منویات رهبر انقلاب در نیمه رمضان محور اشکواره شعر عاشورایی/ ارسال ۵۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره

کدخبر: 2072782

دبیر اشکواره بین‌المللی شعر بانوان عاشورایی گفت: اگر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما پایدار بماند، حتما شعر باید به کمک این حوزه‌ها بیاید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری اشکواره بین المللی شعر بانوان عاشورایی صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد .

در ابتدای این نشست، فرهروز فاتحی دبیر این اشکواره گفت: سه کنگره تا به حال با این موضوعبرگزار شدهاست، سازمان های مختلفی با این کنگره همکاری داشته اند .

وی افزود: علت این که در چهارمین دوره عنوان این کنگره عوض شده است این است که اسم جدید مناسبت بیشتری داشت .

فاتحی با اشاره به محورهای این دوره از اشکواره گفت : نشستی که رهبری در ماه رمضان داشتند، برای ما راهگشا بود و ایشان گفتند شعر باید زنده و به هنگام باشد؛ یعنی شعر یک ابزار است و باید به مسئولیت خود عمل کند .

وی گفت: اگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ما پایدار بماند حتما شعر باید به کمک این اتفاق ها بیاید .

دبیر این دوره اشکواره گفت: ٢٠ شهریورماه فراخوان اشکواره منتشر شد؛ محورهای این دوره با صحبت های مقام معظم رهبری هماهنگ شد؛ فراخوان به ٦ زبان ترجمه شد و استقبال خوبی صورت گرفته است؛ ما باید به بضاعت خودمان در این جشنواره توجه کنیم و در غیر این صورت می توانستیم همه شاعران خارج از کشور را دعوت کنیم .

وی افزود: برنامه چهارشنبه ٢٠ آبان ماه در تالار وحدت برگزار می شود و شعرخوانی شاعران برگزیده اولویت اصلی مراسم اختتامیه است .

طراوت‌پور: 570 اثر از 350 شاعر داخلی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است

در ادامه طراوت پور، دبیر علمی این دوره از جشنواره گفت: رایزنی های فرهنگی فراخوان را در کشورهای مختلف ارائه کردند و روسیه، سوریه، یمن، بحرین، افغانستان و مالزی آثارشان را ارائه کردند .

وی گفت: شاید امسال بخش بین الملل در سطح خوبی خودش را نشان داده است، این یک حرکت فرهنگی است که از طرف یک مرکز خصوصی برگزار می شود .

طراوپ پور با اشاره به صحبت های رهبری در ماه رمضان امسال گفت: مطالبات ایشان، مطالبات فرهنگی نظام است، برای همین ماه سعی کردیم در سطح ملی و بین المللی به خوبی برگزار کنیم .

وی گفت: ٣٥٠ شاعر داخلی که اکثریت خانم های شاعر هستند در این دوره شرکت می کنند؛ بیش٥٧٠ از اثر به کنگره ارسال شده است؛ ده شعر ترجیع بند داشتیم و در روز اختتامیه هم از شاعران داخلی و هم شاعران خارجی تجلیل خواهیم کرد .

طراوت پور گفت: برگزیدگان به صورت اول و دوم نیست، اگر بخواهیم تجلیل کنیم باید از ٥٠ شاعر تجلیل کنیم اما بضاعت مالی اجازه نمی دهد و در نهایت ده شاعر را تجلیل می کنیم .

وی با اشاره به بخش بین الملل گفت: کمتر از ٥٠ شعر از طرف شاعران خارجی ارسال شده است .

طراوت پور با اشاره به نحوه انتخاب برگزیدگان گفت: محتوا مدنظر بوده است اما فقط این مسئله که با محورهای جشنواره اشعار مورد ارزیابی قرار بگیرند نبوده است .

وی گفت: ترجمه اشعار رسیده در حال انجام است، این نکته درست است که شعر ترجمه پذیر نیست، اما سعی بر این است که که ترجمه به درستی صورت بگیرد، به اصل شعر لطمه ای وارد نشود .

ارسال نظر: