اسماعیلی در مناظره بررسی عملکرد دولت:

در برجام هیچ دستاوردی نداشتیم

کدخبر: 2070209

استاد دانشگاه گفت: دولت سیاست دوگانه برجام و جنگ را درست کرد تا مردم از ترس جنگ، برجام را بپذیرند ولی در برجام هیچ دستاوردی نداشتیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: مناظره بررسی عملکرد دولت یازدهم با عنوان «رد یا قبول» به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و با حضور محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل، محمدمهدی اسماعیلی استاد دانشگاه، صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران و محمد زارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات در دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد مهدی اسماعیلی استاد دانشگاه در این مناظره گفت: نوع نگاه رئیس جمهور در انتخاب مهم‌ترین وزیر داخلی یعنی وزیر کشور باعث شد وضعیت ضعیفی در کشور در امور داخلی ایجاد شود.

محمدمهدی اسماعیلی استاد دانشگاه تهران عصر امروز در مناظره بررسی عملکرد دولت یازدهم با عنوان «رد یا قبول» به همت اتحادیه انجمن‌ دانشجویان مستقل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: عقبه حزبی و فعالیت‌های آقای روحانی به لحاظ سابقه حضور در نظام روشن است.

وی ادامه داد: ایشان سابقه روشنی از فعالیت‌های قبل از انقلاب دارند و از شخصیت‌های مؤثر بودند و به روشنی ادبیات سیاسی امام راحل را منتقل کردند. سابقه حضورشان در ادوار مجلس و عضویت در جامعه روحانیت مبارز تهران نشاندهنده گرایش سیاسی وی است. آقای روحانی با این سابقه در انتخابات حاضر شدند و توانستند رقبای دیگر را پشت سر بگذارند و رئیس‌جمهور شوند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آقای روحانی در زمان ریاست جمهوری ثقل کار خود را در حوزه سیاست خارجی بست، بیان داشت: ایشان با شعار اینکه اگر مشکل سیاست خارجی را حل کنند همه مشکلات حل می‌شود، وارد عرصه شد و با گذاشتن آقای رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور مفاهمه ایجاد کرد. امروز همین دوستانی که از جریان اصلاحات نقد می‌کنند مهمترین نقطه ضعف سیاست خارجی را حضور استانداران با سن بالا و بازنشسته می‌دانند.

اسماعیلی اضافه کرد: نوع نگاه رئیس‌جمهور در انتخاب مهمترین وزیر امور داخلی باعث شد وضعیت داخل کشور وضعیتی ضعیف باشد. تیمی که در دولت و در وزارت امور خارجه مشغول به کار هستند به لحاظ علمی چیز خوبی هستند. آقای ظریف شخصیتی بین‌المللی و شناخته شده و مورد اعتماد حاکمیت رهبر است.

وی بیان داشت: در ابتدای دولت آقای احمدی‌نژاد که آقای ظریف به عنوان نماینده ایران در نیویورک به سر می‌برد با اشاره رهبر در آنجا مانده بود. این انتخاب، انتخاب خوبی بود اما اتفاقی که رخ داد این بود که باید تاریخ بگذرد تا بسیاری مسائل مشخص شود. دیدگاه آقای ظریف و روحانی با هم متفاوت بود. کاش آنچه اتفاق می‌افتاد همان دیدگاه آقای ظریف بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آقای روحانی علیرغم سابقه در حوزه سیاست خارجی و مسئولیت تیم مذاکره کننده در دولت آقای خاتمی و گفته‌های خود در کتاب ایشان که غربی‌ها قابل اعتماد نبودند به آنها اعتماد کرد. جدا این میزان اعتماد به آمریکا از سوی آقای رئیس‌جمهور موجب حیرت است.

اسماعیلی در مورد عملکرد دولت در سیاست خارجی ادامه داد: چطور می‌شود به دولت آمریکا اعتماد کرد و همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد سیاست خارجی گذاشت. بیش از یک سال است برجام به پایان رسیده است. ایشان همه چیز را موکول به برجام کرد. این پرسش ایجاد می‌شود یک سال از برجام گذشته. چه گشایشی رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور در حوزه اقتصادی به هم ریخته است و رکود بیداد می‌‌کند، اظهار داشت: هنوز موضع اول صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور برجام است. دوگانه سیاسی برجام و جنگ را برای مردم درست کردند تا مردم از ترس جنگ به برجام رضایت دهند. آقای روحانی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم این دوگانگی را قبول ندارند.

این استاد دانشگاه گفت:‌در حوزه سیاست خارجی متاسفانه علیرغم وجود این تیم خوب به دلیل نگاه خوش‌بینانه به آمریکا و کشورهای غربی تقریبا هیچ دستاوردی نداشته‌ایم.

اسماعیلی خطاب به فومنی یکی از شرکت‌کنندگان در مناظره که طی اظهاراتی گفته بود نظام اجازه اظهار نظر در پرونده‌های مهم را به منتقدین نمی‌دهد، اظهار داشت: این صحبتی که آقای فومنی کردند یک اتهام است. مگر در جنگ تحمیلی و در آستانه عملیات کربلای 5 نهضت آزادی به امام نامه ننوشت و سیاست ادامه جنگ را زیر سؤال نبرد!

وی ادامه داد: به نظر حرف اشتباهی است که هیچ اظهارنظری از سمت مخالفان اتقاق نمی‌افتد. این روزها در مورد سوریه اختلاف دیدگاهی در سیستم حاکمیتی وجود دارد اما در همه جای دنیا یک فصل‌الخطاب است که صحبت نهایی را می‌کند و در اینجا رهبری تصمیم نهایی را می‌گیرد. اینکه امنیت ما حفظ شده مرهون این سیاست‌هاست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امروز دوست و دشمن اذعان دارند که جمهوری اسلامی در سیاست‌های منطقه‌ای موفق بوده‌‌ است، تصریح کرد: در مورد عملکرد اقتصادی دولت نیاز به دقایقی صحبت کردن نیست. 2 دقیقه نیز کافی است. کنترل تورم را ستایش می‌کنم اما یک رکود گسترده در کشور حکمفرما شده است. نشانه‌های رکود، بیکاری گسترده است. در حوزه مدیران اقتصادی به جای ترمیم آنها دست روی جاهای دیگر گذاشته‌اند. آقای نعمت‌زاده نمی‌تواند 5 وزارتخانه ادغام شده را اداره کند. مسئولیت را به یک پیرمرد بالای 70 سال داده‌اند.

اسماعیلی با اشاره به مسکن مهر بیان داشت: آقای آخوندی در ابتدای حضور در دولت از مسکن اجتماعی صحبت کردند. اگر یک واحد مسکن اجتماعی ساخته و تحویل داده شده است آدرسش را به ما بدهید. در طرح تحول سلامت 20 هزار میلیارد کسری دارند. این پول را دولت به یکسری از پزشکان داده‌اند. یک پزشک در منطقه محروم ماهیانه 75 میلیون کارانه می‌گیرد. پزشک دیگری در بیمارستان امام خمینی تهران 500 میلیون کارانه می‌گیرد. چنین تبعیضی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

وی گفت: این وضعیت نشان می‌دهد سیاست‌گذری‌ها اثرات بدی دارند و امید را در جوانان به ناامیدی تبدیل می‌کنند. اشکالات دولت از حوزه مدیریت منابع انسانی مغرض است. مگر قحط‌الرجال است این همه بازنشسته به کار بازگشته‌اند؟ با این دولت پیر نمی‌توان توقع کارهای بزرگ داشت. سیاست آقای روحانی سیاست وادادگی است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به آقای فومنی که به آیت‌الله مصباح یزدی نقدی داشتند، تصریح کرد:‌در مورد آقای مصباح یزدی اسمی آورده شد. ایشان از تئوریسین‌های انقلاب است. شاید هم اشتباه کند. از پیشکسوتان انقلاب و بنیانگذاران جامعه مدرسین هستند و به تعبیر رهبر انقلاب مطهری زمان است.

ادامه دارد ...

ارسال نظر: