرات به عنوان یک بخش از تجارت خارجی، نه تنها یک اختیار بلکه امروزه یک الزام است؛ کشورهایی که در دهه های گذشته پیشرفت کرده اند، فقط از مسیر صادرات به این موقعیت دست یافته اند.

ارسال نظر: