ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف و معلم:

راه‌حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره صورت خواهد گرفت/ تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست

کدخبر: 2071033

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: راه‌حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره صورت خواهد گرفت و تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست.

به گزارش « نسیم آنلاین » فارس نوشت:: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (جمعه) در نشست خبری مشترک با همتایان خود ضمن قدردانی از برگزاری این نشست گفت: گفت‌وگوهای خوبی امروز برگزار شد.

وی گفت: روابط دوجانبه ایران و روسیه در وضعیت مناسبی قرار دارد و امروز در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایران و روسیه ارتباطات بسیار نزدیک و صمیمی برقرار کردند و این ارتباطات به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان خواهد بود.

ظریف افزود: در بحث دوجانبه و سه جانبه گفت‌وگوهایی با ولید معلم و لاوروف داشتیم بر اصول حاکم بر دیدگاه سه کشور در مورد سوریه که استقلال سیاسی دولت سوریه، احترام به رای مردم سوریه و پذیرفتن تصمیم نهایی با مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان است که همواره مبنای برخورد ما با موضوع سوریه بوده است.

وی گفت: تلاش همه جانبه برای رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه و توقف درگیری‌ها تأکید کردیم و معتقدیم بحران سوریه تنها از مسیر سیاسی قابل حل خواهد بود و ضمن تأکید بر مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری راه‌حل سوریه از طریق گفت‌وگوی مردم شکل خواهد گرفت.

وزیر خارجه افزود: راه‌حل بحران سوریه تنها پشت میز مذاکره صورت خواهد گرفت. ایران همواره بر آتش بس همه جانبه در سوریه اصرار داشته و معتقدیم راه‌حل نظامی نیست و بر مبارزه همه جانبه با تروریسم و کمک به حرکت انسان دوستانه برای کاهش آلام مردم سوریه، ضرورت بی طرفی در ارسال کمک‌های انساندوستانه و ... تأکید کرده‌ایم. ضرورت مقابله با استفاده تروریست‌ها از سپر انسانی برای پیشبرد اهداف تروریستی‌شان که متاسفانه هم در نقاط مختلف سوریه اتفاق افتاده و هم امروز در موصل و نقاط دیگر استفاده می‌شود و این واقعیت که مبارزه با تروریسم یک مبارزه جهانی و نیازمند اراده سیاسی است و متاسفانه این اراده سیاسی کماکان مشاهده نشده است و چنانچه این اراده سیاسی شکل بگیرد امکان برخورد با این پدیده صورت خواهد گرفت.

وی گفت: نیاز به همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم است و کشورهایی که ادعای مبارزه با تروریسم دارند. حمله برای آزادسازی موصل نباید منجر به سرازیر شدن تروریست‌ها به سایر مناطق عراق و سوریه بشود. حتما تلاش برای مقابله با تروریسم باید همه جانبه باشد برای جلوگیری از این خطر جدی، منطقه‌ای و جهانی.

وی گفت: بحث‌هایی که امروز صورت گرفت نشانگر تلاش این کشورها برای مقابله با تروریسم و تأکید بر ضرورت یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه خواهد بود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سؤالی نیز عنوان کرد: آنچه که برای همه کشورها ضرورت دارد پذیرفتن این واقعیت است که تروریسم برای هیچ کس منافعی به همراه نخواهد داشت.

ظریف در پاسخ به سؤالی گفت: طرفداران تروریست‌ها کماکان معتقدند از تروریسم برای اهداف سیاسی می‌‌توان استفاده کرد. یک مسئله غیرقابل قبول بودن استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی و یک مسئله ناممکن بودن استفاده از تروریسم برای اهداف سیاسی است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: حامیان تروریست‌ها بهتر است این واقعیت را بپذیرند که تروریسم ابزار خوبی برای رسیدن به اهداف سیاسی نیست.

ارسال نظر: