گزارش/

قطعی آب و برق در مناطق شمالی و غربی استان کرمانشاه

کدخبر: 2075324

وزش باد شدید در استان کرمانشاه سبب ایجاد خسارت و قطعی آب و برق در مناطق شهری و روستایی پاوه، روانسر، جوانرود، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم نوشت: سرمای استخوان‌سوز و وزش شدید باد سوغات زبانه توده هوای سرد قطبی که از سمت نوار شمالی کشور در جو منطقه نفوذ کرده است برای ساکنان استان کرمانشاه بود که از اواسط هفته با هشدارهای پیاپی هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس دما و وزش باد تا 90کیلومتر در ساعت همراه بود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه استقرار توده هوای سرد در جو استان را تا روز جمعه دانست و پیش‌بینی کرد که این شرایط سبب وزش باد نسبتاً شدید توأم با گرد و خاک محلی در روزهای آخر هفته و در نیمه غربی استان کرمانشاه می‌شود و در نواحی مرزی مانند گیلانغرب و ثلاث باباجانی شدت وزش باد سبب غبارآلود شدن هوا می‌گردد.

کاهش دما سبب شد ساکنان شرقی استان کرمانشاه در شهرستانهای سنقروکلیایی و کنگاور دمای منفی دوازده درجه سانتیگراد را تجربه کنند و در شهرستانهای غربی و شمالی استان نیز علاوه بر سرما، وزش باد سبب آتش‌سوزی، قطع برق و آب در مناطق شهری و روستایی شد.

آتش‌سوزی در مراتع و باغات پاوه

فرماندار شهرستان پاوه با اشاره به وزش باد شدید و برودت هوا در این شهرستان گفت: شب گذشته آتش‌سوزی در مرز عراق اتفاق افتاد که به دلیل وزش تندباد شعله‌های آتش به داخل مرز ایران و جنگلهای و مناطق حفاظت شده شهرستان پاوه زبانه کشید که تا ظهر امروز این آتش‌سوزی مهار شد.

پرویز ایده‌پور افزود: این آتش‌سوزی در روستای «بیدرواس» بخش نوسود اتفاق افتاد که منجر به آتش گرفتن و خسارت به 30 هکتار از مراتع و 15 هکتار از مناطق حفاظت شده و خسارت به 15 اصله درخت گردوی کهنسال شد و بر اثر وزش باد فیبر نوری و خطوط انتقال برق در نوسود نیز دچار آسیب شد.

وی دمای هوای شهرستان پاوه در شب گذشته را منفی 10 درجه عنوان کرد و گفت: به دلیل وزش تند باد تیرهای چراغ برق روستاهای این شهرستان دچار آسیب شدید شدند که اکنون برق همه روستاها برقرار شده و فیبر نوری شهرستان نیز در حال تعمیر است.

فرماندار شهرستان پاوه از آسیب دیدگی 80 تابلو راهنمایی و رانندگی در این شهرستان خبرداد و افزود: پنج کیلومتر از جاده‌های مرزی شهرستان پاوه به‌دلیل وزش باد و ریزش کوه مسدود شده بود که با تلاش نیروهای راهداری این مشکل برطرف شد.

قطع آب شرب در شهر جوانرود

در شهرستان جوانرود به‌دلیل قطع خط تغزیه برق پمپاژ این شهرستان، آب در جوانرود و روستهای اطراف آن قطع شد که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از برطرف شدن مشکل قطعی برق در ایستگاه پمپاژ آب شرب شهر جوانرود خبرداد و افزود:‌ برق این ایستگاه که بخش اصلی آب شرب جوانرود را تأمین می‌کند اکنون وصل شده اما با توجه به مشکل الکتروپمپهای این ایستگاه شرکت آبفا مشغول تعمیر آن است.

وزش باد سبب شکستن تیرهای برق و قطع شبکه اتصال در مناطق شمال غربی استان کرمانشاه شد تا برق ساکنان روستاها در روانسر و جوانرود قطع باشد که به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه برق روستاهای بخش مرکزی روانسر وصل شده اما هشت روستای بخش شاهو همچنان در دست اقدام است.

فرماندار شهرستان گیلانغرب با اشاره به وزش باد در چهار روز گذشته در این شهرستان با سرعت بیش از 70کیلومتر در ساعت از خسارت به مزارع ذرت، خطوط انتقال برق، واحدهای دامی و ساختمانهای مسکونی در شهر و روستاهای گیلانغرب خبرداد و افزود: ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال برآورد خسارت است.

فرماندار سرپل‌ذهاب نیز در مورد خسارت ناشی از وزش باد در این شهرستان گفت: بر اثر وزش تندباد خسارتهایی به برخی واحدهای دامی و بخش کشاورزی وارد شده است که قطع برق در برخی مناطق روستایی بخش قلعه شاهین، دهستان بشیوه و پاتاق نیز از خسارت وزش باد است که ماموران در حال برطرف کردن مشکلات هستند.

تداوم سرما و وزش تندباد در استان کرمانشاه

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از تداوم هوای سرد و وزش تندباد در این استان خبرداد و افزود: بر اساس بررسی آخرین داده‌های هواشناسی هوای استان همچنان تا صبح فردا در بعضی ساعات و در اغلب نقاط به‌ویژه در نیمه غربی همراه با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

شاهرخ پارسا با اشاره به اینکه هوای سرد مستقر در جو منطقه، طی امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: به دنبال این وضعیت از روز شنبه تا پایان هفته آینده، دمای هوا در نقاط مختلف استان روندی افزایشی می‌یابد و سامانه‌ای ناپایدار از روز چهارشنبه تا پایان هفته جو منطقه را متأثر می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه از تشکیل ستاد مدیریت بحران در فرمانداری شهرستانهای ثلاث باباجانی، روانسر و جوانرود خبر داد و افزود: دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه آمادگی لازم را برای مقابله با بروز سرمای احتمالی را در آینده دارند.

رضا محمودیان آبرسانی با تانکر به ساکنان شهر جوانرود و امدادرسانی به 50 خانواده در ثلاث باباجانی را از اقدامات ستاد مدیریت بحران شهرستانهای استان بیان کرد و گفت: رسانه‎ها اطلاع‎‌رسانیهای لازم را به منظور آمادگی استانی برای مقابله با سرمای احتمالی انجام دهند.

ارسال نظر: