مدیرعامل شرکت ملی گاز قطعی گاز در مازندران را به گردن مردم انداخت

عراقی: مصرف بیش از انتظار گاز خانگی باعث قطعی گاز شد/ هوا به یکباره سرد شد فرصت محدود کردن گاز نیروگاه‌ها را نداشتیم

کدخبر: 2075510

مدیرعامل شرکت ملی گاز گفت: در پی گزارش سازمان هواشناسی به نیروگاه‌ها اعلام کردیم که آماده جایگزینی سوخت مایع به جای گاز طبیعی باشند اما با رسیدن دمای هوای ۲۷ استان به زیر صفر درجه مصرف بخش خانگی بسیار بالا رفت و فرصت محدود کردن گاز نیروگاه‌ها را نداشتیم.

به گزارش « نسیم آنلاین » دمای هوای 27 استان کشور در آخرین روزهای هفته گذشته به زیر صفر درجه رسید و این موضوع همه را غافلگیر کرد.حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز در این باره به «ایران» گفت: سازمان هواشناسی نسبت به کاهش دمای هوا در 27 استان کشور هشدار داده بود و ما نیز خود را برای تأمین گاز این مناطق آماده کرده بودیم اما مصرف بخش خانگی بیش از حد انتظار رشد کرد. به گفته عراقی مصرف بخش خانگی در روزهای اخیر رکورد 560 میلیون متر مکعب در روز را به ثبت رسانده است. درحالی که سال گذشته در چنین روزهایی مصرف بخش خانگی حدود 400 میلیون متر مکعب بود. این رقم حتی در مقایسه با بیشترین میزان مصرف بخش خانگی در سال قبل نیز رکورد تازه‌ای به جا گذاشته است. بیشترین میزان مصرف بخش خانگی در سال 1394 حدود 530 میلیون متر مکعب در روز بود. به گزارش شرکت ملی گاز رکورد مصرف سال گذشته فقط مربوط به یک روز در فصل زمستان بود. اما اکنون شاهد مصرف 560 میلیون متر مکعب در یک روز پاییزی هستیم و این حجم از مصرف بخش خانگی بی‌سابقه و در فصل پاییز دور از انتظار بود.معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید گاز امسال شرایط خوبی دارد، اظهار کرد: روزانه بیش از 700 میلیون متر مکعب گاز طبیعی از شرکت ملی نفت ایران تحویل و به شبکه توزیع تزریق می‌کنیم.

بخش خانگی، اولویت اول تأمین گاز

تأمین نیاز بخش خانگی به گاز طبیعی همواره اولویت اول گازرسانی بوده است. در این خصوص فرقی نمی‌کند که مصرف بخش خانگی معقول یا فراتر از حد انتظار باشد. دولت برای تأمین پایدار مصارف خانگی به نیروگاه‌ها و صنایع محدودیت می‌دهد و سوخت مایع نظیر مازوت و نفت گاز (گازوئیل) را جایگزین گاز می‌کند تا مبادا گاز خانه‌ای قطع شود. در این باره عراقی اظهار کرد:اگر بخواهیم میزان تولید و مصرف برابر باشد با وضع کنونی مصرف کشور، بیش از 800 میلیون متر مکعب در روز گاز طبیعی باید وارد شبکه توزیع کنیم که با توجه به تولید فعلی این کار مقدور نیست. لذا برای آنکه مصرف خانگی تأمین شود شرایط را کنترل می‌کنیم و با محدود کردن گاز تحویلی به نیروگاه‌ها و صنعت نمی‌گذاریم که گاز هیچ خانه‌ای قطع شود.با وجود این برنامه در دولت در پی سرمای بی‌سابقه چند روز اخیر برخی از شهرهای استان مازندران روز پنجشنبه هفته گذشته با مشکل افت فشار و قطعی گاز مواجه شد.

دلایل قطع گاز در مازندران

مدیرعامل شرکت ملی گاز این مشکل را ناشی از جهش مصرف و بی‌سابقه بودن این مصرف در فصل پاییز برشمرد و گفت: در پی گزارش سازمان هواشناسی به نیروگاه‌ها اعلام کردیم که آماده جایگزینی سوخت مایع به جای گاز طبیعی باشند اما با رسیدن دمای هوای 27 استان به زیر صفر درجه مصرف بخش خانگی بسیار بالا رفت و فرصت محدود کردن گاز نیروگاه‌ها را نداشتیم. وی ادامه داد: این موضوع باعث شد که روز پنجشنبه در انتهای شبکه توزیع گاز برخی از شهرها شاهد افت فشار و قطع گاز شویم اما ظرف چند ساعت با مدیریت توزیع گاز شرایط به حالت عادی بازگشت. وی با اشاره به تولید فعلی گاز در کشور، افزایش مصرف تا این رقم را قابل کنترل دانست و گفت: افت دمای هوا به طور همزمان در این تعداد استان طی 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. عراقی که در پی قطع گاز در دو شهر بابل و آمل به این مناطق رفته بود به نقل از مردم این منطقه گفت: حتی مردم نیز انتظار این شرایط را نداشتند. آنها اذعان می‌کردند که هیچ وقت در فصل پاییز دمای هوای زیر 12 الی 13 درجه را تجربه نکرده بودند و محصولاتشان از قبیل پرتقال و نارنگی را هنوز نچیده‌اند و اکنون روی درخت‌ها یخ زده است.گاز مصرفی استان مازندران از دو استان مجاور یعنی گیلان و گلستان تأمین می‌شود. به این ترتیب که دو شبکه گازرسانی از این دو استان وارد استان مازندران می‌شود. دو شهر آمل و بابل آخرین شهرهای واقع شده در مسیر هر دو شبکه هستند.

نگران تأمین گاز نیستیم

در سال 92 میان مصرف و تولید گاز طبیعی در کشور توازن وجود نداشت. چراکه تولید گاز همپای رشد مصرف افزایش نیافته بود و در آن سال معاون وزیر نفت در امور گازرسانی از دغدغه تأمین گاز مصرفی کشور می‌گفت و اینکه گاز ارسالی به نیروگاه‌ها بشدت کم شده است.اما اکنون می‌گوید: اگرچه نیاز است که بخش خانگی میزان مصرف خود را مدیریت کند و تا جای ممکن کاهش دهد اما امسال نگران تأمین گاز نیستیم. عراقی ادامه داد: امسال حجم گاز توزیعی در شبکه روزانه 150 میلیون متر مکعب نسبت به دو سال گذشته و 50 میلیون متر مکعب نسبت به سال قبل بیشتر شده است و تا فصل زمستان 50 میلیون متر مکعب دیگر نیز افزایش خواهد یافت. همزمان با افزایش تولید گاز خطوط انتقال و ایستگاه‌های تقویت فشار نیز بیشتر شده است. این آمار از بهبود شرایط گازرسانی کشور خبر می‌دهد. وی تصریح کرد: اتفاق روزهای اخیر در مازندران بی‌سابقه و غیرمترقبه بود.

وضعیت گازرسانی به نیروگاه‌ها

معاون وزیر نفت در خصوص وضع نیروگاه‌ها و صنایع گفت: در سال‌جاری نیروگاه‌ها 150 میلیون متر مکعب در روز مصرف می‌کردند اما با سرد شدن هوا و اعمال محدودیت گاز ارسالی به نیروگاه‌ها 80 میلیون متر مکعب کاهش یافت. . وی ادامه داد: در فصول سرد سال حجم گاز ارسالی به صنایع را نیز اندکی محدود می‌کنیم اما تلاش می‌کنیم که این محدودیت به اندازه‌ای نباشد که صنعت مجبور به استفاده از سوخت مایع یا تعطیلی واحدهای تولیدی شود. در حالت عادی مصرف این بخش 100 میلیون متر مکعب در روز است اما در شرایط فعلی ارسال گاز به صنایع را حدود 30 میلیون متر مکعب کاهش داده‌ایم.وی تأکید کرد: افزایش تولید گاز در دولت یازدهم باعث شده است که ما از بابت تأمین مصارف خانگی دغدغه‌ای نداشته باشیم و گاز ارسالی به نیروگاه‌ها را بیشتر کنیم.از ابتدای سال تاکنون حدود 50 میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال شده است که این رقم در مدت مشابه سال قبل حدود 44 میلیارد متر مکعب بوده است.

ارسال نظر: