رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین:

موکب‌های زائران اربعین در عراق تا ۲۵ صفر دایر هستند

کدخبر: 2074761

رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: بیش از ۹۰۰ موکب داریم؛ موکب‌ها تا ۲۵ صفر آماده پذیرایی از زائران هستند اما موکب‌های عراقی از فردا شب جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن پلارک با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به اینکه اسکان و تغذیه، بخش محوری وظایف ستاد مرکزی اربعین است، افزود: این وظیفه بر عهده ستاد عتبات عالیات محول شده است.

وی گفت: جمعیت زائران نسبت به پارسال به حدود 2 برابر یعنی 3 میلیون نفر رسیده است.

پلارک با اشاره به اینکه زائران به خوبی سفر امسال را مدیریت کردند افزود: تاکنون یک میلیون و 100 هزار زائر به میهن بازگشتند.

در ادامه خلیل راحتی دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین با اشاره به اینکه در مرز مهران 5 هزار اتوبوس بین شهری بخش خصوصی خدمات می دهند گفت: حدود 50 درصد با اتوبوس و 50 درصد با خودروهای شخصی سفر می کنند.

در ادامه حسین کولیوند رئیس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین در ارتباط تصویری از کربلا با این برنامه گفت: زائران لباس گرم داشته باشند و مراقب بهداشت خود باشند.

وی افزود: زائران که تب بالا یا مشکل حاد ریوی و گوارشی دارند به مراکز بهداشت و درمانی مستقر مراجعه کنند و خوددرمانی نکنند.

کولیوند گفت: تاکنون بیش از 60 بیمار ایرانی توسط مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر به مرز و از آنجا به بیمارستان های مهران و ایلام منتقل شدند.

وی ادامه داد: همه امکانات لازم برای خدمت رسانی و بازگشت بیماران وجود دارد حتی 2 فروند اورژانس هوایی هم در آنجا حضور دارند.

در ادامه پلارک گفت: برای حداقل 200 هزار نفر در مهران و 30 هزار نفر در شلمچه و 40 هزار نفر در چزابه ظرفیت اسکان و پذیرایی داریم.

راحتی هم با اشاره به اینکه اطلاع رسانی مناسب برای محل پارک خودروها انجام شده است، گفت: امسال در مهران 120 هزار پارکینگ یعنی 2 برابر پارسال پارکینگ دایر کردیم.

وی افزود: مسائل فنی لازم برای دایر کردن پارکینگ ها رعایت شده است.

در ادامه پلارک گفت: شهرداری تهران، دستگاه های اجرایی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ، بنیاد مستضعفان، سازمان اوقاف و امور خیریه و حرم های مطهر هم کمک زیادی به خدمات رسانی زائران کردند.

وی افزود: برای یک و نیم میلیون نفر در روز تدارک تغذیه دیدیم که به بیش از 2 میلیون نفر هم رسید.

در ادامه علی اصغر احمدی رئیس کمیته امداد و نجات ستاد اربعین در ارتباط تصویری از کربلا با این برنامه گفت: جمعیت هلال احمر ایران در شهر نجف 4 درمانگاه، از نجف تا کربلا 6 درمانگاه و در شهر کربلا 23 مرکز درمانی را با کمک سایر دستگاه ها دایر کرد و در کاظمین 3 مرکز و یک مرکز در سامرا دایر کرد.

وی ادامه داد: 26 آمبولانس را وارد عراق کردیم و 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس و حدود 2 هزار و 200 نفر در خدمات زائران بودند.

احمدی با بیان اینکه بیش از 70 تن دارو وارد عراق کردیم، گفت: تا کنون بیش از یک میلیون و 50 هزار نفر را تحت مداوا قرار دادیم.

وی افزود: مجموعه هلال احمر در انبارهای خود در کربلا و نجف به اندازه کافی دارو داشته است و کمبودی در این زمینه ندارد.

احمدی گفت: هلال احمر درمانگاه های بین راهی خود را به علت پایان راهپیمایی جمع آوری می کند اما درمانگاه های واقع در نجف و کربلا تا 5 آذر دایر خواهد بود.

رئیس کمیته امداد و نجات ستاد اربعین افزود: حدود 60 بیمار را با آمبولانس ها به نقطه صفر مرزی رساندیم و تحویل اورژانس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دادیم.

احمدی گفت: تا دیشب حدود 13 نفر بیمار بستری شده و یک نفر فوتی تصادفی در شهر کوفه داشتیم.

وی افزود: تعداد مصدومان، اندک بود اما موج سرما در کربلا تعداد سرماخوردگان را افزایش داده است.

در ادامه دبیر کمیته زیرساخت ستاد اربعین گفت: زیرساخت های مرز مهران روزانه برای 200 هزار زائر آمادگی دارد و کل این شهر 120 هزار جای پارک خودرو دارد.

راحتی با بیان اینکه 1600 دوش آب گرم و 500 سرویس بهداشتی در این شهر دایر شده است، افزود: این زیر ساخت ها در سال بعد برای حداکثر یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 500 هزار نفر ظرفیت خدمات رسانی دارد و بیش از آن مشکلات ایجاد می کند.

در ادامه علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: انتقال زائران پاکستانی از وظایف این استان است که پارسال 23 هزار ورودی داشتیم و امسال به 41 هزار نفر در طول ماه های محرم و صفر رسیدو از این تعداد حدود 21 هزار نفر از زائران پاکستانی با پای پیاده آمده بودند.

وی با بیان اینکه تمهیدات امسال بهتر از پارسال بود، افزود: بیش از 510 اتوبوس برای انتقال زائران در نظر گرفته شد.

هاشمی گفت: واکسیناسیون گروه های سنی زیر 15 سال و شناسایی بیماری ها هم انجام شد.

در ادامه اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: در مبادی ورودی این استان موکب هایی برای استقبال زائران در نظر گرفته شد و به همه زائران خدمت رسانی کردند.

وی افزود: این استان روزانه به 15 تا 20 هزار نفر از زائران در مهران خدمات رسانی می کند.

جبارزاده اضافه کرد: در مرز شلمچه و داخل خاک عراق هم موکب دایر کردیم و در سامرا هم به زائران خدمت رسانی کرده ایم.

ارسال نظر: