واکنش آمریکا به بازداشت سردبیر روزنامه مخالف دولت ترکیه

کدخبر: 2071754

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به بازداشت سردبیر و تعدادی از کارکنان روزنامه جمهوریت، اعلام کرد: واشنگتن عمیقا نگران ادامه فشار ترکیه بر رسانه‌های خبری مخالف است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: پلیس ترکیه روز گذشته سردبیر و تعدادی از کارکنان روزنامه جمهوریت، یکی از مهمترین روزنامه های سکولار مخالف دولت را بازداشت کرده است.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی تاکید کرد: واشنگتن عمیقا نگران ادامه فشار ترکیه بر رسانه های خبری مخالف است.

وی در ادامه تصریح کرد: ایالات متحده از تلاش های ترکیه برای مجازات عاملان اصلی کودتای نافرجام جولای حمایت می کند ولی اخبار مربوط به بازداشت تعداد بیشتری از خبرنگاران و تعطیلی رسانه های خبری، به شدت نگران کننده است.

کربی افزود: آمریکا به شدت نگران ادامه فشار مقامهای ترکیه بر رسانه های خبری مخالف است.

دادگاهی در ترکیه روز گذشته حکم بازداشت "جان دوندار " و "اردم گول" دو روزنامه نگار ترک را که پرده از کمک های تسلیحاتی این کشور به گروه های تروریستی برداشته و به همین دلیل در پی شکایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور مورد محاکمه بودند، صادر کرد.

"جان دوندار " سر دبیر و " اردم گول " خبرنگار روزنامه جمهوریت که پس از انتشار تصاویر و خبرهای مربوط به کمک‌های تسلیحاتی به گروه های تروریستی در شمال سوریه دستگیر و راهی زندان شده بودند، اواسط اردیبهشت ماه گذشته پس از مراجعه به دادگاه قانون اساسی خواستار آزادی از زندان در طول محاکمه شدند که این خواسته آنان مورد موافقت قرار گرفت.

این تصمیم دادگاه قانون اساسی بشدت مورد انتقاد رجب طیب اردوغان قرار گرفت و وی در هر فرصتی ضمن انتقاد از رئیس دادگاه قانون اساسی بر لزوم بازگرداندن این دو متهم به زندان تاکید می‌کرد.

اردوغان پیش از این بارها تاکید کرده بود که من این روزنامه‌نگار (دوندار) را رها نخواهم کرد و او بهای کارش را پرداخت خواهد کرد.

ماه می سال گذشته میلادی روزنامه جمهوریت تصاویری را منتشر کرد که بنا بر اعلام این روزنامه کامیون‌های حامل مهمات برای گروههای تروریستی سوریه را نشان می‌داد.

جمهوریت نوشت این تصاویر ثابت می کند که ترکیه برای گروههای مسلح در سوریه اسلحه قاچاق می‌کند.

ارسال نظر: