مدیر مرکز مهنا در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

هدف‌مان اجرای نمایش "نجم الثاقب" در دو نقطه عراق بود/ اجرای نمایش به دو زبان فارسی و عربی

کدخبر: 2074564

علیرضا کوهفر گفت: قرار بود امسال در دو نقطه از کشور عراق نمایش "نجم الثاقب: را اجرا کنیم که بنا به دلایلی این مهم محقق نشد.

علیرضا کوهفر، مدیر مرکز مهنا در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره نمایش «نجم الثاقب» گفت: 3 سال است که توفیق اجرای این نمایش را در مسیر پیاده روی زائران به سمت کربلا داریم و از همان زمان تصمیم گرفتیم در کنار ارائه خدمات متعدد اقامتی، رفاهی که نهادها، موسسات و هیئت ها به زائران ارائه می دهند، به ارائه خدمت فرهنگی بپردازیم.

وی با بیان اینکه تخصص ما در مرکز مهنا میدانی و چند رسانه ای است، ادامه داد: به همین دلیل در «نجم الثاقب» نیز جنس کار میدانی و چند رسانه ای است؛ البته سال گذشته این نمایش به زبان فارسی و ترجمه عربی بود، ولی امسال نمایش را در دو نسخه فارسی و عربی اجرا می کنیم که نسخه عربی آن ویژه عرب زبانان و مهمان عربی است.

«نجم الثاقب» را به دو زبان عربی و فارسی اجرا می‌کنیم

مدیر مرکز مهنا تصریح کرد: در خصوص سانس عربی و فارسی «نجم الثاقب» باید بگوییم که نظم خاصی وجود ندارد و بیشتر به تعداد مخاطبین بستگی دارد، به طور مثال در یک سانس به دلیل حضور خانواده های شهدای نبل الزهرا برنامه را کاملا عربی اجرا کردیم و اگر در سانسی بیشتر مخاطبان از گروه های ایرانی باشد به زبان فارسی اجرا می کنیم، با این حال نمایش به هر زبانی که اجرا شود، ترجمه زبان دیگر را هم خواهیم داشت که همه حاضرین بتوانند از نمایش استفاده کنند.

کوهفر بیان داشت: از آنجایی که زائران حسینی در حال تردد هستند، زمان نمایش کوتاه است و این نمایش را روزانه 5 بار در 30 تا 40 دقیقه اجرا می کنیم و سانس های نمایش هم ساعت 9، 11، 14، 16 و 18:30 دقیقه است.

وی با بیان اینکه داستان «نجم الثاقب» از ورود کاروان امام حسین (ع) به کربلا شروع می شود، افزود: در این نمنایش مقتل چندین شهید کربلا از جمله حضرت عباس (ع)، حضرت علی اکبر(ع)، کاروان اسرای کربلا و شب اول شام غریبان و شهادت حضرت رقیه (س) را به نمایش می گذاریم، البته در این نمایش به فتنه های آخرالزمانی مانند مبارزه علیه داعش که مردم عراق درگیر آن هستند پرداخته و نمایش نهایتا ظهور امام زمان (عج) ختم می شود.

«نجم الثاقب» در ژانر بومی و اسلامی اجرا می‌شود

مدیر مرکز مهنا اظهار داشت: ژانر نمایشی «نجم الثاقب» را اولین بار در نمایش «شب آفتابی» به کارگردانی بهزاد بهزادپور انجام دادیم، البته در سال های اخیر مدل های جدید و متنوعی از این ژانر نمایشی تولید شده است که از جمله آنها می توان به نمایش «ستاره صبح»، «آوای نور» و «فصل شیدایی» اشاره کرد، البته درباره «فصل شیدایی» باید گفت که این نمایش با اجرا در 15 استان کشور پرمخاطب ترین نمایش کشور به شمار می رود.

کوهفر بیان داشت: «نجم الثاقب» هم ژانر بومی و اسلامی است که مخاطب عام دارد و توانسته ارتباط خوبی را نیز با مخاطبان برقرار کند.

وی درباره فعالیت های مرکز مهنا بیان داشت: این مرکز زیرنظر سازمان هنری - رسانه ای اوج فعالیت کرده و اجراهای میدانی تئاترها را در دستور کار دارد و تلاش داریم تا در سال آینده 3 تا 4 نمایش میدانی را طراحی و اجرا کنیم. البته برنامه های مناسبتی مانند یادواره ها، افتتاحیه و اختتامیه ها، کنگره ها و ... را نیز خارج در دستور کار داریم که بر هر کدام از مراسم ها سبک نو نمایشی را خواهیم داشت.

مدیر مرکز مهنا تصریح کرد: قرار بود امسال در دو نقطه از کشور عراق نمایش «نجم الثاقب» را اجرا کنیم که بنا به دلایلی این مهم محقق نشد و امیدواریم در سال آینده بتوانیم در دو نقطه از این کشور دو نمایش متفاوت داشته باشیم.

کوهفر با بیان اینکه ژانر نمایش «نجم الثاقب» پرهزینه است، اظهار داشت: البته از زمان اجرای «شب آفتابی» تلاش مان این بود که هزینه اینگونه نمایش ها کاهش پیدا کند تا دیگر شهرهای بزرگ تنها میزبان آن نباشند و این مهم هم محقق شد، قطعا کاهش هزینه های یک نمایش میدانی از میلیارد به میلیون کار بسیار بزرگی به شمار می رود که ما آن را انجام داده ایم.

وی بیان داشت: نمایش «نجم الثاقب» را به ابوموسی، بشاگرد، خرم آباد، شهرکرد و سایر شهرهای محروم هم انجام داده ایم و این نشان دهنده کاهش هزینه های اجرا این نمایش است.

در ذیل فیلم گفتگو با «علیرضا کوهفر» مدیر مرکز مهنا آمده است:

حجم ویدیو: 56.87M | مدت زمان ویدیو: 00:07:29 دانلود ویدیو
ارسال نظر: