عربستان بار دیگر به عنوان عضو شورای حقوق بشر انتخاب شد/ روسیه رای نیاورد

کدخبر: 2071069

عربستان سعودی مجددا به عنوان یکی دیگر از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: کشورهایی نظیر عربستان، عراق، چین، مصر، مجارستان، ژاپن، کوبا، آفریقای جنوبی، روآندا، انگلیس، آمریکا، تونس و کرواسی به عنوان اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب شدند.

شورای حقوق بشر سازمان 47 عضو دارد که یک سوم اعضای آن هر سال باید مجددا رای گیری و انتخاب شوند.

عربستان در حالی دوباره به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل انتخاب می‌شود که عضویت این کشور به شورای حقوق بشر و حتی انتخاب آن به عنوان رئیس این نهاد در سال 2015 ابتدا بهت و تعجب، سپس خشم نهادهای مستقل حقوق بشری را بر انگیخته بود و واکنشهای زیادی را به دنبال داشت.

هیلل نویر، مدیر اجرایی سازمان غیر دولتی دیده بان حقوق بشر گفته بود: این شرم آور است که سازمان ملل متحد کشوری مانند عربستان سعودی را برای ریاست این گروه انتخاب کرده است.

وی همچنین گفته بود، دلارهای نفتی و سیاسی کاری حقوق بشر را شکل می‌دهد. فریبکاری و بیشترین ضربه وارده به اعتبار نهادی که پایبندی به اصول اخلاقی سازمان ملل متحد را نشان می‌دهد این است که عربستان سعودی در سال ٢٠١٣ عضو آن شده است، عربستانی که با آن همه فجایع ضد بشری چه در داخل کشور خود بر ضد حقوق اقلیت‌ها و زنان و چه در بیرون در مرزهای کشور خود بر ضد مردم یمن وضعیتش برای همه دنیا مشخص است.

سازمان دیده بان حقوق بشر نیز پیش از این کاندیداتوری عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر را به دلیل حمله به غیرنظامیان در یمن مغایر با اصول و استانداردهای این شورا اعلام کرده بود. دیده بان حقوق بشر از کاندیداتوری کشورهایی مثل چین و مصر نیز به دلیل وضعیت نامناسب حقوق بشری در این کشورها انتقاد کرده بود.

براساس گزارش راشا تودی، روسیه که یکی از اعضای شورای حقوق بشر است نتوانست آرای لازم را برای در اختیار گرفتن مجدد کرسی خود در این شورا بدست آورد. از سال 2006 این برای اولین بار است که مسکو کرسی خود را در شورای حقوق بشر از دست میدهد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به عنوان جانشین کمیسیون حقوق بشر اختلاف برانگیز این سازمان‌، که منحل شد عمل می‌کند.

ارسال نظر: