ترافیک خدمات و برنامه‌های حمایتی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر؛

وقتی مسئولیت اجتماعی از حرف به عمل می‌رسد

کدخبر: 2074872

همه ساله در اواسط آذرماه، شاهد تغییر فضای فرهنگی و رسانه‌ای کشور به بهانه هفته گرامی داشت خدمات داوطلبانه در جمعیت هلال احمر هستیم. در این هفته انبوهی از همایش‌ها و سمینارها، گزارش‌ها و یادداشت‌ها در وصف نیکخواهی داوطلبان و خیرین و بخشندگی آنها در دفاع از ارزش‌های انسانی، کمک‌رسانی و تسکین آلام بشری در داخل و خارج از مرزها تولید و به مخاطبان ارئه می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، امیرطاهر حسین خان: هفته گرامی داشت خدمات داوطلبانه در جمعیت هلال احمر سفره‌ای فراهم آورده است تا هر قشر و گروهی با ابزار و امکانات خود، دستپختی درخور و پذیرفتنی از این واقعه مهم آماده کرده و از درون آن، زوایای تحسین برانگیز نیکی و نیکوکاری قهرمانان گمنام انساندوستی طی بیش از 90 سال خدمات داوطلبانه در ایران را احیا کند.

مسئولان و سیاستگذاران این سازمان نیز به نوبه خود می‌کوشند تا مسیر این فرایند مقبول را هموار سازند. نتیجه عینی این تلاش‌ها را می‌توان این روزها در هر نقطه از کشور حتی محروم ترین مناطق مشاهده کرد. به گونه ای که علاوه بر فضای خاطره‌انگیز نکوداشت خدمات داوطلبانه و تجلیل از فعالان این عرصه می‌توان برگزاری سفرنامه‌های سلامت و امید در استان‌های کشور را نیز عنصر جدانشدنی برنامه‌های پاییزی جمعیت هلال احمر معرفی کرد.

سفرنامه های سلامت وامید، خدمتی مادی و معنوی

سفرنامه های سلامت وامید در سال‌های اخیر توانسته به پلی تبدیل شود برای ارتباط میان اقشار محروم جامعه با جمعی از خیرین و نیکوکاران دارای دغدغه که حاصل این ارتباط بی‌شک چیزی نیست جز افزودن بر همدلی میان اقشار مختلف مردم و مسئولان.

اما آنچه در دو سال‌ اخیر نمایان شده است این است که جاده این سفرنامه ها، جاده‌ای یک طرفه نیست و علاوه بر محرومیت زدایی از مردم کم برخوردار به نوعی به سرمایه‌سازی برای سازمان از طریق پرورش تفکرهای نوعدوستانه مبدل شده است و این تعامل خود می‌تواند مصداقی بارز از همدلی در کشورمان باشد.

فرحناز رافع؛ رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در این باره می‌گوید: یکی از برکات این برنامه ملی، خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند که این بهره‌مندی از لحاظ مادی، امور روزمره‌ زندگی، معنوی و هدایت است. اگر بصورت مستقیم به فرهنگ پیشگیری و مقبله از حوادث و بیماری‌های شایع پرداخته نشود، حضور یک پزشک داوطلب و نیکوکار در روستا مظهر مجسم این آموزش ها است و آنها را به خودمراقبتی، کمک به همنوع سوق می‌دهد. از این مهم‌تر، خدمتی است که داوطلبان به خودشان می‌کنند و استعدادهای درونی شان را فعال می‌کنند و به بالقوه‌هایی که در وجود شان هست فعلیت می‌بخشند. تجربه پیدا می‌کنند با زندگی مردم آشنا می‌شوند.

سفرنامه سلامت و امید دوم و سوم آذرماه سال جاری به شهرهای ساوه و آشتیان واقع در استان مرکزی عزیمت می‌کند.

وقتی مسئولیت اجتماعی از حرف به عمل می رسد

خدمات داوطلبانه آنقدر مفاهیم و جای کار دست نخورده و در عین حال جالب دارد که می‌توان در تمام روزهای سال از آن گفت و شنید و باز هم احساس خستگی نکرد. استقبال گسترده سازمان های مردم نهاد از برگزاری همایش تعامل جمعیت هلال احمر با این سمن‌ها برای انجام مسئولیت اجتماعی و اجرای پروژه های مشترک محرومیت‌زدا، گواهی بر این ادعاست که آذر ماه امسال قرار است این همایش در دو روز متوالی در شهرستان ساری و با حضور 400 سمن فعال برگزار شود.

به‌علاوه سلامت یاران نیز بی وقفه در بیمارستان‌های پایلوت کشور در حال ارائه خدمات حمایت روانی و انجام کارهای روزمره و مورد نیاز به بیماران تنها و بدون همراه هستند تا آن‌ها حتی یک لحظه هم احساس رنج نکنند و دوره بیماری خود را به بهترین شکل ممکن سپری کنند. بنابراین ارائه مفاهیم ارزشمند مرتبط با فرهنگ داوطلبی اگر در شکلی خلاقانه و همه فهم انجام نشود، نمی‌تواند در اذهان جامعه نفوذ کرده و خاصیت مانایی و پایایی پیدا کند.

پس باید ارزیابی دقیق و منصفانه برنامه‌ها و اقدامات خیرخواهانه و عام المنفعه در قالب‌های مختلف صورت پذیرد. فرایندی که می‌بایست هم توسط نهادهای مسئول و هم مطبوعات و رسانه‌ها به عنوان چشم تیزبین و ناظر جامعه انجام شود.

ارسال نظر: