اوحدی در شبکه قرآن:

۸۰ هزار ویزا در یک روز صادر شد/ ۱۵۰ هزار نفر از زائران از مرز مهران به کشور بازگشتند

کدخبر: 2074385

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در گفتگوی ویژه شبکه قرآن به تشریح برنامه‌های این سازمان برای پیاده روی اربعین پرداخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی " نسیم آنلاین "، سعید اوحدی در گفتگوی ویژه شبکه قرآن گفت: هفته گذشته به همراه وزیر ارشاد که اولین سفر انسانی خود را انجام داد به مرز چذابه و مهران داشتیم که در این سفر استاندار خوزستان هم حضور داشتند، وضعیت مرز خوب بود، امسال دو حماسه زا شاهد هستیم، اول حماسه بسیار باشکوه تر حضور مردم و دوم حماسه ایثار و گذشته عوامل اجرایی در مرزهای کشور را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: امسال بیس از 200 موکب در مرز چذابه داریم که همگی تلاش مردمی است، البته باید روح مردمی این مراسم حفظ شود و اگر روح دولتی به آن دهیم از شکوه آن کاسته می شود.

رییس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: ما در راستای تحقق منویات رهبری که فرمودند فاجعه منا باید حفظ شود 3 موکب را در مرز مهران ، شلمچه و چذابه به نام شهدای فاجعه منا دایر کردیم.

اوحدی تصریح کرد: روز سه شنبه راه همراه وزیر ارشاد از مرز مهران بازدید کردیم که وضعیت متفاوتی نسبت به چذابه داشت، چرا که عده زیادی از مردم بدون ویزا و گذرنامه به مرز آمدند و همین مهم باعث شد که روند حرکت مردمی که ویزا داشتند هم با کندی همراه شود و چون دولت عراق اجازه ورود زایران بدون ویزا را نمی داد تا اینکه دیروز مرز مهران از طرف عراق به طور کلی بسته شد، البته این مرز برای ورود زائران به داخل کشور باز است.

اوحدی گفت: حدود 2 میلیون ویزا برای تمام زایران چه کسانی که در سا مانه سماح ثبت کردند و چه کسانی که این کار را نکردند، طی یک ماه صادر شده است.

وی گفت: برخی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به خاطر ورود دفاتر غیرمجاز به بحث ثبت نام زائران برای مراسم پیاده روی اربعین است و حدود یک میلیون و 300 هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده و ویزا برای همه این افراد صادر شده است.

رئیس سازمان حج وزیارت گفت: در سامانه سماح آمار تفکیکی زائران را از جنس، سن، ورود و خروج زائران را داریم که این مهم به ارائه خدمات مناسبت تر کمک شایانی می کند.

وی با بیان اینکه ظرف دیروز تا امروز حدود 150 هزار نفر از زائران از مرز مهران به کشور بازگشتند، گفت: همچنین 150 هزار نفر از مرز شلمچه و بیش از 100 هزار نفر از مرز چذابه به کشور بازگشته اند و این نشان دهنده وجود نظم در میان زائران هستیم.

اوحدی گفت: روز دوم، پنچم و دهم آبان بالاترین حجم ورودی زائران به کشور را از هر سه مرز چذابه، شلمچه و مهران داریم و طبق امار سامانه سماح می دانیم که حجم ورودی زائران از هر کدام از مرزها چقدر است.

وی با بیان اینکه ظرف دیروز تا امروز حدود 150 هزار نفر از زائران از مرز مهران به کشور بازگشتند، گفت: همچنین 150 هزار نفر از مرز شلمچه و بیش از 100 هزار نفر از مرز چذابه به کشور بازگشته اند و این نشان دهنده وجود نظم در میان زائران هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان داشت: امسال بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان عتبات دانشجویی و نیروی انتظامی صورت گرفت، 30 هزار نفر از دانشجویان بدون داشتن ودیعه امکان حضور در مراسم پیاده روی اربعین را خواهند داشت و این مسئله بسیار مهمی است.

اوحدی گفت: پیاده روی اربعین دیگر مختص شیعیان و مسلمان نیست، بلکه به یک نماد آزادی و وحدت جهانی تبدیل شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: آمار صدور ویزا در برخی روزها به 80 هزار ویزا در یک روز رسید و زمانی که چنین تسهیلاتی برای صدور ویزا فراهم شده است، درخواست مان این است که زائران بدون ویزا به عراق نروند.

وی گفت: بر اساس نظر بسیاری از مراجع تقلید که فرمودند حضور در کربلا زیارت حرم امام حسین (ع) تلقی می شود، درخواست مان این است که زائران بازگشت خود به کشور را مدیریت کنند.

اوحدی ادامه داد: ترافیک جاده ای یکی از معضلات اصلی کشور هنگام بازگشت زائران به کشور تلقی می شود.

رئیس سازمان جج و زیارت درباره برنامه های سازمان بغد از پایان مراسم پیاده روی اربعین برای اعزام زائران به عراق بیان داشت: سازمان حج و ریارت و بعثه مقم معظم رهبری در نظر دارد که از سوم آذر ماه پروازهای مان به نجف و بغداد آغاز می شود، البته امسال 60 درصد ایستگاه های پروازی مان را در عراق افزایش داده ایم و امروز 18 ایستگاه پروازی به مقصد عراق داریم و امسال 6 شرکت هواپیمایی این پروازها را انجام می دهند.

وی تصریح کرد: هتل نجف الشرف با ظرفیت 770 تخت در اردیبهشت ماه به بهره برداری می رسد و مجتمع اقامتی و زیارتی چذابه به بهره برداری رسیده و زائران اربعین به عنوان اولین زائران در این مجتمع اسکان داده شده اند.

اوحدی گفت: پرواز هوایی ما از 3 آذر ماه و اعزام های زمینی نیز از 5 آذر ماه آغاز می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره اتفاقات سامرا گفت: در این حادثه تعدادی از زائران ما به شهادت رسیدند، البته از زائران کاروان های حج و زیارت کسی در میان این شهدا نبود؛ چرا که تنها مجموعه ای که قرارداد امنیتی با دولت عراق برای تامین امنیت دارند، کاروان های حج و زیارت هستند و از مردم درخواست می کنیم که وقتی قیمت ها مدیریت شده و زائران از پوشش بیمه ای برخوردار هستند و از لحاظ ظرفیتی هم مشکلی نداریم، مردم از دفاتر غیرمجاز برای اعزام ها استفاده نکنند.

وی گفت: اگر دولت عراق اعلام کند که مسائل امنیتی در سامرا تامین شده است، اعزام زائران به این شهر آغاز می شود ولی در حال حاضر برنامه ای برای اعزام به این شهر نداریم.

ارسال نظر: