مسدود ماندن دادوستد هفت نماد بانکی در بورس سه ماهه شد

سیف و شاپور محمدی بازگشایی نمادهای بانکی در بورس را به هم پاس می‌دهند

کدخبر: 2073380

دادوستد هفت نماد بانکی بیش از ۳ماه است که در بازار سرمایه متوقف شده و درحال حاضر در کوتاه‌مدت امیدی به بازگشایی این نمادها در بازار سرمایه وجود ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه تعادل نوشت: رییس کل بانک مرکزی درباره بسته بودن نمادهای بانکی در بورس گفت: از نظر بانک مرکزی نماد هیچ بانکی برای بازگشایی مشکلی نداشته و این سازمان بورس است که اقدام به بازگشایی نمادهای بانکی نمی‌کند.

رییس کل بانک مرکزی با بیان مطلب فوق و با اشاره به عملکرد برخی بانک‌ها اظهار کرد: سیاست بانک مرکزی مقابله با نشان دادن سود موهوم و عدم کفایت ذخایر بانک‌هاست.

بانک مرکزی به این مسائل حساس است و نمی‌گذارد که بانک‌ها هر اقدامی که خود صلاح بدانند را انجام دهند.

لذا بانک مرکزی به دنبال شفافیت بیشتر، دستورالعملی را صادر کرد و انتظار دارد که فضای بهتری برای اطلاع‌رسانی پیش بیاید.

ولی‌الله سیف درخصوص چگونگی کنترل بر بانک‌ها گفت: همواره دغدغه اصلی بانک مرکزی دقت در تقسیم سود مشاع در بین سپرده‌گذاران و سهامداران بوده و این ‌بار نیز همان رویه قدیم را ادامه داده است.

کنار کشیدن بانک مرکزی از پاسخگویی

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی درخصوص بازگشایی نمادهای بانکی در بازار سرمایه گفت: بانک مرکزی درخصوص بازگشایی نماد بانک‌ها در بورس هیچ مشکلی نداشته و این پرسش را باید سازمان بورس پاسخگو باشد.

سیف همچنین در برابر این سوال تعادل مبنی بر اینکه سازمان بورس در انتظار چراغ سبز بانک مرکزی و تایید صورت‌های مالی آنها براساس استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) برای بازگشایی نمادهای بانکی است، پاسخ داد: بانک مرکزی هیچ گونه مشکلی در این خصوص ندارد و همه مشکلات مرتفع شده و سازمان بورس باید نمادهای بانکی را بازگشایی کند و عدم بازگشایی آنها را باید سازمان بورس پاسخگو باشد.

دردسرهای استانداردسازی صورت‌های مالی

این سخنان رییس بانک مرکزی درحالی مطرح می‌شود که دادوستد هفت نماد بانکی بیش از 3ماه است که در بازار سرمایه متوقف شده و درحال حاضر در کوتاه‌مدت امیدی به بازگشایی این نمادها در بازار سرمایه وجود ندارد. براساس این گزارش، نماد بانک ملت از تاریخ 27تیر ماه، بانک سینا از 28تیر ماه، بانک صادرات، بانک دی و بانک تجارت از 29تیر ماه، بانک گردشگری از 24مرداد ماه و پست بانک از 2شهریور سال جاری متوقف شده و تاکنون بسته‌اند.

اگرچه در مرداد ماه سال جاری جلسه‌یی میان نمایندگان وزارت اقتصاد، سازمان حسابرسی، بانک مرکزی و سازمان بورس برای بازگشایی نمادهای متوقف شده بانکی برگزار شد و در آن تاریخ اعلام شد که مجوز برگزاری مجامع آنها صادر شده اما با وجود بیش از 3ماه از آن تاریخ هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

هفته گذشته نیز رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از جلسه مشترک بین بانک مرکزی، سازمان حسابری و سازمان بورس و مدیران بانک‌ها مطرح شد که با وجود پیگیری‌های «تعادل» تاکنون خبری در خصوص این جلسه مخابره‌ نشده است. در بهمن ماه سال 94 بانک مرکزی دستورالعملی را به بانک‌ها ابلاغ کرده و بانک‌ها را موظف به تهیه صورت‌های مالی براساس استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) کرد. بانک مرکزی در آن تاریخ تاکید داشت که با توجه به لغو تحریم‌ها و حضور گسترده‌تر بانک‌ها در مجامع بین‌المللی، تطبیق صورت‌های مالی در شبکه بانکی با استاندارد‌های بین‌المللی جزو الزامات اولیه بانک‌ها به شمار رفته و برای شفاف‌سازی صورت‌های مالی آنها همچنین تسهیل امور برای برقراری ارتباط با بانک‌های خارجی و ایجاد روابط کارگزاری گسترده ضروری است. این موضوعی است که البته خود بانک‌ها نیز از آن استقبال کرده و قرار است با انطباق صورت‌های مالی خود با استاندارد بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) در این زمینه اقدام کنند.

یکی از مشکلات اصلی در تهیه گزارش صورت‌های مالی براساس فرمت جدید، چگونگی تهیه صورت‌های مالی بانک‌ها و هماهنگی با سازمان بورس و سازمان حسابرسی بود. ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز تاکید دارد که در رابطه با فیش‌های حقوقی و افشای آن در صورت‌های مالی الزاماتی برای بانک‌ها مصوب شده که باید آن را رعایت کنند.

واکنش‌های سازمان بورس به توقف نمادها

اما نظر سازمان در خصوص بسته شدن نمادهای بانکی به گونه‌یی دیگر است. مدیران نظارتی سازمان بورس همواره از پیگیری‌های سازمان متبوع خود برای بازگشایی نمادهای بانکی سخن گفته‌اند.

در همین رابطه چندی‌پیش رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی گفته بود که سازمان بورس به‌طور جدی پیگیر بازگشایی نمادهای بانکی است تا سرمایه‌های مردم در این نمادها حبس نشود اما در هر صورت برخی مشکلات در این نمادها فراتر از سازمان بورس است.

به گفته این مقام مسوول ارائه صورت‌های مالی و بحث بانک مرکزی و بازرس ثابت بانک‌ها که سازمان حسابرسی است باید حل و فصل شود تا با تدابیر اندیشیده شده، نمادهای بانکی بازگشایی شوند. وی در خصوص آخرین پیگیری‌های سازمان بورس از وضعیت این نمادها گفت: برخی از بانک‌های متوقف صورت‌های مالی خود را در سایت کدال منتشر کردند و برخی هم مجمع برگزار کردند اما به‌طور کامل مشکل همه آنها برطرف نشده است.

بیک‌زاده درباره زمان بازگشایی نمادهای بانکی اظهار داشت: نمی‌توان زمان دقیقی را برای این موضوع اعلام کرد؛ چراکه مشکلات این بانک‌ها هنوز برطرف نشده است و نیازمند صبر بیشتری است. رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سازمان بورس تمهیدی برای بازگشایی این نمادها و آزاد شدن سرمایه سهامداران نیندیشیده است، گفت: شاید مجبور شویم با مکانیسم شفاف‌سازی این نمادها را بازگشایی کنیم اما هنوز در این خصوص هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

بر اساس این گزارش، سازمان بورس طی گزارش اعلام کرده است که شرکت بانک صادرات با نماد معاملاتی «وبصادر» که به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 94 متوقف شده است که در صورت ارسال ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 نماد معاملاتی سهم آماده بازگشایی خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید که شرکت بانک تجارت با نماد معاملاتی «وتجارت» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 94 متوقف شده است که در صورت ارسال ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 29 اسفند 94 نماد معاملاتی سهم آماده بازگشایی خواهد بود. شرکت بانک سینا هم با نماد معاملاتی «وتجارت» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 94 متوقف شده است که در صورت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 94نماد معاملاتی سهم آماده بازگشایی خواهد بود.

بر اساس این گزارش؛ شرکت بانک ملت با نماد معاملاتی «وبملت» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 94 متوقف شده است که در صورت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 94 نماد معاملاتی سهم آماده بازگشایی خواهد بود. همچنین شرکت پست بانک نیز با نماد معاملاتی «وپست» به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی 1394 متوقف شده است که در صورت ارائه از بین رفتن ابهام در برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی بازگشایی خواهد شد.

ارسال نظر: