جوابیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی به گزارش «نسیم آنلاین»:

ضرر و زیان‌های پتروشیمی به ما ربطی ندارد، قیمت‌های جهانی کاهش یافته! + نمودار

کدخبر: 2075473

عامل اصلی کاهش حاشیه سود شرکتهای پتروشیمی از جمله شرکتهای پتروشیمی فن آوران و خارک، کاهش قابل توجه قیمت بین المللی محصولات پتروشیمی میباشد.

به گزارش « نسیم آنلاین » روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به دو گزارش « نسیم آنلاین » با دو عنوان " آقای زنگنه و معاونش پاسخ دهند؛ کاهش 78 درصدی سود خالص پتروشیمی فناوران در دولت تدبیر" و "خارک با نیم قرن سابقه به آخر رسید" جوابیه‌ای به شرح زیر ارسال کرد:

مجتمع­های پتروشیمی فن آوران و خارگ دو شرکت کاملا خصوصی هستند که طی دو سال اخیر با عملکردهای بیش از 95% ظرفیت اسمی در سرویس عملیاتی قرار داشته اند. این در حالی است که در سال­های 91 و 92 بدلیل کمبود گاز در سطح کشور و انجام تعمیرات اساسی در خصوص پتروشیمی فن آوران، و در مورد پتروشیمی خارگ با توجه به آنکه خوراک آن مجتمع گاز همراه می­باشد، بدلیل شرایط تحریم و مشکلات صادرات نفت، عملکرد تولیدی به مراتب پائین­تر داشته اند (75 الی 85% ظرفیت اسمی - شکل 2)

خلاصه­ای از عملکرد تولید و فروش شرکت پتروشیمی­های فن آوران و خارگ در شکل­های شماره 1الی 5 آمده است.

افزایش نسبی قیمت تمام شده در سال­های 1390الی 1394 بدلیل افزایش قیمت حامل­های انرژی بویژه گاز طبیعی مصرفی به عنوان سوخت و گاز طبیعی مصرفی به عنوان خوراک بگونه ای بوده است که قبل از هدفمندی، نرخ گاز تک نرخی و معادل 5/158 ریال به ازای هر متر مکعب و پس از آن تا قبل از سال 1393 معادل 700 ریال به ازای هر متر مکعب بوده است. در سال­های 1393 و 1394 نرخ گاز سوخت برابر 1325 ریال و نرخ گاز خوراک برابر 3445 ریال به ازای هر متر مکعب بوده است . لذا یکی از علل عمده افزایش قیمت تمام شده در سال­های 1393 به بعد ناشی از افزایش هزینه سوخت و خوراک گازی به مقدار قابل توجه می باشد. قیمت خوراک پتروشیمی خارک هم با اینکه گاز ترش است، ولی معادل قیمت گاز طبیعی درنظر گرفته می شود.

از سوی دیگر کاهش جهانی قیمت محصولات از جمله متانول، گاز مایع و اسید استیک در هر دو شرکت، موجب کاهش درآمد فروش گردیده است.

همانگونه که از شکل شماره 3 قابل مشاهده می باشد، قیمت فروش محصول متانول در نیمه اول سال 95 در مقایسه با قیمت آن در سال 90 حدود 40% افت داشته است.

قیمت محصول اسید استیک پتروشیمی فن آوران نیز طی همین دوره 45% کاهش داشته است (شکل شماره 4)

در خصوص محصول LPG پتروشیمی خارگ که حدود 30% از درآمد آن مجتمع را به خود اختصاص داده است افت قیمت واحد محصول طی دوره مورد بحث حدود 77درصد بوده است. (شکل شماره 5)

بنابراین در یک نگاه می­توان به افزایش قیمت گاز (سوخت و خوراک) از یک سو و کاهش شدید قیمت محصولات از سوی دیگر به عنوان عمده­ترین دلایل کاهش سود دهی مجتمع های مورد بحث اشاره نمود.

همانگونه که از شکل شماره 6 مشاهده می­گردد، پتروشیمی خارگ در سال 93 علی­رغم افزایش قیمت گاز با نسبت سود خالص به فروش معادل 7/51% از لحاظ سود آوری جزء بهترین شرکت های پتروشیمی بوده است.

این نسبت در سال 94 به 7/41 درصد رسیده است که کماکان نشان­دهنده سود بسیار مناسبی در حیطه صنعت می باشد.

همانگونه که مشاهده می­گردد، عامل اصلی کاهش حاشیه سود شرکت­های پتروشیمی از جمله شرکت­های پتروشیمی فن­­آوران و خارک، کاهش قابل توجه قیمت بین­المللی محصولات پتروشیمی می­ باشد.

ارسال نظر: