سخنگوی ستاد اربعین با حضور در «نسیم‌آنلاین» مطرح کرد:

اختصاص ۱۰ رام قطار در روز برای زائران اربعین/ امکان استفاده از کارت‌های بانکی ایرانی در خاک عراق فراهم شده است

کدخبر: 2071320

سخنگوی ستاد اربعین با حضور در «نسیم آنلاین»، ضمن تشریح آخرین تصمیمات اتخاذ شده در این ستاد، توصیه های کاربردی برای حضور منظم تر زوار در این مراسم باشکوه را ارائه کرد.

گروه جامعه « نسیم آنلاین »: حمیدرضا گودرزی سخنگوی ستاد اربعین با حضور در خبرگزاری « نسیم آنلاین » به سوالات خبرنگاران در خصوص برگزاری مراسم اربعین و ثبت نام زائران اربعین حسینی داد و به گفت‌و‌گو پرداخت.

حمیدرضا گودرزی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی «نسیم‌آنلاین» اظهار کرد: در سال ۹۴ با وجود زمان اندک و تمام فراز و نشیب‌ها به خوبی کار ستاد اربعین انجام گرفت وسال گذشته با همه کمبود‌ها و نواقص حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زائردر مدت ۱۰ روز به عتبات عالیات رفتند.

وی افزود: زیر ساخت‌های موجود در دو استان خوزستان و ایلام در پیک زمانی ۱۰ روزه جوابگوی این تعداد نبود اما با همه کاستی‌ها کار انجام گرفت و کمترین مشکلی وجود نداشت.

گودرزی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در سال جاری موضوع اعزام به حج وجود نداشت قطعا همه افراد برای حضور و شرکت در مراسم اربعین اقدام می‌کنند.

در سال ۹۴ وی ادامه داد: هیئت وزیران دستوری را به وزارت کشور ابلاغ کرد تا ستاد مرکزی شکل بگیرد و بر همین اساس در سال گذشته ستاد شکل گرفت و ۱۵ کمیته کاری برای آن در نظر گرفته شد.

سخنگوی ستاد اربعین گفت: کمیته امنیتی انتظامی برعهده نیروی انتظامی قرار داده شد و کمیته هماهنگی سیاسی و کنسولی نیز بر عهده وزارت امور خارج گذاشته شد.

وی افزود: کمیته اطلاعاتی بر عهده وزارت اطلاعات، کمیته فرهنگی و اموزشی بر عهده بعثه مقام معظم رهبری، کمیته اطلاع رسانی و مستند سازی بر عهده سازمان صدا و سیما، کمیته مشارکت‌های مردمی و اسکان و تغذیه بر عهده ستاد بازسازی عتبات و کمیته اعزام نیز بر عهده سازمان حج و زیارت گذاشته شده است.

گودرزی ادامه داد: کمیته حمل و نقل بر عهده سازمان راهداری کشور، کمیته زیرساخت بر عهده معاون عمرانی وزیر کشور، کمیته بهداشت و درمان بر عهده وزارت بهداشت و درمان، کمیته امداد و نجات بر عهده سازمان جمعیت هلال احمر کشور و همچنین کمیته استانی که متشکل از استانداران می‌باشد تشکیل شده و هر کدام وظایفی را بر عهده دارند.

وی اذعان داشت: همچنین کمیته خدمات شهری نیز تشکیل شده که شهرداری تهران و کلان شهر‌ها این کمیته را بر عهده دارند.

تاکنون 16 گودرزی گفت: مکان برای صدور ویزا با هماهنگی با سفیر جمهوری عراق مشخص شده و ۴ مکان در حال حاضر ویزا صادر می‌کنند و در همین روز‌ها ۱۲ نقطه دیگر هم به آن اضافه می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۴ نقطه مکان برای صدور ویزا هماهنگ شده که فعال است که در تهران سفارت عراق، کنسولگری مشهد، کنسولگری کرمانشاه و همچنین اهواز ویزا صادر می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۲۰۰هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: برخی آژانس‌ها نیز مجوزهایی را از سازمان حج و زیارت دریافت می‌کنند و دو شرکت هستند که کار ثبت نام زوار را انجام می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: ثبت نام در سایت سماح برای مردم بهتر است چرا که می‌توانند پیگیر کارهای خود شوند و یک سازمان رسمی می‌باشد و چندین سال است که کار اعزام زائران را انجام می‌دهد و تردد آن‌ها با این روش راحت‌تر خواهد بود.

گودرزی تاکید کرد: زوار باید ۴۰ دلار بابت ویزا، ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بابت بیمه، ۶ هزار تومان برای هلال‌احمر و درمجموع ۳۵ هزار تومان پرداخت کنند و اگر مبلغی اضافه شود غیرقانونی است.

وی افزود: تاکنون بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و بالغ بر ۱۰ هزار نفر هم ویزاهای خود را دریافت کرده‌اند.

گودرزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ویزا‌ها از زمان صدور تا سه ماه اعتبار دارد؟ گفت: ویزا‌ها یک ماهه صادر می‌شود و از ۲۰ محرم تا ۲۰ صفر ویزا مختص اربعین می‌باشد و زائران ۲۰ روز زمان ماندگاری و انجام زیارت را دارند و بعد از اتمام این دوره بلافاصله باید کشور عراق را ترک کرده و به ایران بازگردند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مرز سومار هم برای تردد زائران اماده می‌شود؟ افزود: درمرز سومارترددی وجود ندارد زیرا زیرساخت‌های لازم در این منطقه آماده نیست و به همین دلیل از دستور کار ستاد اربعین خارج شده است.

وی بابیان اینکه ستاد اربعین به دنبال کار باکیفیت توأم با امنیت برای زائران کربلا است، افزود: سه مرز مهران در ایلام، شلمچه در خرمشهر و چذابه در دشت آزادگان خوزستان برای زائران باز است و می‌توانند از این مرز‌ها در زمان تعیین‌شده از ۲۰ محرم تا ۲۰ صفر عبور کنند.

تردد زوار غیرایرانی فقط از مرز شلمچه

سخنگوی ستاد اربعین گفت: زوار اتباع خارجی از مرز شلمچه عبور خواهند کرد و همه کشور‌ها به دلیل امنیت بالایی که در ایران وجود دارد تمایل دارند تا برای حضور در مراسم اربعین از مرز ایران عبور کنند و وارد خاک عراق برای زیارت امام حسین (ع) بشوند.

وی با بیان اینکه جاده‌های استان ایلام دارای پیچ‌وخم و کوهستانی هست و ظرفیت خاص خود را دارد بنابراین نباید زائران از یک مرز برای تردد استفاده کنند تا با مشکل مواجه نشوند، افزود: در سال گذشته از ۱۰۰ درصد ظرفیت‌ها ۶۰ درصد در مرز مهران استان ایلام استفاده شد اما امسال استان‌ها تقسیم شدند تا ظرفیت‌ها در همه‌جا مورداستفاده قرار گیرد و تردد زوار با سهولت انجام شود.

گودرزی ادامه داد: اگر همه زوار بخواهند از مرز مهران در استان ایلام استفاده کنند این موضوع تبعات مختلفی را در کشور ایجاد می‌کند و قطعا این میزان زیرساخت هم در این استان وجود ندارد و جاده‌ها جوابگوی این تعداد زائر نیست بنابراین زوار برای تسهیل و سهولت در ترددشان از مرزهای دیگر نیز استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: زیرساخت مرزهای چذابه و مهران و دشت آزادگان آماده شده تا زوار از این بخش‌ها برای حضور در مراسم اربعین حسینی عبور کنند.

سخنگوی ستاد اربعین از مردم خواست تا برای مانع شدن از بروز ترافیک‌های شدید و همچنین سوانح و حوادث رانندگی و تصادفات از همه مرز‌ها برای عبور ستفاده کنند. صدور ویزا در مرز وجود ندارد.

گودرزی اذعان داشت: در زمینه حضور و تعداد زوار در سال جاری تخمین و برآورد بر روی تعداد بیش از ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت است.

وی اذعان داشت: به هیچ عنوان در سر مرز‌ها به کسی ویزا داده نمی‌شود و اجازه خروج از مرز‌ها به افراد بدون ویزا نیز داده نخواهد شد چرا که در کمیته امنیتی بررسی شده و افراد بدون ویزا به کشور بازگردانده می‌شوند بر همین اساس از مردم تقاضا داریم از زمان کنونی برای دریافته ویزا اقدام کنند.

سخنگوی ستاد اربعین تاکید کرد: زائران به صورت گروهی حرکت کنند چرا که با این روش استفاده از ظرفیت ناوگان‌ها برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و به زائران گروهی خدمات و اطلاع رسانی بهتر و بیشتر عرضه می‌شود.

وی در خصوص زیرساخت‌ها گفت: مواکب‌ها مردمی هستند و در سال سال گذشته حدود ۲۰۰ موکب در مرز شلمچه وجود داشت و امسال به ۳۰۰ موکب رسیده است. همچنین در زمینه موکب‌ها ساماندهی‌هایی در حال شکل گیری است.

گودرزی افزود: مخابرات زیرساخت‌های خود را آماده کرده است تا زائران بتوانند از خط‌های ایرانی در عراق استفاده کنند و ناچار نشوند خط‌های عراقی را تهیه کنند.

سخنگوی ستاد اربعین گفت: در راستای تامین رفاه زائران اربعین حسینی با هماهنگی بانک‌های کشور دستگاه کارت خوان در مسیرتردد زوار و حتی در کشور عراق نصب می‌شود.

سخنگوی ستاد اربعین گفت: با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی امکاناتی برای زائران فراهم شده تا در طول مسیر و حتی کشور عراق بتوانند از دستگاه کارت خوان استفاده کنند و تمام بانک‌ها در این زمینه حضور خواهند داشت و بیشترین تمرکز برای پول‌های عراقی در نجف و کربلا می‌باشد و سایر دستگاه‌ها پول ایرانی ارائه می‌دهند.

گودرزی در پایان گفت: برای تسهیل در کار‌ها و خدمات رسانی به زائران کربلا سیستم خودپرداز نیز وجود دارد تا زوار آسوده خاطر باشند.

حمیدرضا گودرزی اظهار کرد: نیروی انتظامی با همراهی و همکاری دستگاه‌های دیگر از جمله وزارت کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت اطلاعات، نیروی قدس، ارتش، وزارت امور خارجه سازمان حج و زیارت در زمینه تامین امنیت زائران اربعین اقدامات لازم را انجام می‌دهند تا زوار به سلامت بازگردند.

وی افزود: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین امنیت در هر حوزه‌ای از جمله راه تمام توان خود را بکار گرفته و تاکنون نیز گام‌های موثر و مطلوبی را برداشته است.

استفاده حداکثری از سیستم تردد ریلی

سخنگوی ستاد اربعین گفت: هماهنگی‌ها صورت گرفته تا از سیستم ریلی نیز برای جابه جایی زائران استفاده شود تا بار ترافیکی نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: تعداد راند قطار‌ها از خرمشهر به شلمچه افزایش خواهد و از ظرفیت‌های ریلی استفاده می‌شود و حتی از ظرفیت دریایی نیز بهره‌مند صورت می‌گیرد تا تردد زوار با سهولت بیشتری انجام شود و همچچنین از ظرفیت هوایی با کاهش تاخیر‌ها نیز استفاده شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: جاده‌های استان ایلام دارای پیچ‌وخم و کوهستانی هست و ظرفیت خاص خود را دارد بنابراین نباید زائران از یک مرز برای تردد استفاده کنند که با مشکل مواجه نشوند تا مشکل و تبعاتی برای کشور نداشته باشد.

وی با بیان اینکه کمیته ارزیابی در راستای نظارت بر عملکرد کمیته‌های دیگر نیز تشکیل شده است، گفت: امنیت و سلامت زائران اهمیت بسیاری دارد و مورد توجه قرار گرفته اگر چه این مقوله نیازمند همراهی وهمکاری خود مردم نیز می‌باشد.

سخنگوی ستاد اربعین ادامه داد: وزیر کشور تاکید بسیاری بر سه موضوع صحت، دقت و سرعت دارند و اینکه هیچ یک نباید فدای دیگری شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰ درصد موکب‌ها مردمی هستند، افزود: با توجه به اینکه نظافت، چشمه‌های بهداشتی و امداد و نجات از اولویت‌های کاری به شمار می‌رود.

ثبت نام در پایگاه "سماح" رفاه زائران را بیشتر می‌کند

گودرزی تصریح کرد: ثبت نام درسایت سماح باعث رفاه مردم می‌شود چرا که در این سامانه حتی پارکینگ زائران نیز مشخص و به آن‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: تعداد پارکینگ‌ها در شلمچه و مهران افزایش یافته است اما زائران سعی کنند حدالامکان از آوردن وسایل نقلیه‌هایشان خودداری کنند چرا که حجم خوردو‌ها با توجه به تعداد زائران باعث بروز مشکلاتی برای خود زوار می‌شود.

سخنگوی ستاد اربعین با بیان اینکه مردم برای سهولت کار‌ها همراهی و همکاری داشته باشند، تاکید کرد: کمیته حمل و نقل تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ وسیله نقلیه را هماهنگ کرده تا هم در داخل کشور ایران و هم در کشورعراق کار خدمات رسانی به زوار را انجام دهند.

گفتگو از: زهرا آخوندی

ارسال نظر: