واکنش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مثبت شدن تراز تجاری:

مثبت شدن تراز تجاری در دولت یازدهم ارزش ندارد/ صادرات غیرنفتی منهای میعانات گازی رقم قابل توجهی نمی‌شود

کدخبر: 2069723

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به غیرواقعی بودن آمار صادرات غیر نفتی کشور گفت: اگر ۲۱.۷ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبرو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده می کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت در برنامه گفتگو ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: میعانات گازی امسال هم مانند سال قبل جز صادرات بوده و هست و این خود 10 میلیارد دلار از صادراتمان را شامل می شود.

خسروتاج گفت: تلاش ما در محور صادرات همیشه بر آن بوده که فضای کافی برای فعالیت کارآفرینان فراهم شود و مزیت های کشورمان (پتروشیمی وفراورده های نفتی ) توسعه یابد.

او افزود: در بخش صنعت درشش ماهه اول امسال 7 و نیم میلیارد دلار صادرات داشتیم که زیر مجموعه این رقم شامل صنایع پتروشیمی،‌ شیمیایی ، خوراکی ، داروهای شیمیایی ، ماشین های صنعتی، صنعت برق ،‌ انواع پلیمه ، کود، کالاهای مسی ،‌ فولادی،‌ و غیره بوده است اما باز هم ساختار صادرات ما چندان مقاوم نیست.

رئیس سازمان تجارت توسعه و تجارت درباره تغییر نرخ ارز و تاثیر آن در صادرات و واردات افزود:‌ نوسانات قیمت ارز بر این دو واژه بسیار اثر گذار است ، صادر کنندگان ما معتقدند قیمت محصولات ما رقابتی نیست و دولت باید با دست کشیدن از تعیین نرخ ارز به ما کمک رساند و بازار را به حال خود بگذارد.

رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: نرخ ارز باید بر اساس تورم داخل و خارج تعیین شود پس بهتر است با رشد تدریجی به سمت افزایش نرخ ارز پیش برویم.

خسرو تاج ادامه داد: اقتصاد کشورمان همواره به منظور تامین نیاز داخل بوده و هست ، دلیلش هم وقایعی همچون جنگ تحمیلی و تحریم است.

وی در مورد ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت بیان اینکه ادغام این دو وزارتخانه کار درستی نبوده و بهتر بود در زمان مناسب تری صورت می گرفت افزود:در بخش سرمایه گذاری برای صادرات غفلت کرده ایم و این امر باعث شده تا در اجرای طرح های توسعه ای کمی نا موفق و بدون هدف گذاری پیش برویم.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه تاکید کرد: باید توانیم از وابستگی به نفت و صادرات پتروشیمی که 40 درصد از صادراتمان را تشکیل می دهد فاصله گرفته و در کنار اینها از مزایای دیگر صنایع هم بهره بجوییم.

او افزود: اگر 21.7 میلیارد دلار صادرات میعانات گازی را از حوزه صادرات خارج کنیم و با واقعیت روبرو شویم رقمی بسیار کمتر از آنچه محاسبه شده است مشاهده می کنیم.

پورابراهیمی در ادامه افزود:‌ سود نرخ ترجیحی فقط به نفع دلال ها است و چاره این زخم تک نرخی شدن ارز است اما این وعده سه سال است که فقط در قالب حرف جریان دارد.

او ادامه داد:‌نرخ ارز باید بر اساس نرخ تعادلی و عرضه و تقاضا تعیین شود و به این منظور می توان بازار ارز را به بورس ارز تبدیل کرد تا همه بتوانند با نرخ متعادل و مشخصی بنا به نیاز خود بهره مند شوند.

پورابراهیمی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید از دو نرخی بودن ارز به تک نرخی تبدیل شود تا دلال بازی پایان یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اقداماتی که دولت به منظور حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط انجام می دهد کافی نیست .

او ادامه داد‌: بهتر است تمرکز بر توانمندی های تولید داخل باشد آن هم پیش از اندیشیدن به صادرات. در بخش صادرات پراکندگی کالایی بسیاری داریم و هدف گذاری درستی برای قیمت گذاری کالای صادراتی نداریم.

ارسال نظر: