گزارش «نسیم آنلاین»: عرضه قطره چکانی ارز به بازار توسط مدیریت بانک مرکزی؛

ناکامی "برجام" مهمترین دلیل دلار ۴۰۰۰ تومانی!/ بشکه‌هایی که فروخته شد و پول‌هایی که برنگشت!

کدخبر: 2076560

بانک مرکزی به عنوان تنها عرضه کننده ارز در بازار می‌تواند با تغییرات در عرضه دلار قیمتها را تغییر دهد. این بار هم به نظر می رسد همه چیز زیر سر مسئولان بانک مرکزی است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: دلار بعد از دو روز کاهش قیمت از دیروز دوبار گران شد و از 3900 تومان عبور کرد. برخی از تحلیلگران تقدیم لایحه بودجه به مجلس و اعلام رسمی دلار 3300 تومانی برای این لایحه را دلیل گران شدن دلار می‌دانند، اما به نظر می‌رسد، داستان گران شدن دلار پیچیده تر از این تحلیلها باشد. چیزی که همه کارشناسان و تحلیلگران حوزه اقتصاد بر آن اتفاق نظر دارند، نقش دولت و بانک مرکزی در گران شدن دلار است.

به گزارش «نسیم آنلاین»، بانک مرکزی به عنوان تنها عرضه کننده ارز در بازار می‌تواند با تغییرات در عرضه دلار قیمتها را تغییر دهد. این بار هم به نظر می رسد همه چیز زیر سر مسئولان بانک مرکزی است. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال دولت باید بتواند کسری بودجه خود را جبران کرده و پاداش کارکنان خود را بپردازد. بهترین راه برای این کار هم افزایش قیمت دلار و فروختن آن در بازار آزاد است که سود زیادی را به جیب دولت می ریزد.

اما تحلیل دیگری هم وجود دارد که ماجرای گرانی دلار در هفته های اخیر را وارد فاز جدیدتری می کند. به نظر می رسد علی رغم ادعاهای دولتمردان بعد از برجام هنوز ثمره ای به اقتصاد ایران نرسیده و دولت در گرفتن پول فروش نفت خود با مشکل موجه است. پابرجا بودن تحریمهای بانکی و مشکلات دولت در اخذ پول فروش نفت را می توان در صحبتهای هفته گذشته سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم دید. نفر اول ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در ایام پس از برجام که تحریم های فروش نفت برداشته شده هنوز پول های نفت های فروخته شده دریافت نشده است .

سرلشکر باقری افزود: پیش بینی مسئولان این بود که پول های نفت های فروخته شده از بهمن سال گذشته تا شهریور امسال دریافت شود اما اینگونه نشد .

با این حساب به نظر می رسد امید دولتمردان به دستیابی به درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت بیش از پیش از بین رفته و بانک مرکزی با کمبود ارز رو به رو است و نمی تواند دلار زیادی به بازار تزریق کند. با این حساب این عرضه کم دلار از سوی سیف و مدیرانش در بانک مرکزی است که بازار را طی هفته های اخیر بهم ریخته است. باید دید در نهایت دولتمردان چه فکری به حال این مسئله می کنند؟

ارسال نظر: