گزارش «نسیم آنلاین»: تکرار سومین اشتباه دولت یازدهم در گرانی ۱۰ درصدی تعرفه برق

دولت هوای مشترکان پرمصرف برق را نگه داشت!

کدخبر: 2074958

خبرها حاکی از آن است که وزارت نیرو بدون هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص افزایش تعرفه‌های برق در سال جاری تعرفه برق را برای سومین بار به شیوه نادرستی برای تمام مشترکین ۱۰ درصد افزایش داده است

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »- با وجود ناعادلانه بودن افزایش تعرفه برق برای مشترکین پرمصرف و کم مصرف و انتقاد کارشناسان حوزه برق از این رویه قیمت‌گذاری، دولت یازدهم در حمایتی آشکار از مشترکین پرمصرف تعرفه برق مشترکین پرمصرف و کم مصرف را با درصد افزایش یکسان روبرو کرد. به گزارش « نسیم آنلاین »، در اجرای گام دوم و سوم هدف‌مند کردن یارانه‌ها برای جبران کسری منابع یارانه‌های نقدی، ساده‌ترین راهبرد ممکن یعنی افزایش عمومی قیمت حامل‌های انرژی مورد استفاده قرار گرفت. این امر سبب شد تا کاهش شدت انرژی و حذف یارانه پنهان آن در کشور به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مورد غفلت واقع شود. اصلاح هدفمندی یارانه ها یکی از اهداف اقتصادی دولت یازدهم معرفی شده بود چراکه شیوه نادرست اجرا و پرداخت یارانه موجب شده است که تمام منابع حاصل از افزایش قیمت‌ها به پرداخت نقدی تعلق گیرد و هر ماه برای پرداخت یارانه از دستگاه های دولتی مبالغ کلانی به منظور جبران کسری قرض گرفته شود.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که عدم اصلاح فرایند فعلی هدفمندی یارانه ها مربوط به رویه دولت است که حاضر به پذیرش ریسک حذف یارانه بگیران پردرآمد و اصلاح قیمت حامل های انرژی نیست. یکی از مهم‌ترین حوزه هایی که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در آن با روشی نادرست اعمال گردید، تعرفه گذاری برق است. در دولت تدبیر و امید تاکنون 2 مرتبه تعرفه های برق به شیوه های نامناسبی تغییر کرده است. یک بار در اسفند سال 92 تعرفه های برق برای تمام پله‌کان‌های مصرف برق 24 درصد افزایش یافت و بار دیگر در اسفند سال 93 تعرفه های برق برای تمام پله‌کان‌های مصرف برق 10 درصد افزایش یافت. یکسان در نظر گرفتن افزایش تعرفه های برق برای تمام پله‌کان های مصرف، سیاستی نادرست در قیمت‌گذاری محسوب می گردد که باعث شده پله کانهای بالای مصرف برق، انگیزه ای برای رعایت الگوی مصرف برق نداشته باشند. با این وجود خبرها حاکی از آن است که وزارت نیرو بدون هیچ گونه اطلاع رسانی در خصوص افزایش تعرفه های برق در سال جاری تعرفه برق را برای سومین بار به شیوه نادرستی برای تمام مشترکین ۱۰ درصد افزایش داده است. در این حالت حتی بالاترین پلکان مصرف برق هم هزینه تمام شده تولید برق را نمی‌پردازد و مصرف بیشتر برق با دریافت یارانه بیشتری همراه خواهد شد. به گزارش «نسیم آنلاین»، این درحالی است که برخی از کشورهای پیشرفته دنیا نظامی هوشمندانه را برای تعرفه گذاری قیمت حامل‌های انرژی وضع کرده اند. این نظام که روش تعرفه‌گذاری پلکانی-افزایشی نام دارد به منظوراصلاح الگوی مصرف انرژی در بخش های مختلف و به خصوص بخش خانگی اعمال شده است. در این روش، هزینه مصرف متناسب با میزان افزایش آن بالا می رود و در این صورت مصرف بیشتر با یارانه بیشتری همراه نمی‌شود و مشترکین پرمصرف به جای عموم مشترکین در کانون افزایش هزینه قرار می‌گیرند. در این الگو ، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان «الگوی مصرف مجاز» تعریف می‌کند و هزینه مصرف کمتر از الگو، ارزان‌تر تعیین می‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قیمت به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد تا مشترکین پرمصرف با پرداخت هزینۀ واقعی انرژی، رفتار خود را اصلاح کنند و فشار افزایش قیمت نیز از عموم مردم برداشته شود.

به نظر می‌رسد که دولت یازدهم با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری تمایلی به افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف که عموما از قشر مرفه جامعه هستند را ندارد. حال باید دولت پاسخ‌گو باشد که افزایش یکسان درصد تعرفه برق مشترکین پرمصرف و کم مصرف چگونه با عدالت سازگاری دارد و چرا مشترکین پرمصرف باید از یارانه پنهان بیشتری برخوردار باشند؟

ارسال نظر: