سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی خبر داد:

ورود ۲۹۹ هزار زائر پیاده از ۱۸ تا ۳۰ صفر به مشهد/ حضور ۴۰۹۰ زائر اهل عراق، ترکیه، افغانستان در مشهد

کدخبر: 2076004

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی با بیان اینکه از ۱۸ تا ۳۰ صفر حدود ۲۹۹ هزار زائر به صورت پیاده به مشهد مقدس عزیمت‌ کرده‌اند، گفت: از این تعداد ۴۱ درصد زن و ۵۹ درصد مرد هستند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، حسن رضایی در گفتگو با فارس ، در خصوص حضور زائران پیاده در دهه آخر صفر و عزیمت آنان به حرم رضوی گفت: 299 هزار زائر از 18 تا 30 صفر به صورت پیاده برای زیارت حرم امام رضا (ع) وارد مشهد شده‌اند که از این تعداد 41 درصد زن و 59 درصد مرد بودند.

وی با بیان اینکه در سال جاری از 19 استان کشور زائران پیاده به سمت مشهد عزیمت کرده‌اند، گفت: برای ارائه خدمات به این زائران 260 ایستگاه صلواتی بین راهی و همچنین 240 مرکز اسکان ویژه زائران پیاده در نظر گرفته شده بود.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی اظهار داشت: 75 هزار و 420 نفر در مراکز اسکان تعبیه شده مستقر شدند و 3 روز پذیرایی رایگان از آنها به عمل آمد.

رضایی با بیان اینکه بزرگترین کاروان زائران پیاده مربوط به هیأت پیروان ولایت از نیشابور با 3 هزار زائر زن بوده است، گفت: کوچکترین کاروان هم مربوط به شهر کاشان و هیأت غریب‌الرضا با 22 نفر بوده است.

وی تصریح کرد: در طول مسیر محورهای استان خراسان رضوی که 850 کیلومتر است به زائران پیاده خدمت‌رسانی صورت گرفت.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی با بیان اینکه 8 کاروان اهل سنت با ظرفیت هزار نفر در این مدت به مشهد مقدس جهت زیارت هشتمین امام شیعیان سفر کرده‌اند، اظهار داشت: 4 هزار زائر از کشور افغانستان، 45 زائر از شهر استانبول ترکیه و 45 زائر از کشور عراق در ایام پایانی ماه صفر در مشهد حضور داشتند.

رضایی با بیان اینکه خدمت‌رسانی در 3 حوزه برای زائران پیاده صورت گرفت، گفت: خدمات رفاهی شامل برپایی ایستگاه‌های بین‌راهی و پذیرایی 3 وعده توسط هیأت‌های مذهبی و خیرین صورت گرفته است که برخی ایستگاه‌های صلواتی توسط سپاه، ارتش، بسیج، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد برپا شده بود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی هم خدماتی به زائران پیاده ارائه شد، افزود: به همین جهت یک قرارگاه فرهنگی با محوریت آستان قدس رضوی، معاونت فرهنگی بسیج استان خراسان رضوی، معاونت فرهنگی سپاه استان خراسان رضوی، معاونت فرهنگی شهرداری مشهد، معاونت زیارتی استان خراسان رضوی، حوزه علمیه مشهد و امور فرهنگی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی جهت اعزام روحانی به کاروان‌ها و ایستگاه‌های صلواتی و توزیع بسته‌های فرهنگی اقدامات ویژه‌ای انجام دادند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی درباره خدمات ارائه شده به زائران پیاده افزود: در این بخش 100 پزشک از جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بسیج جامعه پزشکی کشور، سازمان نظام پرستاری، هلال‌احمر، بیمارستان‌های خیریه مشهد و بهداری سپاه استان خراسان رضوی خدماتی را به زائران پیاده امام رضا (ع) ارائه کردند.

رضایی با بیان اینکه از 240 مرکز اسکان زائران پیاده 180 مرکز از سوی آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اختیار زائران قرار گرفته است، گفت: مابقی مراکز استان شامل حسینیه‌ها و منازل مردم در اختیار این زائران بوده است.

وی با بیان اینکه در امر اسکان زائران و خدمت‌رسانی به آنان سازمان حج و زیارت، آستان قدس رضوی، آموزش و پرورش خراسان رضوی، هیأت‌های مذهبی، هیأت متوسلین به جواد‌الائمه و صنوف مشهد جهت پذیرایی از زائران کمک‌های شایانی کردند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی تصریح کرد: بزرگترین ایستگاه صلواتی در ملک‌آباد توسط خدام آستان قدس رضوی برپا شده بود.

رضایی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته 18 درصد رشد در حوزه ایستگاه‌های خدمت‌رسان به زائران پیاده داشته‌ایم، تصریح کرد: در بخش ساختمان‌سازی برای خدمات به زائران پیاده نیز 30 درصد رشد داشته‌ایم ضمن اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بخش امور بهداشتی کمک شایانی را به زائران پیاده حرم رضوی انجام داده است.

وی با بیان اینکه 6 محور ورودی به مشهد جهت عزیمت زائران پیاده وجود داشت، گفت: محور نیشابور - مشهد، تربت حیدریه - مشهد، تربت‌جام - فریمان - مشهد، سرخس - مشهد، کلات - مشهد، قوچان - مشهد این 6 محور بوده است که به دلیل کمبود امکانات در 2 محور سرخس - مشهد و همچنین کلات - مشهد سپاه و بسیج کمک شایانی در این بخش انجام داده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی بیان داشت: استان‌های فارس، تهران، مرکزی، اصفهان، همدان، آذربایجان غربی در امر خدمت‌رسانی به زائران پیاده حرم رضوی شرکت داشته و ایستگاه صلواتی برپا کردند.

وی در پایان با بیان اینکه در بخش خدمات درمانی هلال‌احمر 9 استان به خراسان رضوی هنگام عزیمت زائران پیاده کمک کردند، تصریح کرد: در طول مسیر عزیمت زائران 3 بالگرد هلال‌احمر هم جاده‌های منتهی به شهر مشهد را رصد می‌کردند.

ارسال نظر: