دادستان تهران تأکید کرد:

عدم تغییر سیاست قوه قضاییه برخورد با قاچاقچیان عمده مواد مخدر/ جمع‌آوری معتادان متجاهر به معنای حذف مشکل اعتیاد نیست

کدخبر: 2069956

جعفری دولت آبادی با تاکید بر عدم تغییر سیاست قوه‌قضاییه در برخورد با قاچاقچیان عمده مواد مخدر، ضرورت تداوم برخورد قاطع با این موضوع را از سوی دادستانی تهران و پلیس مورد تاکید قرار داد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، چهارمین جلسه آسیب‌های اجتماعی با موضوع مواد مخدر و روان‌گردان 28- مهر ماه- با حضور قالیباف شهردار تهران، تعدادی از معاونان دادستان تهران، سردار زاهدیان فرمانده پلیس مواد مخدر، تعدادی از فرماندهان پلیس تهران و نمایندگان دستگاه های اجرایی به ریاست دادستان تهران برگزار شد.

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران بااذعان به جهانی بودن معضل مواد مخدر و مشکلات ناشی از آن، شیوه‌های اتخاذی در برخورد با این پدیده را در ایران متفاوت دانست و از افزایش تلاش‌ها در مبارزه با این پدیده شوم خبر داد.

آثار و پیامدهای اعتیاد

دادستان تهران با ذکر آسیب‌های ناشی از اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان و قاچاق این مواد، و تبعات سوء آن بر تحکیم خانواده، به ورود آسیب‌های جدی بر جوانان، زنان و کودکان، آمار بالای زندانیان ناشی از مواد مخدر (حدود 40 تا 50 درصد زندانیان) اشاره کرد و اظهار داشت: آثار و پیامدهای مواد مخدر در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم مشاهده می‌شود.

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای مبارزه با مواد مخدر

جعفری دولت‌آبادی مبارزه جدی با این پدیده و اثربخشی آن را مستلزم ورود همه جانبه تمام دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط دانست و اظهار داشت: برخورد موثر با این پدیده، مستلزم عزم جدی و اقدامات طولانی مدت و اتخاذ برنامه‌های مدون و منسجم از طرف همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع مواد مخدر می‌باشد.

وی با انتقاد از صرف جمع‌آوری معتادان متجاهر و بازگشت مجدد آنان به جامعه، برنامه‌ریزی جامع و هدفمند در این خصوص را امری ضروری دانست.

دادستان تهران با تاکید بر عدم تغییر سیاست قوه‌قضاییه در برخورد با قاچاقچیان عمده مواد مخدر، ضرورت تداوم برخورد قاطع با این موضوع را از سوی دادستانی تهران و پلیس مورد تاکید قرار داد.

وی در عین حال اذعان کرد سیاست فعلی قوه قضاییه مساعدت به محکومان بابت ارتکاب جرایم خرد مواد مخدر و کسانی است که فاقد پیشینه کیفری بوده و در قاچاق مقادیر اندک مواد مخدر و روان‌گردان مرتکب جرم شده‌اند.

دکتر جعفری دولت‌آبادی با برشمردن مشکلات مواد مخدر همچون اجتماعی شدن اعتیاد، افزایش جمعیت کیفری زندان‌ها، شیوع اعتیاد در برخی مدارس و درگیر شدن زنان به این موضوع، لزوم برنامه ریزی مناسب در این زمینه‌ را مورد تاکید قرار داد.

آخرین وضعیت جمع‌آوری معتادان متجاهر

سردار کریمی جانشین پلیس فاتب، مبارزه با مواد مخدر را یکی از مشکلات اجتماعی تهران دانست و اظهار داشت: یکی از مطالبات مردم، جمع‌آوری معتادان متجاهر می‌باشد.

وی اعلام نمود در سال جدید برخی سازمان‌های ذی‌ربط به تعهدات خود در خصوص نگه‌داری معتادان متجاهر عمل ننمودند و همین امر موجب بازگشت 80 درصد معتادان متجاهر به خیابان ها شد.

جانشین فرمانده پلیس تهران از جمع‌آوری تعداد 5 هزار نفر معتاد متجاهر طی 2 ماه گذشته خبر داد و اعلام نمود: این نگرانی هم‌چنان وجود دارد که این افراد بدون اقدامات درمانی و حمایتی و توانمندسازی لازم مجدداً به خیابان‌ها باز گردند.

سردار کریمی با اعلام این که در تهران حدود پانزده هزار نفر معتاد متجاهر و دو هزار نفر کارتن خواب به ویژه در مناطق 1، 2 و 12 شهرداری تهران حضور دارند، جمع‌آوری آنان را مستلزم و همکاری تمام نهادهای ذی‌ربط دانست.

وی از دستگیری تعداد یازده هزار نفر معتاد طی هفت ماه گذشته در تهران خبر داد و با اشاره به تشکیل 24 هزار پرونده کیفری با موضوع مواد مخدر طی سال جاری، اظهار داشت: در این میان 570 نفر تبعه کشورهای خارجی دستگیر و از کشور طرد شدند.

نقش شهرداری در نگه‌داری و درمان معتادان

قدیمی نماینده شهرداری تهران، اعلام کرد: تلاش شده است برخی نقایص طرح‌های کنونی مرتفع گردد از جمله در صدد هستیم در مدت سه ماهی که معتادان در مراکز مرتبط با شهرداری تهران نگه‌داری می‌شوند، از نظر جسمی پاک گردند، اما نکته اساسی، مشکلات روحی و روانی معتادان است که تا پایان عمر با این افراد باقی می‌ماند.

قدیمی هم‌چنین از راه‌اندازی مرکز نگه‌داری برای افراد خود معرف و فاقد توانایی مالی با ظرفیت 200 نفر تحت عنوان «کانون راه یافتگان» در بزرگراه آزادگان خبر داد و در خصوص برنامه ریزی شهرداری تهران برای راه‌اندازی تعداد 44 مرکز بهاران با 4400 نفر ظرفیت، اظهار داشت: در حال حاضر 19 مرکز بهاران راه‌اندازی شده است.

انتقاد شهردار تهران از جمع‌آوری معتادان

قالیباف شهردار تهران با انتقاد از پروسه معیوب مقابله با مواد مخدر و روان‌گردان، اعلام داشت: ما در تمام این سال‌ها کارنامه قابل قبولی ارائه نداده‌ایم زیرا با روند رو به افزایش تعداد معتادان به ویژه از نوع متجاهر مواجه هستیم و لذا باید بررسی شود که کدام یک از کمپ‌ها یا مراکز تاسیس شده، از حیث کیفی فعالیت مثبت و قابل قبولی ارایه کرده‌اند.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی و بازبینی استانداردها، اعلام نمود که در دوره قبل هم تلاش شد نحوه فعالیت کمپ‌ها بررسی شود که این امر وجود مشکلات متعدد در کمپ‌ها را به اثبات رساند و بیانگر فرایند معیوب در درمان معتادان است؛ چرا که اجرای این شیوه بار مالی کلانی دارد در حالی که خروجی آن اندک بوده و احتمال بازگشت مجدد معتادان متجاهر به جامعه زیاد است.

قالیباف هدف از ایجاد مراکز بهاران را کانونی برای کارآفرینی و بازگشت معتادان به زندگی دانست و اعلام کرد: تا شش ماه آینده در شهرداری تهران، 6 هزار نفر معتاد در کمپ‌ها یا مراکز بهاران نگه‌داری خواهند شد.

در ادامه آذرنیا دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران اظهار داشت: وضعیت و شیوه فعلی پاسخگوی مشکلات کنونی نبوده و باید در جهت افزایش ظرفیت‌ها و بهره‌گیری از روش‌های علمی حرکت کرد.

جعفری با اعلام این که جمع آوری معتادان متجاهر به معنای حذف مشکل اعتیاد نیست، ضمن تاکید بر ضرورت جمع‌آوری معتادان متجاهر افزود: امروزه شهرهای ما چهره خوبی ندارد و مردم در خیابان‌ها با متکدیان، دست فروشان و معتادان مواجه می‌شوند این در حالی است که نظام جمهوری اسلامی مبنی بر مردم سالاری دینی است که برای اداره امور اجتماعی دارای برنامه است.

وی از پلیس خواست طرح جمع‌آوری را در خصوص اماکن ویژه و موارد حاد ادامه دهد و در ذکر مثال به مرکزی در محله هرندی تهران اشاره کرد که افراد زیادی را که با هم نامحرم‌اند در خود جای داده است.

دادستان تهران افزود دادستانی تهران با درمان معتادان مخالف نیست و جمع آوری معتادان به منزله نفی اقدامات درمانی، حمایتی و توانمندسازی نمی‌باشد.

وی از خزایی سرپرست دادسرای مواد مخدر خواست با تشکیل تیمی‌هایی متشکل از نمایندگان دیگر دستگاه‌ها،‌ به طور سرزده از مراکز نگه‌داری معتادان متجاهر بازدید کرده و کارایی این شیوه را ارزیابی کند.

ارسال نظر: