موگرینی:

برجام یک توافق چند جانبه است که تغییر نخواهد کرد/ برجام به نفع اروپا و سازمان ملل است

کدخبر: 2073799

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه "ما آماده مشارکت قوی با دولت جدید آمریکا بر اساس اصول و منافع اتحادیه اروپا هستیم" تاکید کرد: برجام یک توافق چند جانبه است که تغییر نخواهد کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از تارنمای اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یکشنبه شب پس از نشست غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا با بیان اینکه "ما آماده مشارکت قوی با دولت جدید آمریکا بر اساس اصول و منافع اتحادیه اروپا هستیم" تاکید کرد: برجام یک توافق چند جانبه است که تغییر نخواهد کرد.

موگرینی پس از این نشست در پاسخ به سوالی درباره برجام تاکید کرد: اجازه دهید بطور روشن به شما بگویم که برجام یک توافق دو طرف نیست بلکه یک توافق چندجانبه است که طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم به تایید رسیده است.

وی افزود: از این رو ، این (برجام) به نفع ما اروپا و همچنین به نفع سازمان ملل است و وظیفه داریم اجرای کامل آن را تضمین کنیم.

وی افزود: برای کل دوره این توافق که 10 سال است من شخصا وظیفه تضمین اجرای آن توسط تمام طرف ها را دارم و بطور حتم این به نفع اروپا است و از این رو ما این را یکی از عناصر کلیدی می دانیم که تغییر نخواهد کرد.

وی همچنین پس از نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در پیامی توییتری نوشت : امشب جلسه غیر رسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا تشکیل شد و در این جلسه بر سر مشارکت قوی با آمریکا بر اساس اصول ، ارزش ها و منافعمان توافق کردیم.

موگرینی در مورد نشست یکشنبه شب وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نیزبه خبرنگاران گفت: دیدار بسیار مفیدی داشتیم و می توانم بگویم که در میان تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا این وحدت نظر درباره ادامه کار در چهارچوب روابط فراآتلانتیک وجود دارد زیرا اتحادیه اروپا و آمریکا شریک یکدیگر هستند و همچنان درباره مسائل مورد علاقه دو طرف ،‌شریک خواهند بود.

جلسه غیررسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا یکشنبه شب در بروکسل بدون حضور بوریس جانسون و ژان مارک ارو ،وزیران امور خارجه انگلیس و فرانسه تشکیل شد. وزیران اتحادیه اروپا درباره مسائل مختلفی با تاکید بر تغییر سیاست خارجی دولت آمریکا در دوره ترامپ به بحث پرداختند.

موگرینی گفت: ما بطور جمعی تصمیم گرفتیم که با دولت جدید آمریکا تعامل کنیم ؛ ما به همکاری با دولت فعلی ادامه خواهیم داد اما همچنین زمینه را برای همکاری ها در پی تغییر دولت در ماه ژانویه فراهم می کنیم.

وی افزود: ما نه تنها از سفر به واشنگتن در آینده نزدیک خوشحال می شویم بلکه همچنین وزیر امور خارجه آینده آمریکا نیز برای سفر به اروپا دعوت خواهیم کرد.

موگرینی خاطرنشان کرد که موضوعات اصلی در دستور کار اتحادیه اروپا - آمریکا عبارت از تغییرات آب و هوایی ، منع اشاعه هسته ای ، توافق هسته ای با ایران ، تجارت و 'تمام بحران های پیرامون ما' خواهد بود.

به گزارش ایرنا ، مواضع قبلی ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا درباره مسائل سیاست خارجی موجب نگرانی متحدان سنتی این کشور از جمله اروپاییان شده است.

کشورهای اروپایی از جمله آلمان از اظهارنظر ترامپ درباره ناتو نگران شده اند. ترامپ گفته است در صورت حمله روسیه به هر کشور عضو ناتو او پیش از ارائه کمک نظامی، بررسی می کند که، آیا آن کشور هدف حمله به تعهدات خود در ناتو عمل کرده است یا نه؟

موگرینی پیش از این نیز در گفت وگو با شبکه خبری سی اِن اِن با مردود دانستن تلویحی اظهارات ترامپ برای پاره کردن برجام گفته بود: برجام یک توافق چندجانبه در چارچوب سازمان ملل است.

موگرینی چهارشنبه شب (19 آبان ماه ) در این زمینه توضیح داد: توافق هسته ای با ایران یک توافق دوجانبه بین آمریکا و ایران نیست بلکه یک توافق چندجانبه است که به طور چندجانبه درباره آن مذاکره شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین پیروزی ترامپ را موجب پدید آمدن مسئولیت و فرصت جدید برای اروپا دانست و گفت: اکنون و پس از انتخابات آمریکا بخشی از جهان، با انتظارات بیشتری نسبت به گذشته به اتحادیه اروپا نگاه می کنند.

دونالد ترامپ توانست در انتخابات 18 آبان (هشتم نوامبر) با عبور از حد نصاب 270 آرا الکترال برنده این دور از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: