هاشمی رفسنجانی در دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین:

همیشه بوسنی را دروازه ورود به اروپا می‌دانستیم

کدخبر: 2070608

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این مطلب که همیشه بوسنی را دروازه ورود به اروپا می‌دانستیم، گفت: امیدواریم این دروازه از هر جهت آمادگی داشته باشد و ظرفیت ورود مسافران و تاجران را در خویش ایجاد نماید.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هاشمی رفسنجانی، عصر امروز در دیدار آقای باقر عزت بگوویچ، رئیس شورای ریاست جمهوری کشور بوسنی و هرزگوین، با اظهار امیدواری برای عمیق‌تر شدن همدلی و همکاری، گفت: ظرفیت همکاری‌های ایران و بوسنی و هرزگوین بالاست و همین سفر شما می‌تواند پایه‌های روابط را تحکیم نماید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این دیدار با یادآوری دوران سخت جنگ‌های سه کشور بوسنی‌وهرزگوین، صربستان و کرواسی و با اظهار خوشحالی از پایان درگیری‌ها، گفت: خرسندیم که با عقلانیت، نگذاشتید کینه‌ها در رفتار و گفتار شما سایه اندازد.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این مطلب که «همیشه بوسنی را دروازه ورود به اروپا می‌دانستیم»، گفت: امیدواریم این دروازه از هر جهت آمادگی داشته باشد و ظرفیت ورود مسافران و تاجران را در خویش ایجاد نماید.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم علی عزت بگوویچ و تلاش‌هایی که برای خاموش کردن آتش جنگ داشت، گفت: جای خوشحالی است که شما در مسیر برنامه‌های ایشان حرکت می‌کنید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری خاطره بدرقه مرحوم علی عزت بگوویچ، در زمان دولت سازندگی گفت: در‌‌ همان ساعاتی که به سوی فرودگاه می‌رفتیم، تیم فوتبال شما در ایران مسابقه داشت که ما هم هر دو از ماشین پیاده شدیم و به طرف تماشاگران فوتبال در خیابان رفتیم که سرود ملی شما را با شور و هیجان می‌خواندند.

هاشمی رفسنجانی، با بیان این جمله که «ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با بوسنی و هرزگوین ندارد»، گفت: براساس ظرفیت‌های کشور خود برای گسترش همکاری‌ها برنامه‌ریزی کنید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تشریح شرایط ایران برای همکاری با جامعه بین‌الملل، به ویژه کشورهای اسلامی، گفت: بر اساس قانون اساسی می‌توانیم روابط با کشور شما را گسترش دهیم و این خواسته بخش خصوصی و مردم ایران نیز هست.

باقر عزت بگوویچ در این دیدار، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان «قهرمان صلح جهان اسلام» یاد کرد و گفت: یکی از آرزو‌هایم سفر به ایران و دیدار جناب‌عالی بود که خدا را شکر، شما را دیدم و سفرم نیز با رفتن به اصفهان تکمیل خواهد شد.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، با اشاره به کمک‌های نظام جمهوری اسلامی و مردم ایران در زمان جنگ به بوسنی و هرزگوین، گفت: ملت و مسؤولان بوسنی و هرزگوین هیچ‌وقت محبت‌های ایران را در آن سال‌ها فراموش نخواهند کرد.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، با تأکید بر ثبات امنیت ایران در منطقه بحرانی خاورمیانه، این حالت را مرهون همدلی ملت و نظام دانست و گفت: امیدواریم به کمک ایران و جامعه جهانی، نا‌امنی‌های منطقه از بین برود که باعث بدنامی مسلمانان و اسلام می‌شود.

وی، جنگ ناخواسته را در مقاطعی همزاد مردم بوسنی و هرزگوین دانست و گفت: سرانجام آن ترس و دلهره تمام شد و امروز با هم و برای تقویت پایه‌های کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی تلاش می‌کنیم.

باقر عزت بگوویچ با ابراز خرسندی از رفاه و راحتی زندگی مردم، نسبت به سیستم پیچیده تصمیم‌گیری‌ها گلایه کرد و با ارائه گزارشی از روند پیوستن کشور متبوع خویش به اتحادیه اروپا، گفت: تلاش ما برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه است، چون با تجربه سال‌ها جنگ می‌گوییم که هیچ چیز با جنگ و خونریزی به دست نمی‌آید.

وی در پاسخ به سؤال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که «اوضاع کشاورزی چگونه است؟»، گفت: از نیمی از زمین‌های قابل کشاورزی استفاده می‌کنیم، در حالی که نیمی از نیازهای غذایی را وارد می‌کنیم که باید برای این مسأله، فکری کنیم.

باقر عزت بگوویچ، در خصوص مهاجران دوران جنگ، گفت: نیمی از مهاجران برگشتند و مسأله دیگر ما رسیدگی کامل به اوضاع زندگی جانبازان و خانواده‌های شهداست که حتی بودجه‌های آموزشی را برای آن‌ها هزینه می‌کنیم.

وی در خصوص زیربناهای تخریب شده نیز گفت: به خاطر عمق خرابی‌ها، به زیرساخت‌های مدرن توجه کردیم، مثلاً برای حمل‌ونقل‌های ریلی و جاده‌ای، به جای تعریض جاده‌های موجود، به سوی حفر تونل‌ها رفتیم.

همچنین دوتن از خانم‌های عضو هیأت و از مشاوران دو عضو دیگر شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، با ابراز رضایت از سفر به ایران، اظهار امیدواری کردند که شاهد گسترش روابط دو کشور باشیم.

ایگور سراداک، وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین نیز دوره اخیر را فرصتی مناسب برای تقویت همکاری‌ها دانست و گفت: ملت و مسؤولان بوسنی و هرزگوین علاقه خاصی برای گسترش روابط با ایران دارند.

همچنین ایشان با یادآوری توافقات خویش با همتای ایرانی، ظریف، گفت: تصمیم ما تلاش برای تأمین منافع دو کشور در قالب اقدامات سیاسی است.

ارسال نظر: