حجت‌الاسلام ادیب یزدی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بوی ظهور امام زمان (عج) از مراسم پیاده‌روی اربعین به مشام می‌رسد

کدخبر: 2074663

این کارشناس مذهبی گفت: بوی ظهور امام زمان (عج) از مراسم پیاده روی اربعین می آید؛ چرا که وقتی میلیون نفر از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا در حال حرکت هستند و یقینا امام زمان (عج) در این مراسم حضور دارند.

حجت الاسلام ادیب یزدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، درباره اهمیت مراسم اربعین و پیشینه تاریخی این مراسم گفت: اسرای عظیم الشان کربلا در مسیر بازگشت از شام به سمت مدینه به زیارت امام حسین (ع) رفتند؛ در حقیقت یزید فردی به نام نعمان بن بشیر را به سرپرستی کاروان اسرا منصوب کرد و زمانی که کاروان به دو راهی مدینه و کربلا رسید، نعمان بن بشیر از امام سجاد (ع) فرمود که چه دستوری دارند و امام عنوان از حضرت زینب (س) در این باره سوال کنند، زمانی که نعمان از حضرت زینب (س) سوال می کنند، این حضرت می فرماید در مدینه کاری نداریم، بلکه می خواهیم به کربلا برویم و نعمان دستور می دهد که کاروان به سمت کربلا حرکت کند.

وی با بیان اینکه نقل شده که کاروان اسرا دقیقا روز اربعین به کربلا می رسند، ادامه داد: زمانی که کاروان اسرا وارد کربلا می شود، می بینند که پیش از آنها کاروانی به سرپرستی جابر بن عبدالله بن خطام انصاری به کربلا آمده است، جابر بن انصاری از بزرگ ترین و نامی ترین اصحاب پیامبر است، وی شخصیت منزه و سابقه بسیار درخشان داشته و در 19 جنگ از جنگ های رسول خدا شرکت کرده بود.

جابر بن انصاری با بوییدن خاک کربلا، مرقد امام حسین (ع) را پیدا کرد

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: جابر بن انصاری به محض اینکه خبر شهادت امام حسین (ع) را شنید از مدینه به کربلا حرکت کرد و در طول مسیر نیز گاه پیاده و گاه سواره این مسیر را طی می کرد و در نهایت روز اربعین به کربلا رسید و یقین داریم که درک کربلا به جابر بن انصاری بشارت داده شد، چرا که وی وقتی به کربلا رسید، خیلی از رسول خدا صحبت کرده و آموزه های نبوی را اجرا می کرد.

حجت الاسلام ادیب یزدی اظهار داشت: آن زمان هنوز مرقد مطهر امام حسین (ع) هیچ علامتی نداشت و جابر بن انصاری با بوییدن خاک کربلا مرقد امام حسین را (ع) را پیدا کرد و یکی از شاگردان جابر نقل می کند که وقتی جابر مرقد امام را پیدا کرد از شدت ناراحتی غش کرد؛ وی زیارتنامه بسیار مهمی هم درباره اربعین دارند که حتی اهل سنت هم آن را قبول دارند، از این رو پیشنهاد می کنیم مردم امروز زیارتنامه جابر بن انصاری را بخوانند.

وی تصریح کرد: اولین کسی که روز اربعین با پای پیاده از مدینه به کربلا آمده بود، جابر بن انصاری است و این کار به یکی از سنت های جالب و مهم تبدیل شد که شیعیان هر ساله خودشان را در این روز با پای پیاده به کربلا برسانند، البته از امام حسن عسگری (ع) نیز نقل شده که یکی از نشانه های مومن زیارت اربعین است و خوشبختانه این سنت در طول تاریخ اوج گرفت و امروز به برکت خون شهدا و پیروزی انقلاب اسلامی و بصیرت عمیق مردم نسبت به امام حسین (ع) می بینیم که چه فضایی در روز اربعین در کربلا ایجاد در روز اربعین ایجاد شده است.

اصالت هر سنتی به کیفیت اجرای آن است

این کارشناس مذهبی بیان داشت: اصالت هر سنتی به کیفیت اجرای آن است؛ از این رو فضیلت کسانی که با پای پیاده به کربلا می روند، بسیار بیشتر از کسانی که از طرق دیگر به این شهر می روند، است؛ البته به هر طریقی که زیارت امام حسین (ع) انجام شود، ثواب های زیادی خواهد داشت.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: فردی که با پای یپاده به کربلا می رود به نوعی با خاندان معصوم پیامبر (ص) همزادپنداری می کنند و حفظ اصالت سنت ها در دین مان از نکات مهمی است که باید مورد توجه باشد، از سوی دیگر در روایات داریم هر قدمی که زائر حسینی برمی دارد، ثواب یک حج و یک عمره مقبوله در معیت رسول خدا را دارد و وقتی پیاده رفتن به کربلا چنین ثوابی دارد، بدیهی است که همه آرزو خواهند داشت که اینگونه به کربلا بروند .

بوی ظهور امام زمان (عج) از مراسم پیاده‌روی اربعین به مشام می‌رسد

این کارشناس مذهبی درباره وظیفه جامعه مهدویت در برابر مراسم پیاده روی اربعین اظهار داشت: بوی ظهور امام زمان (عج) از مراسم پیاده روی اربعین می آید؛ چرا که وقتی میلیون نفر از شیعیان با پای پیاده به سمت کربلا در حال حرکت هستند، یقین بدانید که پیشوای این مردم یعنی امام زمان (عج) نیز در جمع این زائران حضور دارند. به عبارت دیگر یا خود حضرت مستقیما در این مسیر حضور دارند یا کسانی که با امام ارتباط تنگاتنگ دارند، در مراسم حضور خواهند داشت.

وی بیان داشت: چشم مبارک امام زمان (عج) از این حرکت روشن می شود چرا که زائران حاضر در مراسم پیاده روی اربعین حتما با تمام وجود در زمان ظهور امام زمان (عج) این حضرت را یاری می کنند و این جمعیت شرکت کننده در مراسم پیاده روی اربعین سرنوشت دنیا را عوض خواهند کرد و عاقبت امر زمین و بشریت در دست همین افراد است.

حجت الاسلام ادیب یزدی گفت: در این مراسم همه اقوام و گروه ها و حتی افراد زیادی ادیان دیگر با پای پیاده خودشان را به کربلا می رسانند و همگی شعار لبیک یا حسین (ع) سر می دهند و این مراسم؛ اصلا عادی نیست؛ از این رو حضور مردم در این مراسم دعوت اسمانی است که اینگونه دل های مردم و زائران لرزیده است.

ریشه‌های ظهور امام زمان (عج) با این مراسم گره خواهد خورد

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه مسلما ریشه های ظهور امام زمان (عج) با مراسم پیاده روی اربعین گره خواهد خورد و ما باید منتظر یک امر بسیار عظیم بعد از این مراسم باشیم، اظهار داشت: زائرانی که در این مراسم حضور دارند باید قبل از گفتن لبیک یا حسین (ع)، لبیک یا مهدی را گفته و عهدنامه با امام زمان (عج) را امضا کنند؛ چرا که ایشان منتظرند که امر ظهور محقق شده و بشریت از این گرفتاری های عجیب و غریب نجات پیدا کنند.

وی درباره جایگاه والای امام حسین (ع) خاطر نشان کرد: اگر ائمه دیگر نیز موقعیت امام حسین (ع) را داشتند، به چنین جایگاهی می رسیدند، ولی این جایگاه نصیب امام حسین (ع) شد که بتواند همه افراد را حتی از سایر ادیان به کربلا بیاورد و ما تنها قطره ای از دریای بیکران معجزات کربلا را می بینیم و در آینده اتفاقات عجیبی را شاهد خواهیم بود که همگی در جهت اصلا بشر هستند.

ارسال نظر: