دفاع تمام‌قد معاون‌ نعمت‌زاده از قرارداد ایران با پژو در گقتگوی تفصیلی با «نسیم آنلاین»:

قرارداد با پژو بهترین توافق تاریخ خودروسازی کشور بود/ پژو تمام شرایط ایران را پذیرفت

کدخبر: 2073895

صالحی‌‎نیا گفت: ساخت داخل محصولات تولیدی در قرارداد پژو از ۴۰ درصد شروع میشود و به ۷۵ درصد میرسد. ۳۰ درصد آن را صادرات میکنند و آر اندی مشترک هم دارند. کدام قراردادی در تاریخ خودروسازی کشور بوده که چنین حالتی را داشته باشد؟

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص قرارداد جدید ایران خودرو و پژو انتقادهای مطرح شده پیرامون آن اظهار کرد: منتقدین مگر قرارداد ایران خودرو و پژو را دیده اند که اینگونه حرف می زنند؟! این قرارداد یک قرارداد جوینت ونچر است. جوینت ونچر یعنی یک شرکتی درست شده که 50 درصد آن متعلق به پژو و 50 درصد آن متعلق به ایران خودرو است و قرار است با هم تولید را انجام دهند.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود در این قرارداد انتقال تکنولوژی نباشد؟ آیا شرکتی که تکنولوژی نداشته باشد می‌تواند خودرو تولید کند؟ فرق قرارداد جدید ایران خود با پژو با قرارداد قبلی این شرکت این است که قرارداد جدید جوینت ونچر است. ما قبلا چه زمانی توانسته بودیم با خودروسازان خارجی‌ قرارداد جوینت ونچر امضا کنیم؟؟

معاون وزیر صنعت افزود: قبلا یک مدل خاصی از پژو را به ایران می‌آوردیم و بعد کم کم ساخت داخل آن را افزایش می دادیم. این بار ما به سراغ یک شرکت مشترک رفتیم که همیشه میخواهد خودروهای بروز تولید کند. این شرکت مشترک هم دانشش براساس چیزی است که پژو و ایران خودرو در آن با هم شریک می شوند.

هیچ قراردادی در تاریخ خودروسازی به خوبی قرارداد پژو نبوده است

صالحی نیا بیان کرد: در قرارداد هم آمده که قرار است محصول مشترک را از خودروی 208 ، 2008 و 301 شروع تا دیگر خودروهای بروز ادامه دهند. ساخت داخل آن هم از 40 درصد شروع می شود و به 75 درصد می رسد. 30 درصد آن را صادرات می کنند و آر اندی هم مشترک دارند. کدام قراردادی در تاریخ خودروسازی کشور بوده که چنین حالتی را داشته باشد؟

وی درباره ادعای مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت در خصوص داخلی سازی 20 درصدی خودروهای پژو در کشور خاطرنشان کرد: آقای قناتی قطعا به داخلی سازی 20 درصدی خودروهای پژو اشاره نکرده‌اند. در حال حاضر فرآیند انتخاب قطعه سازان 60 تا 70 درصد کار خود را طی کرده است. پروژه هم از زمان مربوطه خودش که از انتهای بهمن است خط تولید خود را استارت می زند و آرام آرام کارهایش انجام می شود.

معاون وزیر صنعت در خصوص قدیمی بودن خودروهای مورد نظر در قرارداد پژو قیمت بالای آنها گفت: پژو 2008، 208 و 301 مدلهای جدیدی هستند و پژو 208 کراس در همین نمایشگاه جدید پاریس رونمایی شد. مگر ممکن است که خودروسازی خودرویی را تولید کند که کسی از او آن را نخرد. این خودرو قرار است هم بفروشد و هم صادر شود.

قیمت 60 یا 70 میلیونی خودروهای طرف قرارداد با پژو قطعی نیست

صالحی نیا اظهار کرد: آقای یکه زارع اگر این خودروها را 60 یا 70 میلیون قیمت گذاری کرده، خودش باید پاسخ دهد. مگر می شود که یک شرکت دانش نداشته باشد و خودرویی را تولید کند که مردم آن را نخرند. محصولات مختلفی در کشور تولید می شود که طبقات مختلف جامعه با توجه به سقف بودجه شان آن را می خرند. یکی پراید می خرد و کسانی هم هستند 405 ، سمند و دنا می خرند.

وی گفت: امروز اگر خودرویی را تولید می کنیم که قیمت آن مشخص است، برای آن بازار هدف مشخصی را هم داریم. حتما برنامه ریزی لازم برای فروش این خودرو در بازار هدف را هم انجام می دهیم، زیرا این خودرو قطعا در بازار خودرو مشابهش را هم دارد.

معاون وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که "چرا خودروسازان بزرگ ما در پسابرجام با خودروسازان غیر فرانسوی همکاری نکردند" عنوان کرد: اگر شرکتهایی به غیر از پژو و حتی از کشورهای دیگری هم قصد ورود به ایران را داشته باشند ما استقبال می کنیم. خودروسازان دیگر اگر می‌بینند که شرکت خارجی با شرایطی که ما در قرارداد پژو قراردادیم حاضر است با آنها همکاری کند می توانند به این مسئله ورود کنند. اگر خودروسازان داخلی می بینند که توافق با خارجی ها منافع برد بردشان را حفظ می‌کند به نسبت به این توافق اقدام کنند.

هیچ اولویتی برای پژو قائل نشدیم

صالحی نیا بیان این مطلب که " هیچ کس در مجموعه وزارت صنعت نسبت به قرارداد بستن با پژو اولویتی قائل نبوده است " خاطرنشان کرد: وقتی شرایطی که ما می خواستیم در همکاری با پژو وجود داشت با آنها قرارداد بستیم و هیچ جرمی هم مرتکب نشده‌ایم. تا الان شرکتهای دیگری هم با خودروسازان ایرانی مذاکره کرده‌اند اما تا این مذاکرات به قرارداد منجر نشود از اعتباری برخوردار نیست.

انتخاب ترامپ تاثیری بر ورود خودروسازان خارجی ندارد

وی درباره گمانه زنی برخی از رسانه‌ها در خصوص تردید خودروسازان خارجی برای حضور در ایران با انتخاب "دونالد ترامپ" گفت: من چیزی درباره تاثیر گذاری آقای ترامپ در ورود خودروسازان خارجی به ایران نشنیده‌ام. کسی اگر چنین ادعایی کرده خودش باید پاسخ دهد. اصول اجرایی و فنی قرارداد با شرکتهای خارجی تاثیری از تحولات سیاسی مانند رئیس جمهور شدن آقای ترامپ نمی پذیرد. مگر اینکه سیاستهای کلان در دنیا تغییر کند که من هنوز ندیدم که چنین اتفاقی بیفتد و استنباط من این نیست.

خودروسازان خودشان در مورد زیان‌های انباشته‌شان پاسخگو باشند

معاون وزیر صنعت در خصوص زیان انباشته سنگین گروههای خودروسازی مانند ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به «نسیم آنلاین» تصریح کرد: ملاک ضرر و زیانهای انباشته گروههای خودروسازی حتما براساس گزارس صورتهای مالی حسابرسی شده است که باید با مراجعه به آنها دلیل این زیانها بررسی شود. اگر سازمان بورس در این زمینه حرفی زده خودش باید توضیح دهد. بهتر است براساس گزارش حسابرسی شده شرکتهای خودروساز به عنوان مرجع پاسخگو باشند.

صالحی‌نیا گفت: یک شرکت هیچ وقت به دنبال زیان نیست و همیشه به دنبال سود است و باید عوامل این زیانها بررسی شود. دلیل زیان این شرکتها ممکن است کاهش تولید، پایین بودن قیمت و یا هزینه بالای قطعه‌ها باشد.

ارسال نظر: