عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

روس‌ها تولید کیوی در ایران را در دست گرفتند/ کشاورزان کیوی کار دچار زیان شدند

کدخبر: 2074813

زمردنیا گفت: وضعیت مبادلات با طرف های خارجی و همچنین نقل و انتقال پولی تغییری نداشته است و کما فی السابق مجبور هستیم کارهایمان را به صورت صرافی انجام دهیم

طاهر زمردنیا، عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » بیان داشت: در حال حاضر خیار، گوجه و فلفل دلمه ای از جمله محصولاتی است که صادرات آن‌ها به کشوری مانند روسیه صورت می گیرد.

وی ادامه داد: کیوی، پرتقال و سیب امسال تولیدشان زیاد اما صادراتشان کم است، زیرا قیمت آن‌ها گران تمام می شود بنابراین نمی تواند بازار خوبی را در دست بگیرد. این تفاوت قیمت موجب شده است تا نتوانیم در بازار روسیه با محصولات ترکیه ای رقابت داشته باشیم و صادراتمان کاهش یابد.

زمردنیا خاطرنشان کرد: چند سال است که دائم وعده میدهند که روسیه هزینه گمرک خود را کاهش خواهد داد اما این اتفاق صورت نگرفته و بنابراین صادرکنندگان ایرانی باید هزینه گمرکی زیادی را بپردازند و همین بیشتر تأثیر را بر روی قیمت صادرات میوه دارد از آن طرف کاهش صادرات هم موجب شده تا کشاورزان کیوی کار امسال دچار ضرر و زیان شوند زیرا محصولات بر روی دست آن ها مانده و خریدار مناسبی ندارند.

عضو اتاق بازرگانی بیان داشت: یک اتفاق ناخوشایند دیگر نیز صورت گرفته که موجب شده است تا دست صادرکنندگان ایرانی از بازار روسیه کوتاه شود و آن این است که شرکت‌های بزرگ روسی به بازار ایران ورود پیدا کرده اند، نماینده فرستاده اند باغ خریداری کرده اند، کیوی تولید می کنند و سردخانه اجاره می کنند و بعد از اینجا بار به روسیه منتقل می کنند این موضوع عملا باعث می شود تا در آینده بازرگانان ایرانی حذف شوند.

وی در پایان عنوان کرد: متأسفانه تمامی این مسائل در حالی وجود دارد که وضعیت مبادلات با طرف های خارجی و همچنین نقل و انتقال پولی تغییری نداشته است و کما فی السابق مجبور هستیم کارهایمان را به صورت صرافی انجام دهیم.

ارسال نظر: