تحلیلگران رژیم صهیونیستی:

انتخاب "میشل عون"، برای اسرائیل خوشایند نخواهد بود

کدخبر: 2071582

تحلیلگران مسائل سیاسی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه انتخاب ژنرال "میشل عون" به عنوان گزینه پیشنهادی "حزب الله" پیروزی این جنبش بر عربستان شمرده می‌شود، این انتخاب را انتخاب ناخوشایندی برای رژیم صهیونیستی ارزیابی کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: رژیم صهیونیسی همچنان از اقدام «سمیر جعجع»، رییس حزب «القوات» لبنان و «سعد الحریری»، رئیس جریان المستقبل این کشور در اعلام حمایت از نامزدی «میشل عون»، گزینه پیشنهادی حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کند.

«حلمی موسی»، تحلیلگر مسائل منطقه در گزارشی که روزنامه «السفیر» چاپ بیروت آن را منتشر کرد، در این‌باره می‌نویسد: تل‌آویو بر این باور است، این اقدام جعجع و حریری موجب گسترش نفوذ ایران و تحکیم موقعیت حرب الله در لبنان و تضعیف موقعیت کشورهای عربی خواهد شد که به محور «ارتجاع» و «میانه‌روی» معروف هستند.

تحلیلگران اسرائیلی این اقدام جعجع را بمب سنگینی توصیف کردند که ترکش‌های آن تمام منطقه را فراگرفته و موجب تغییر تمام موازنه‌های قدرت و معادلات حاکم بر میدان شد.

به اعتقاد این تحلیلگران صهیونیست رئیس جمهوری برای لبنان انتخاب خواهد شد که متحد حزب الله است و این انتخاب ایران را خرسند خواهد کرد، درحالی که شکستی منطقه‌ای برای عربستان سعودی محسوب می‌شود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در این خصوص نوشت: حزب الله از این تحولات رضایت دارد، چون هرگونه توافق داخلی به معنای تضعیف موقعیت عربستان در لبنان است.

برخی از تحلیلگران اسرائیلی نبرد ریاست جمهوری در لبنان رویارویی ایران و عربستان است و «آیال زیسر»، کارشناس اسرائیلی مسائل سوریه در روزنامه «اسرائیل الیوم» تصریح کرد: اگر حادثه‌ غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، عون پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و با تصدی این منصب به وعده خود در مکلف کردن حریری به تشکیل کابینه که سید حسن نصرالله پیشتر با آن موافقت کرده بود، عمل خواهد کرد.

به گفته زیسر، نصرالله بزرگترین پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری است، حتی اگر کجبور شود، خود و هوادارانش چند سال دیگر صبر پیشه کنند تا زمینه تصدی منصب ریاست جمهوری یا نخست وزیری پیش رویشان هموار شود.

این تحلیلگر صهیونیست افزود: موضوع انتخاب رئیس جمهور یا نخست وزیر در لبنان اهمیت ندارد، چون این کشور طی دو سال اخیر بدون مواجه شدن با مشکلی بدون رئیس جمهور به حیات سیاسی خویش ادامه داد، آنچه اهمیت دارد، این است که سعد الحریری، رئیس اهل سنت لبنان و متحد عربستان در قبال دیکته‌های نصرالله سرفرود آورد.

به ادعای زیسر، نصرالله دستور ترور «رفیق الحریری»، پدر سعد الحریری را در فوریه 2005 میلادی صادر کرد، اما سعد الحریری در برابر حزب الله پرچم سفیدی را بالا برد که به نصرالله و ایران اجازه دیکته کردن خواسته‌هایشان در لبنان را خواهد داد.

از سوی دیگر، روز‌نامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی با اشاره به شانس بالای انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌ جمهور لبنان، نوشت: این خبر خوشایندی برای اسرائیل نیست، چون عون روابط نزدیکی با حزب‌الله دارد.

یدیعوت آحارونوت با اشاره به جلسه امروز (دوشنبه) پارلمان لبنان جهت انتخاب رئیس جمهور این کشور می‌افزاید: 128 نماینده این کشور برای انتخاب رئیس‌ جمهور لبنان تشکیل جلسه خواهند داد و در صورت انتخاب عون وی هفدهمین رئیس جمهور لبنان خواهد بود.

این روزنامه صهیونیستی ادامه می‌دهد: انتخاب میشل عون، این فرمانده نظامی سابق و سیاستمدار کهنه‌کار، اختیار انتخاب نخست وزیر و اعضای کابینه را نیز خواهد داشت و فراتر از آن سیاست‌های کلان لبنان را وضع خواهد کرد.

یدیعوت آحارانوت پیامد انتخاب عون به ریاست ‌جمهوری لبنان را تحکیم بیش از پیش جای پای ایران در لبنان و باقی ماندن سلاح در دست حزب الله عنوان کرد که موجب نگرانی سعودی‌ها خواهد شد.

ارسال نظر: