حجت الاسلام پناهیان:

چطور باید علم نافع در دانشگاه درونی شود؟

کدخبر: 2070910

حجت الاسلام پناهیان گفت: مسئولان دانشگاه ها باید فکر کنند که چطور علم نافع در دانشگاه درونی شود، برای اینکه کسی به عنوان یک دانشمند در جامعه مفید باشد باید تفکرش را داشته باشد

به گزارش « نسیم آنلاین »، حجت الاسلام پناهیان در مراسم هم اندیشی اساتید و نخبگان نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ​شهید بهشتی طی سخنانی درباره این موضوع که چه کنیم دانشگاه برای ما مفید واقع شود، توضیح داد: طبیعتا سلامتی روح و روان مردم جامعه از برکات مفید بودن جمع دانشگاهی و علمی است.

وی در ادامه افزود: حضرت علی (ع) درباره اهل تقوا میفرمایند که اینها گوش خود را وقف علم و جامعه می کنند یعنی افراد متقی وقتی بخواهند برای جامعه نافع باشند طبیعتا در مقام کسب علم هم باید به دنبال علم نافع باشند.چنین چیزی باید تبدیل به فرهنگ در جامعه دانشگاهی شود.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مسئولان دانشگاه ها باید فکر کنند که چطور علم نافع در دانشگاه درونی شود، گفت: برای اینکه کسی به عنوان یک دانشمند در جامعه مفید باشد باید تفکرش را داشته باشد که چه چیز برایش در زندگی مفید است. البته ما یک مقدار در تبلیغ دین زیادی عاطفی، ایمانی و اخلاقی برخورد کرده ایم. دین مجموعه ای از اخلاق، ایمان و عواطف نیست محور دین عمل و برنامه عملی داشتن است.

وی با تأکید براینکه بنده خودم عمل گرایانه با دین برخورد می کنم، افزود: برداشت کلی ام این است که ما یک مقدار ایمان ، عواطف و اخلاق زده هستیم درحالیکه اولیا خدا اینطور نبودند ایمان مکرر در روایات با عمل صالح یکی دانسته شده است، آنچه روح انسان را اعتلا می بخشد حساب گرایانه و با برنامه عمل کردن است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه ما ایمان داریم اما عادات رفتاری غلط داریم و این ولنگاری در اوقات و مفید نبودن زندگی را با نظام تشویق و تمرین نمره ای در دوران زندگی تمرین می کنیم. ما الان در حوزه ای که فعالیت می کنیم با مشکل تنبلی طلبه ها روبه رو هستیم. ما اگر عادات غلط داشته باشیم ایمان و اخلاق را در خدمت توجیه رفتار غلط خود قرار می دهیم.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه رهبری بر تولید ثروت در جامعه بارها تأکید کردند، توضیح داد: دانشجویی که بخواهد برای جامعه مفید باشد اول باید خودش طوری زندگی کند که حاضر نباشد وقت خود را هدر دهد و سبک زندگی اش مشکل داشته باشد.

وی اظهار داشت: اگر ما می بینیم گاهی دانشگاه ها در پژوهش ها و نیروهایی که تربیت می کنند زیاد به حال جامعه مفید نیستند این معضلات ریشه فرهنگی دارد که ما اساسا زیاد مفید زندگی کردن را تمرین نکردیم وی با تأکید براینکه فرق ما مومنین با مومنین ماتریالیست این است که همه واقعیت ها را می بینیم، افزود: آنها بخشی از ظواهر حیات دنیا را می بینند ما می دانیم همه ذرات تسیبح خدا را می گویند. پس اگر ما می خواهیم دانشگاه برای دانشجو مفید باشد باید ما خودمان طوری رفتار کنیم که این اتفاق بیافتد که این هم از دبستان باید اتفاق بیافتد.

وی با بیان اینکه ما باید دانشجوهایی تربیت کنیم که حب مقام نداشته باشند، اظهار داشت: افرادی مثل دکتر حسابی، دکتر قریب و... ازاین دست نیستند اگر کسی حب مقام داشته باشد نمی تواند خدمت کند چرا که به چیزهای دیگر می خواهد بپردازد.پس دانشجو باید گوشش را وقف علم نافع کند و وقتش را برای کارهای مهم انجام دهد.

پناهیان اظهار داشت: کسی که می خواهد برای جهانش مفید باشد اول باید مراقبت کند و حساس باشد که چه چیزهایی را دریافت می کند ما متأسفانه فرهنگ سالی یک بار محاسبه را هم نداریم قرآن و توبه و ... بدون محاسبه نفس امکان ندارد فردی که سعی می کند برای خودش مفید باشد، کسب علم کند و حساب شده عمل کند برای وقت و حس دیگران هم ارزش قائل می شود. تا زمانی ما اینکارها را انجام ندهیم برون دادمان مفید نخواهد بود.

وی با بیان اینکه نکته دیگر ما برای اینکه برای جامعه مفید واقع شویم باید این مفید بودن را مهم تلقی کنیم، گفت: برخی افراد عادات رفتاری خوبی ندارند نباید به سرعت افراد را به بی ایمانی وبی عاطفگی معنوی و بداخلاقی وبرخورداری از صفات رذیله متهم کرد رفتارهای غلط برخی افراد غالبا نتیجه عادات بد است.

وی در ادامه افزود: زمانی که فردی فهمید باید مفید زندگی کند باید دریابد که جامعه برایش امری ناموسی است ما در جامعه بیش از آنچه که باید سیاست زده شده ایم برخی مباحث در فضای سیاست زدگی و دو قطبی مطرح می شود که باعث می شود فرهنگ دفاع از منافع ملی از بین برود.

پناهیان اظهار داشت: تا زمانی که این مسائل فرهنگ سازی نشود نمی توانیم ما به نتیجه مورد نظر برسیم بنابراین ما باید یک خط قرمزهایی را رعایت کنیم، خیلی حرف ها برای سیاسیون وجود دارد خیلی بی ادبی ها ما بین سیاسیون می بینیم و خیلی هم عادی شده است.

وی در انتهای صحبت های خود گفت: کاری کنیم که دانشجویان یادبگیرند که نخست برای خود مفید بوده و سپس برای جامعه مفیدباشند مشارکت سازمانی دراینجا خیلی اهمیت دارد.

ارسال نظر: