در حال بروزرسانی// واکنش چهره‌های ایرانی به پیروزی نامزد جمهوریخواه

ایرانی‌ها درباره پیروزی ترامپ چه ‌گفتند؟

کدخبر: 2073111

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، از همان لحظه اول واکنش های زیادی در سراسر جهان برانگیخت. چهره های ایرانی نیز در این خصوص ساکت نبودند.

به گزارش خبرنگار « نسیم آنلاین » پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا، واکنش های زیادی را در سراسر جهان برانگیخته است. چهره های ایرانی نیز در این خصوص به اظهار نظرهای متفاوتی پرداختند که پیش روی شماست:

روحانی: نتیجه انتخابات آمریکا اثری در سیاست‌های ایران ندارد

رئیس‌ جمهور تأکید کرد: نتیجه انتخابات آمریکا، اثری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران ندارد. روحانی در جلسه هیأت دولت افزود: نتیجه انتخابات آمریکا، نشان التهابات و عدم ثبات داخلی آمریکا مدت‌ها باقی خواهد ماند و زمان زیادی می‌برد که این اختلافات و مشکلات داخلی حل ‌شود. روحانی تأکید کرد که هوشمندی ایران در توافق هسته‌ای این بود که برجام را نه به عنوان توافق با یک کشور یا یک دولت بلکه به عنوان یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تثبیت کرد که با تصمیم یک دولت قابل تغییر نیست. (اینجا)

ظریف: هر دولتی در آمریکا ملزم به اجرای برجام است

وزیر امور خارجه گفت: ما در امور داخلی دیگر کشور ها دخالت نمی‌کنیم. این انتخاب مردم آمریکاست؛ اما هر کس رئیس جمهور آمریکا باشد باید واقعیات جهان و منطقه ما را به درستی بشناسد و با آن با واقع گرایی مواجه شود. وی با بیان اینکه ایران و آمریکا روابط سیاسی ندارند؛ گفت: اما آنچه آمریکا به عنوان یک تعهد بین‌المللی چند جانبه در برجام پذیرفته است را باید اجرا کند. (اینجا)

شمخانی: نتیجه انتخابات آمریکا نشانگر سرخوردگی و بی‌اعتمادی جامعه به ساختار این کشور است

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: نتیجه چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان داد که سرخوردگی و بی اعتمادی اکثریت جامعه به ساختار و رویه های جاری در این کشور واقعی و رو به ازدیاد است. شمخانی با بی تاثیر عنوان کردن نتیجه انتخابات آمریکا بر سیاستها و اقدامات کشورمان در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی اظهار داشت: اصولا مشی مستقل و رفتار هوشمندانه جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برخی کشورهای منطقه در هیچ مقطع زمانی متاثر از تغییر حاکمیت در دیگر کشورها نبوده و سیاست نه شرقی و نه غربی کشورمان با پشتوانه حمایت مردمی و اتکا به ظرفیتهای داخلی، مسیر روشن خود را بر اساس حکمت، عزت و مصلحت طی خواهد کرد. (اینجا)

بروجردی: ترامپِ دوران انتخابات با ترامپِ رئیس‌جمهور متفاوت است

رئیس کمیسیون سیاسیت خارجی و امنیت ملی مجلس: ترامپِ دوران انتخابات با ترامپِ رئیس جمهور آمریکا متفاوت است. باید منتظر ماند که چه سیاست‌هایی از طرف ترامپ در مورد منطقه و جهان اسلام اعلام می‌شود. اگر ترامپ بخواهد طبق نظراتش در دوران انتخابات عمل کند باید مشارکت آمریکا با عربستان در کشتار ظالمانه مردم یمن متوقف شود و او باید حداقل جلوی ارسال تسلیحات به عربستان را بگیرد. رأی مردم آمریکا به ترامپ نشان از رأی منفی به سیاست جنگ‌طلبانه و خشونت دارد.

ابطحی: پیروزی ترامپ به نفع ماست

محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز: در این چند روز چند بار نوشتم ترامپ بهتر است. ترامپ که بیاید، در چارچوب حقوقی جهان باید زندگی کند . نه توافق هسته ای را پاره می کند ونه جنگی راه می اندازد. مردم امریکا آقایی بر کشور خودشان را بر آقایی بر دنیا ترجیح دادند. بیزینس من هیچوقت خطرناک نیست. من که قبلا هم گفتم به نفع ما و خاورمیانه و جهان است که ترامپ رییس جمهور است.

محمدی: برای ایران دشمنی آمده و دشمنی رفته

مهدی محمدی، کارشناس مسائل سیاسی: پیروزی تقریبا قطعی دونالد ترامپ در انتخابات امریکا پایان آمریکای گردنکش و مداخله جو و اعتراف امریکا به ضعف، تباهی و فروپاشی داخلی است. این بحران واشینگتن است در مقابل کوچه پس کوچه های کارگرنشین و درمانده میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا. مردم شاید لزوما به ترامپ رای نداده باشند، آنها در واقع به "الیت واشینگتنی ها" نه گفته اند. برای ایران دشمنی آمده و دشمنی رفته. آنکه رفت دشمنی با برنامه و حاذق بود، این که آمده هالویی است حالا باید فوت و فن دشمنی را یاد بگیرد؛ و خواهد گرفت.

ایمانی: ترامپ مانند تب پس از عفونت، شدت بیماری ملت_دولت آمریکا را بیرون ریخت

محمد ایمانی تحلیلگر اصولگرا: پیروزی ترامپ مشهور به دیوانه بر کلینتون معروف به دروغگو ، قبل از هر چیز به مفهوم سرگشتگی در کلیت اجتماعی و حاکمیتی آمریکاست. در اتفاقی نادر حتی جمهوریخواهان نیز کنار نامزد دموکرات ایستادند اما اکثریت مردم به نامزدی رای دادند که با وجود سرمایه دار و فاسد الاخلاق بودن ، ژست اعتراض و اپوزیسیون نسبت به سیر قهقرایی سیاست و حکومت و مدیریت اقتصادی گرفته بود. ترامپ البته نهایتا ظرف یکی دو ماه از سوی هیئت حاکمه واقعی مدیریت و سر به راه می شود ... ترامپ هر قدر متعفن به نظر برسد ، مانند تب پس از عفونت ، شدت بیماری ملت_دولت آمریکا را بیرون ریخته است.

داوری: امروزتان قابل پیش بینی بود!

عبدالرضا داوری، فعال سیاسی با گذاشتن عکس حسن روحانی در کانال خود نوشت: روزی که بنا کردید تا "مسائل داخلی" را با "اهرم سیاست خارجی" حل کنید و "سرنوشت ایران" را در دست "رییس جمهور امریکا" قرار دهید، امروزتان قابل پیش بینی بود.

خبر در حال تکمیل است ...

ارسال نظر: