گزارشی از دستاوردهای مهم بسیج سازندگی در عرصه محرومیت‌زدایی در گفتگوی تفصیلی سردار غلامی با «نسیم آنلاین»

ثابت کردیم معضل اشتغال و محرومیت با همکاری مردم حل می‌شود

کدخبر: 2075184

مسئول بسیج سازندگی با اشاره به وجود کارنامه ای موفق در خصوص عملکرد این قشر در حوزه محرومیت زدایی و آسیب های اجتماعی خاطر نشان کرد:استفاده از ظرفیت بسیج و گروه های جهادی می تواند امتداد مردمی دستگاه های دولتی برای اجرای برنامه ها و طرح هایشان با کمترین هزینه باشد.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »:: سازمان بسیج سازندگی از اردیبهشت ماه سال 79 با فرمان و تدبیر مقام معظم رهبری و با هدف جایگزینی جهاد سازندگی تشکیل شد که فلسفه اصلی آن محرومیت زدایی و خدمات رسانی در عرصه های گوناگون بوده است.تاکید رهبر انقلاب بر مسئله محرومیت زدایی و فعالیت بی بدیل بسیج سازندگی در این عرصه ما را بر آن داشت تا در گفتگویی تفصیلی با مسئول بسیج سازندگی به بررسی فعالیت و کارنامه این قشر بسیج بپردازیم. متن زیر حاصل گفتگوی « نسیم آنلاین » با سردار "نعمان غلامی" رئیس سازمان بسیج سازندگی است که از نظر می‌گذرد. "نعمان غلامی" سابقه فرماندهی سپاه در استانهای محرومی چون ایلام و سیستان و بلوچستان را در کارنامه داشته و با توجه به عملکرد قابل قبول در آن ایام، از تیرماه 94 با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی تصدی بسج سازندگی در کشور را برعهده گرفته است. اجرای 128 هزار طرح محرومیت زدایی طی 15 سال/ راه اندازی 73 هزار واحد تولید کوچک طی 3 سال *«نسیم»:برای شروع با کارنامه بسیج سازندگی در عرصه محرومیت زدایی آغاز کنیم. شمابه عنوان مسئول بسیج سازندگی در سطح کشور کارنامه فعالیت های این قشر بسیج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

غلامی: ما از سال 79 تا 89 در مجموع بیش از 128 هزار طرح محرومیت زدایی در سطح کشور در مناطق محروم داشته ایم؛ چه در حوزه ساختمان سازی، آب رسانی روستایی و راهسازی تمام عرصه هایی که در حوزه محرومیت قرار میگیرد گروه های جهادی وارد میدان می شوند و در این راستا 128 هزار طرح در طول 10 سال انجام گرفته است، یعنی این آمار طرح اجرایی در دو دوره 5 ساله اول و 5 ساله دوم تقسیم می‌شود که ما در حقیقت از سال 91 با ورود به موضوع اقتصاد مقاومتی و ایجاد واحدهای کوچک تولیدی در مجموع تا پایان سال 94 در طول 3 سال 97 هزار واحد کوچک تولیدی و اقتصاد مقاومتی در سطح کشور راه اندازی کردیم که هدف اصلی از اجرای این طرح بحث افزایش تولید، ایجاد اقتصادپایدار و به خصوص الگوسازی هست؛ چرا که ما به عنوان بسیج کارمان تسهیل گری و کمک به دستگاه های دولتی است و تلاش ما در این راستا بوده که بتوانیم واحدهایی که ایجاد می کنیم مراقبت، رصد و پایدار نگه داریم و بعد هم به عنوان الگو آنها را در سطح کشور معرفی کنیم و به نظرم این کار بسیار مهم و ارزشمندی بوده که در سطح کشور انجام شده است.

ایجاد 12 هزار واحد کوچک صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم *«نسیم»: با توجه به کارنامه ای که عنوان شد اگر بخواهیم نگاهمان را از سطح کلان به موضوعات معطوف کنیم و به طور خاص به فعالیت های بسیج سازندگی در حوزه محرومیت زدایی بپردازیم بفرمایید جایگاه این موضوع در برنامه ها و طرح های بسیج سازندگی چگونه است؟

غلامی: الان در بحث محرومیت زدایی ضمن اینکه رویکرد خودمان را در بحث طرح های عمرانی و حل مشکلات مناطق محروم را با قدرت دنبال می کنیم و انتظار هم داریم که دولت هم کمک کند تا از ظرفیت بسیج بیشتر استفاده شود، ما از امسال در حقیقت ایجاد واحدهای کوچک صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم چرا که حجم محصولات کشاورزی و ضایعات باغی مان بالای 19 درصد در کشور است و حجم بسیار بالایی در سطح کشور است از امسال ایجاد این واحدها را در دستور کار قرار دادیم و در نظر داریم تا امسال 12 هزار واحد کوچک صنایع تبدلی را در کشور ایجاد کنیم و مطالعات وسیعی انجام گرفته که در هر منطقه و شهرستان محصولی که تولید انبوه و ضایعات دارد را شناسایی و فرآورده هایی که از آن محصول می توان تولید کرد را مطالعه کرده و یک یا دو مورد از آنها را در دستور کار قرار داده و با آموزش و ارائه تسهیلات و تجهیزات آنها را ایجاد کنیم و بعد هم به زنجیره تولید آنها کمک کنیم و در هر صورت با دسته بندی و گرفتن مجوزهای بهداشتی و کمک به بازاریابی محصولات آنها را تولید کنیم.

مقابله با آسیب های اجتماعی در دستور کار 6600گروه جهادی بسیج/ اولیوتی با رفع معضلات حاشیه نشینی است *«نسیم»: آیا بسیج سازندگی آسیب های اجتماعی را هم به شکلی که در حوزه محرومیت زدایی ورود کرده مد نظر دارد؟فعالیت در حوزه محرومین زدایی و اسیب های اجتماعی را به تفکیک یا زیر مجموعه هم پیگیری می‌کنید؟

در خصوص موضوع آسیب های اجتماعی در حال حاضر بیش از شش تا شش هزار و 600 گروه جهادی متولی این کار را داریم که با توجه به ضرورت کارشان، انجام آن را در طول سال امتداد داده اند و الان نیز ضمن اینکه این گروه ها در تابستان و ایام عید به اردوهای جهادی می روند، در طول سال در حاشیه شهرها به خصوص شهرهای بزرگ که دارای مشکلاتی هستند، از امسال ورود گروه های جهادی برای حل این مشکلات و معضلات اجتماعی را نیز در دستور کار داریم.

حتی در حال حاضر گروه های جهادی شکل گرفته اند که در بحث معضل اعتیاد کمک کنند و همچنین در بحث حاشیه شهرها در بحث ایجاد اشتغال و فرهنگ کار، تلاش کنند لذا از این جهت هم گروه های جهادی ما حل اینگونه مشکلات را هم در نظرگرفته اند و این مسائل را نیز تحت موضوع محرومیت زدایی و آسیب های اجتماعی قرار داده و پیگیری و ورود کرده اند.

132 گروه 20 نفره از متخصصین صنعت را برای مبارزه با رکود در کشور ساماندهی کرده‌ایم *«نسیم»: همکاری دیگر اقشار بسیج با قشر سازندگی چگونه است؟ همچنین یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه قرار گرفت ورود تخصصی بسیج سازندگی به بعضی از عرصه ها برای رسیدن به محصولی چون فعالیت جهادی تخصصی و تولید محصول در این عرصه ها بوده است. از چرایی و چگونگی شکل گیری این رویکرد در بسیج بفرمایید؟

غلامی: اردوهایی که در کشور برگزار می کنیم اردوهای یک روزه، 3 روزه، 7 روزه و ده روزه است و اردوهای یک روزه مان بیشتر حول محور بسیج محلات و گروه های صالحین است که بسیج محلات به جد در این حوزه درگیر کار هستند.

اما اردوهای 3 روزه مان برای اقشار تخصصی است و الان یکی از رویکردهای جدید ما به تناسب نیاز شکل گیری گروه های تخصصی است و امسال 132 گروه جهادی صنعت شکل گرفته اند که هر کدام شامل 20 نفر از قوی ترین و تخصصی ترین افراد حوزه صنعت است که کارشان نیز کمک به پایش صنایع راکد است. کسانی که مشکل دارند به این گروه ها مراجعه می کنند و این گروه ها با کار تخصصی و علمی و همچنین تکنیک های علمی شان علت راکد بودن یک صنعت را پیدا می کنند و این یک کار جدید تخصصی به شمار می‌آید. الان در بحث بسیج کشاورزی ما هسته های علمی کشاورزی که عملا کارشان پیگیری علمی کردن کشاورزی است، شکل گرفته است.

در بحث اقشار دیگر ما حتی امسال ستاد کلیه اقشارمان به اردوهای جهادی رفته اند و اکنون در حوزه هنر، هنرمندان برای اینکه خودشان را در فضای جهادی قرار دهند اقدام به ایجاد ستاد های هنری در قالب اردوهای جهادی کرده اند که بتوانند در مناطق محروم در حوزه هنر به شکل جهادی فعالیت های موثری را انجام دهند.

قشر دانشجویی و دانش آموزی که در این حوزه پیشتاز هستند و الان در این دو قشر درحال راه اندازی گروه های جهادی عمران هستیم که بتوانیم از تخصص مهندسین برای اجرای پروژه ها استفاده کنیم . لذا همه اقشار ما در اردوهای جهادی ورود پیدا کرده اند . امسال هدف گذاری که در بحث اردوهای جهادی داریم ، اعزام یک میلیون و 250 هزار نفر به اردوهای جهادی را خواهیم داشت.

همچنان منتظر همکاری دولت هستیم/ واکسیناسیون 14 میلیون قطعه طیور در 12 استان *«نسیم»: تعامل بسیج سازندگی با دولت و وزارت خانه های مرتبط با فعالیت های سازندگی چگونه است؟ آیا دولت برای پیشبرد طرح های سازندگی با بسیج سازندگی تعامل دارد و یا به وظایف خود عمل می‌کند؟

غلامی: با توجه به اینکه بسیج سازندگی تنها مجموعه دارای قانون است و ما قانون بسیج سازندگی را داریم ما مجاز هستیم که از دستگاه های دولتی پروژه هایی که مربوط به مناطق محروم است را اجرایی کنیم. هر چند که بعد از گذشت حدود 9 سال هنوز آیین نامه این قانون مصوب و اجرایی نشده است. اما اگر دولت کمک کند با استفاده از ظرفیت بسیج که تاکید مقام معظم رهبری است می توانیم به جد به عرصه های مختلفی چون محرومیت زدایی، آبخیزداری، بیابان زدایی، مبارزه با آفات نباتی و دام و طیور، ورود پیدا کنیم وکمک جدی کنیم.

سپاه آمادگی خودش را برای همکاری و اجرای پروژه های مختلف در عرصه های گوناگون به دولت اعلام کرد ولی هنوز تصمیم خاصی اتخاذ نشده است، این در حالی است که رایزنی ها و پیگیری های جدید در حال انجام است که اتفاقاتی رخ دهد ولی هنوز منتظر هستیم تا از کمک های دولت و یا از هماهنگ کردن استفاده از ظرفیت بقیه عرصه ها استفاده کنیم که تا الان اتفاق خاصی نیفتاده است و فقط ما یک توافقی با سازمان دامپزشکی داشتیم که از این هفته اجرا می شود. توافق با سازمان دامپزشکی هم اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل در 12 استان کشور است که قرار است 14 میلیون قطعه طیور بومی در 12 استان را واکسیناسیون کنیم و از جمعه هفته گذشته آغاز شده است. ما آمادگی داریم که در بحث های دیگر مانند آبخیزداری، بیابان زدایی، مبارزه با آفات نباتی همکاری داشته باشیم.

*«نسیم»: یعنی در واقع دولت هیچ گونه همکاری و تعاملی با بسیج سازندگی در راستای محرومیت زدایی ندارد؟

غلامی: خیر. ، البته به غیر از همین یک موضوعی که نهایی شده است فعلا پای کار نیامده است. ما جلساتی را با وزارت جهاد کشاورزی داشته ایم ولی هنوز قطعی نشده که ما وارد میدان شویم ولی ما آمادگی خودمان را اعلام کرده ایم، حتی در عرصه های مهم تری مانند اجرای طرح کاداس، یعنی شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی که از زیرساخت های مورد نیاز جدی کشاورزی کشور است هم اعلام آمادگی کردیم که سردار جعفری و سردار نقدی هم به آقای جهانگیری در خصوص اجرای آن اعلام آمادگی کرده اند . البته باید متذکر شوم که در پنج طرح اعلام آمادگی کردند که یکی از آنها طرح کاداستر بود و در نهایت در حوزه آبخیزداری تمرکز کردند که هنوز ساز و کار آن قطعی نشده ولی ما آمادگی مان را اعلام کردیم که بتوانیم به دولت در این زمینه کمک کنیم.

*«نسیم»: آینده تعامل و همکاری دولت با بسیج سازندگی برای اجرای طرح های گوناگون را چگونه ارزیابی میکنید؟

با اینکه رایزنی های جدی صورت گرفته تا الان تصمیمی قطعی نشده است و پیش نویس نهایی همکاری با وزارت کشاورزی هم پیش بینی و مهیا شده و در سیر مراحل نهایی شدن قرار دارد که امیدوارم تا پایان سال این اتفاق بیفتد. پیشنهادی که وزارت کشاورزی به ما داده این است که در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه هستند تا 500 هزار هکتار، یعنی 450 هزار هکتار آبخیزداری، 50 هزار هکتار بیابان زدایی با مدل خاص اجرایی در دستور کار قرار بگیرد و این مهم در حال پیگیری است که هنوز قطعی و نهایی نشده است.

*«نسیم»: با نگاهی اجمالی به کارنامه بسیج سازندگی عدم اجرای پروژه های کلان و اجرای طرح های کوچک و متعدد را میتوان مشاهده کرد. آیا این برآمده از سیاست یا علتی خاص در بسیج است یا محصول یک نظر کارشناسی شده و یک راهبرد کلی به شمار می‌رود؟

غلامی: چون در بسیج سازندگی کارمان اجرای پروژه های کوچک زود بازده در نقاط محروم روستایی که جاذبه ای برای پیمانکار ندارد، است از این رو در ژتون های پیمانکاری فعالیت نمی کنیم چرا که کارمان را با نیروهای بسیجی و جهادی اجرا می کنیم و بیشتر اجرای پروژه ها با همکاری مردم و ساکنان در حوزه ساخت مدارس، خانه، درمانگاه و ... در مناطق محروم انجام می‌شود. ظرفیت بسیار مهمی در بسیج برای اجرای برنامه های بزرگ وجود دارد، به طور مثال بحث آفات نباتی در کشور یک معضل بزرگی است و در بسیاری از مناطق آفت های نباتی گسترش پیدا کرده است و آفات لیمو ترش را داشتیم که نقاط بسیاری از هرمزگان را فرا گرفته است و به استان فارس هم سرایت کرده است، کرم خراط را هم داریم که بسیاری از درختان گردو را فرا گرفته است. آفت هایی مانند کرم گلوگاه برای درخت انار را داریم یا آفت هایی مانند سن در مزارع از جمله عرصه هایی است که می توان با به کارگیری بسیج و نیروهای بسیجی با این آفت ها مقابله کرد و از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری کرد البته این مهم مستلزم یک هماهنگی اولیه و کمک های اولیه برای اجرای طرح و ورود بسیج مانند طرح واکسیناسیون فلج اطفال است و این پیشنهادات را مطرح کرده ایم و پیگیر اجرایی شدن آنها هستیم تا بتوان هر چه سریعتر از این ظرفیت های استفاده کرد.

*«نسیم»: چه مشکلاتی پیش روی بسیج قرار دارد که در تحقق اهداف این قشر فعال میتواند مانعی جدی به شمار آید؟

غلامی: ما سال 86 که قانون بسیج سازندگی در مجلس به تصویب رسید، هنوز آیین نامه اجرایی آن مصوب نشده است و تصویب این آیین نامه می تواند به استفاده از ظرفیت بسیج در استان ها کمک شایانی کند و تصویب این آیین نامه از نیازهای ما به شمار می رود

همچنین استفاده از نیروی جوان و متخصص برای اجرای پروژه هایی مانند آبخیزداری و بیابان زدایی را می توان به این قشر واگذار کرد، چرا که هم جوانان در این پروژه ها ساخته می شوند و هم اجرای آنها با هزینه کمتری برای کشور خواهد بود و این مهم هم مستلزم ستادهای حمایت از اردوهای جهادی و هجرت است که باید در دولت تشکیل و فعال شود، شکل بگیرد و در مجموع به تصویب آیین نامه اجرایی قانون بسیج سازندگی که در سال 86 تصویب شده، نیاز داریم و مشکل اصلی ما این است. ستاد پشتیبانی مسئله دیگری است که مصوب دولت قبل بوده است ولی هنوز در این دولت تشکیل نشده است.

ما گروه های جهادی علمی را داریم و به طور گروه جهادی علمی ما در یکی از شهرستان های استان لرستان که قطب تولید انار است و درگیر آفت کرم گلوگاه بود، متمرکز شده و در حال حل مشکل این افت است. همچنین گروه های جهادی ما در مناطق هرمزگان به کشاورزان کمک می کنند تا ضایعات کشاورزی شان مانند گوجه را با صنایع تبدیلی کاهش دهند. گروه های جهادی در حوزه های مختلف به صورت خودجوش و از سر دلسوزی به مردم کمک می کنند. استفاده از ظرفیت بسیج و گروه های جهادی می تواند امتداد مردمی دستگاه های دولتی برای اجرای برنامه ها و طرح هایشان با کمترین هزینه باشد.

ارسال نظر: